Jump to content

Scheerkwasten algemeen


Jan Zoethout

Recommended Posts

In juni heb ik e.e.a. in PB's op papier gezet over (het maken van) scheerkwasten.

Het lijkt me nuttig en handig dit op deze plek vast te leggen.

Op- en aanmerkingen, aanvullingen - laat het maar weten ....

Daar gaat 'ie dan:

Handvatjes.

 

Het is geen slecht idee om het gat voor de knot redelijk diep te maken - meer dan 20 mm

(zeg: 25 mm) is helemaal niet verkeerd.

Je kunt de uiteindelijke diepte altijd aanpassen met een schijfje kurk - als je maar zorgt dat

de kurk uiteindelijk geheel is ingekapseld in lijm (epoxy).

Bij het draaien moet je de achterkant centreren, er ontstaat dan zo'n gat dat je zou willen maskeren.

Welnu, dat kun je door een verdiepingkje te draaien waar je dan een klein rond schijjfje

in lijmt - b.v. een (zilveren) dubbeltje of halve cent uit oma's potemonneetje of een schijfje

abalone of parelmoer.

WjFG0b3.jpg

d89PTRT.jpg

o4HM73w.jpg

Uiteraard moet je je zelf gedraaide handvatjes van een afwerklaagje voorzien - ikzelf heb

daarvoor blanke jachtlak (veel bling-bling) of matte parketlak van Glitsa gebruikt.

Matte lak vind ik 't mooist - veel houtsoorten glimmen van zichzelf.

Met een kleine verpakking lak (1/4 l denk ik) kun je nog jaren handvatjes lakken.

De bovenste cm of zo van de binnenkant van 't gat lak ik ook - onze vriend Henk Verhaar

denkt daar anders over - maar eigenwijs als ik ben ...

Normaliter moet de diameter van 't gat minstens 1 of 2 mm groter zijn dan de knotsize of

diameter van de "plug" - het is in jouw geval handiger om de knot(s) in huis te hebben

voordat je handvatjes begint te draaien ....

Lijmen

 

Lijmen doe ik met Bison Kombi Snel of Bison Kombi Pro_XL, afhankelijk van de hoeveelheid

verwerkingstijd je nodig hebt.

Tijdens het uitharden doe ik de knot in een soort tuigje van tiewraps en een elastiekje om de zaak op z'n plaats te houden:

hUIPIqN.jpg

De specificatie bladen van de Bison lijmen staan op het Internet:

http://www.bison.nl/static/products/assets/asset_9043_2.pdf en

http://www.bison.nl/static/products/assets/asset_6944_2.pdf

 

Knots e.d. ...

 

De soorten knots waar ik het meeste mee te maken heb gehad zijn silvertips en

synthetische (pur tech) knots.

Ook heb ik een paar black pure knots geprobeerd, maar dat is me niet bevallen - hoewel

het prikje best klein is, is het toch best merkbaar - en dat vind ik niet fijn.

 

Silvertip en synthetisch dus.

 

Synthetisch

 

In de loop van de tijd zijn er 4 generaties synthetisch haar opgetreden.

De 1ste generatie is een akelig spulletje - blijf daar uit de weg (voor zover nog aanwezig).

Derde generatie is best aangenaam, maar 4de generatie (vaak pur tech genoemd) is tot

nu toe het fijnste.

Virginia Sheng (http://stores.ebay.com/Virginia-Shaving-Beauty-Store/) verkoopt wat

synth knots en die zijn best goed.

Ace Shaving (http://stores.ebay.com/aceshavingproductsshop/) heeft ze helaas niet, en

Frank Shaving (http://frankshaving.com/cn/index.asp) heeft zowel 3de generatie als

pur tech.

Als je bij Frank Shaving een knot wil bestellen, moet je even naar frank@frankshaving.com mailen en expliciet vragen naar pur tech.

Whipped Dog (http://www.whippeddog.com/) heeft ook synthetische knots, maar ik denk dat ze

3de generatie zijn.

Tenslotte verkoopt Muehle (http://www.muehle-shaving.com/en/home/ , info@muehle-shaving.com) ook synthetische knots in gen. 4.

Ze hebben de zgn black fibre (1 maat - 22 mm) en silvertip fibre (ik dacht 17 t/m 25 mm)

De 25 mm was wel aanmerkelijk duurder dan een maatje kleiner - maar wel heel fijn.

Samenvattend:

Virginia Sheng (als jouw maat erbij zit) - Frank Shaving - Muehle.

 

Silvertip

 

Virginia Sheng heeft een grote collectie silvertips - prima spul.

Ace Shaving idem - hoewel ik 't niet geprobeerd heb heeft Whipped Dog en Frank Shaving

ook goede silvertips. Muehle ook, ongetwijfeld, al betaal je daar wel de hoofdprijs.

Samenvattend:

Ga voor Virginia Sheng of Ace Shaving.

 

Plugs

 

Alle knots hebben een zgn "plug".

Bij alle leveranciers behalve Muehle zijn die plugs 7 mm hoog en hebben een diameter

zoals aangeprezen - ook de totale hoogte (incl. plug) wordt aangegeven.

Net boven de plug waaiert de knot behoorlijk uit - een reden om eerst de knot in huis te

hebben voordat je begint aan 't handvat.

Bij Muehle zijn de plugs 15 mm hoog, en is de hoogte daarboven zoals Muehle denkt

dat de hoogte van de borstelkop hoort te zijn.

Ook waaieren de knots boven de plug niet of nauwelijks uit.

Je kunt dus b.v. een 25 mm silvertip fibre knot makkelijk in een gat van 25 mm diameter

en 20 mm diep zetten (krijg je een hoogte 5 mm minder dan Muehle voor ogen heeft)

 

Nog wat "ontwerpjes"

 

Stuk voor stuk gepikt - maar er staat kennelijk geen boete op .... :mrgreen:

 

nrfZnBS.jpg

33i0cMA.jpg

KsHwHyG.jpg

 

De diepten van de gaten zijn een stuk minder dan hierboven beschreven - kwestie van voortschrijdend inzicht.

Link to comment
Share on other sites

Nog even iets over paardenharen knots:

Vie-Long maakt prachtige paardenharen kwasten, maar is kennelijk niet van zins losse knots aan te bieden.

Ik heb daarvoor een oplossing gevonden: koop een goedkope versie (type 12705 is daarvoor heel geschikt) en

ontdoe het kwastje van z'n handvat.

Een paar plaatjes:

ZW0bZtU.jpg

LdF5SMx.jpg

CQuLcmR.jpg

NW8E1vE.jpg

Met wat oefening een karweitje van minder dan een uur.

De "plug" is ongeveer 8 mm hoog en heeft een diameter van 23 mm.

Link to comment
Share on other sites

Handig.

Ik heb ook nog twee 30mm hmw van whipped dog liggen.

 

Past overigens perfect in het bronzen kuipje die ik een tijd geleden gedraaid heb.

Echter zou collega wat tropisch hout meenemen, waar ik toch niet helemaal tevreden over ben.

Althans, ik zou het zonde vinden als ik er niet volledig mee eens ben.

 

So, change of plans. Als ik weer thuis ben. Uit duitsland wat mooi hout bestellen. Dat Burl vond ik prachtig trouwens.

 

En ik ga me nog even verdiepen in politoeren. Om het echt glad te krijgen.

Of heel fijn schuurpapier en dan met tungolie bewerken.

Daar ben ik nog niet helemaal over uit.

 

5458cf4bc4798c1a2c242d0706752cf4.jpg

Hier een plaatje van het hmw knot vergeleken met de Kent infinity silvertex

Link to comment
Share on other sites

knip<

Of heel fijn schuurpapier en dan met tungolie bewerken.>>knip

In politoeren en/of werken met olie heb ik me niet verdiept, simpelweg omdat ik er te weinig vertrouwen in heb.

Bovendien heeft een met olie bewerkt stukje hout nog steeds periodiek onderhout nodig ...

Link to comment
Share on other sites

Oke, dat politoeren gaat hem dus niet worden.

 

Wat ik van tungolie had begrepen is dat dit de koning onder de houtolieën is. Bij paar keer goed in te laten werken, dat het sterk water weerhoudt en dat het heel erg goed wordt opgenomen door het hout.

Nou weet ik natuurlijk niet wat voor soort hout dat betreft.

 

In ieder geval wil ik een mooi strak, glad en glanzend afgewerkte resultaat krijgen.

Misschien toch maar kijken in de trant van jachtlak?

 

Overigens wil ik ook het gehele houten handvat als het ware 'sealen', dus ook waar de knot in komt. Want ik ben van mening dat water in elk gaatje en kiertje weet te kruipen.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben er inderdaad niet van overtuigd dat een met tungolie behandeld stuk hout zich nog fatsoenlijk laat lijmen - volledig

ten onrechte misschien ...

Daarom heb ik zelf gekozen voor Glitsa matte parketlak - als je van glanzend houdt, is jachtlak ook perfect.

Het handvat lak ik in z'n geheel minstens 1 x , ook aan de binnenzijde van het gat.

Link to comment
Share on other sites

Met het gedeelte afwerken ben ik ook mee bezig. Vrij moeilijk nog wat er staat veel tegenstrijdige info op het internet.

 

1e pogingen met lak zijn mij niet goed bevallen (kan natuurlijk ook aan mezelf liggen). Ik heb het idee dat er nog water ergens blijft hangen. Ik ben nu aan het kijken na andere opties.

 

Ik ben inderdaad ook van mening (geen eigen ervaring) dat een voorwerp behandeld met olie niet meer goed verlijmbaar is. Daar ben ik nu zelf aan het kijken naar CA lijm als afwerking (Seconde lijm). Dit wordt ook veel gebruikt bij het draaien van pennen, en ook sommige scheerkwast makers gebruiken het.

 

Het zou er water en kras bestendig moeten zijn. Maar omdat pennen toch wel anders gebruikt worden dan scheerkwasten wil ik dit eerst zelf uit testen voordat ik hier iemand over kan adviseren.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik van CA lijm afwerking gezien heb, is dat het een hoogglanzend resultaat geeft - maar je hebt er wel een

draaibank bij nodig.

Als ik een draaibank had (maar die heb ik niet) zou ik 't eens met een simpel stukje hout uitproberen ...

Link to comment
Share on other sites

Is het een idee om het hout te stabiliseren/impregneren met epoxy?

Er zijn waterdunne epoxy varianten, en als je het handvat onderdompelt en het geheel kan vacuüm trekken, haal je alle lucht er uit en worden alle ruimtes gevuld met epoxy.

Door de grote hoeveelheid epoxy wordt het dan wel kostbaar en is het handiger om meerdere handvaten te doen, gezien de epoxy maar bepaalde tijd verwerkbaar is voordat het uithard.

Een goede vacuümpomp en luchtdichte container/stolp zijn dan wel een vereiste.

Link to comment
Share on other sites

Gaat dit niet allemaal wat te ver. Hoeveel houten kwasten worden er verkocht, die zijn heus niet zo geïmpregneerd denk ik?

Misschien is een optie lak verdunnen (met water, spiritus, of wasbenzine), afhankelijk van de soort lak, het handvat er in, laten intrekken en dan goed laten drogen en verder afwerken. Vervolgens voor de afwerking buitenkant nog een keer lakken. Mijn gelakte olijfhouten handvaatje (1x gelakt) doet het prima.

Link to comment
Share on other sites

Is het een idee om het hout te stabiliseren/impregneren met epoxy?

Er zijn waterdunne epoxy varianten, en als je het handvat onderdompelt en het geheel kan vacuüm trekken, haal je alle lucht er uit en worden alle ruimtes gevuld met epoxy.

Door de grote hoeveelheid epoxy wordt het dan wel kostbaar en is het handiger om meerdere handvaten te doen, gezien de epoxy maar bepaalde tijd verwerkbaar is voordat het uithard.

Een goede vacuümpomp en luchtdichte container/stolp zijn dan wel een vereiste.

 

Dat is opzich ook nog een goeie, zover ben ik nog lang niet maar dat kan ik inderdaad in mijn achterhoofd houden. volgensmij zijn er ook hitte geactiveerde epoxy's

 

Heb je bij vacuüm trekken niet de kans dat het materiaal (vacuüm zakje of iets dergelijks) zich verkleefd met het handvat?

Of de zak moet gemaakt zijn van polytheen daar hecht dat epoxy niet aan.

 

Nee moet niet de snelhardende variant gebruiken maar een variant die langzaam hard wordt. en je doet het namelijk ook niet in een zak maar in een pan (zie link) door het vacuum zuig je als het ware de lucht uit het hout, hierdoor wil de epoxy (of andere vloeistof) in deze holtes.

dit is ook een veelgebruikte methode met tung oil en andere vloeistoffen om hout te stabilizeren

 

Gaat dit niet allemaal wat te ver. Hoeveel houten kwasten worden er verkocht, die zijn heus niet zo geïmpregneerd denk ik?

Misschien is een optie lak verdunnen (met water, spiritus, of wasbenzine), afhankelijk van de soort lak, het handvat er in, laten intrekken en dan goed laten drogen en verder afwerken. Vervolgens voor de afwerking buitenkant nog een keer lakken. Mijn gelakte olijfhouten handvaatje (1x gelakt) doet het prima.

 

Met normaal hardhout wel (olijfhouten handvat). mocht je met zachtere hout soorten werken bijvoorbeeld kersenhout en bepaalde soorten balsa hout dan wordt het een ander verhaal omdat deze soorten hout sneller water opzuigen dan hardhout.

 

(hier wordt een pen van balsahout gemaakt)

 

en wat ik altijd een probleem vindt (maar dat is persoonlijk) als er toch een beschadiging komt op lak en er komt water in het hout (en dus onder de bestaande lak laag) kan het water moeilijk verdampen met als gevolg rot. dit is uit ervaring met houten tafels die ik thuis heb gemaakt en niet met scheerkwasten dus ik kan me voorstellen dat bij scheer kwasten de praktijk anders is.

Link to comment
Share on other sites

Geen probleem om je fantasie de vrije loop te laten - leef je vooral uit, niets is te gek !

Maarre ... ikzelf ben 't stiekem met Harkos eens - 1 of 2 laagjes zorgvuldig aangebrachte lak is meer dan voldoende ... :D

Waar blijft trouwens onze deskundige op dit gebied: @henkverhaar ?

(helpt 't trouwens, zo'n apestaart om iemands aandacht te trekken ?).

Link to comment
Share on other sites

Een hard hout als bijv. cocobolo hoeft inderdaad niet zozeer behandeld te worden.

Mijn suggestie kwam ook naar aanleiding van de vraag naar afwerking mogelijkheden.

Bij gebruik van inlandse houtsoorten (die vele malen zachter zijn), is het gebruik van epoxy wel mooi. Het maakt het hout wat harder en sterker (maar nog steeds niet zo hard als de tropische hardhout soorten).

Link to comment
Share on other sites

Medeforumlid HansLeeuw meldt mij dat zijn kwast met cocobolo handvat er na 9 maanden nog puik uitziet.

Afwerking ? Opgeschuurd met 800 grit schuurpapier, verder niets .... :lol:

 

Staat cocobola er al niet om bekend dat het niet hoeft afgewerkt te worden (iets met dat het van zich zelf al olie/was dragend is)

 

Bij gebruik van inlandse houtsoorten (die vele malen zachter zijn), is het gebruik van epoxy wel mooi. Het maakt het hout wat harder en sterker (maar nog steeds niet zo hard als de tropische hardhout soorten).

 

Inderdaad dat was mijn idee ook.

 

Maar goed tromgeroffel :P wat dit zijn de handvaten die ik naar aanleiding met het gesprek van Jan die ik heb gedraaid. Ze zijn wel geen Rod Neep maar ik ben er erg trots op :D

 

pLacpLzl.jpg

 

Dit is hout van mijzelf (ongeveer 1,5 jaar terug gekapt is bij mijn opa en oma) Dit is Laurier met 3 van de 4 handvaten die het "Spalt" effect hebben (de Pink stain spalting)

 

FT9tkxbl.jpg

 

Ziricote (gekregen van Jan)

 

QsChufXl.jpg

 

Pink Ivory (Ook gekregen van jan)

 

YLy38Rol.jpg

 

Ze moeten nog gaten krijgen, dan worden deze handvaten afgestuurd naar Jan.

 

Binnenkort wil ik een eigen hout draaibank gaan kopen en dan ook andere dingen gaan maken (zoals handvaten voor krabbers enzo)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Even een aanvulling op het zelf draaien van handvatten.

 

Wat ik als eerste doe is het ruwe hout; hoogte kwast (de onderzijde van de kwast) klemmen in de klauwplaat van de draaibank'

Dan het houten blokje centreren op de meelopende centerpunt aan de andere kant zijde waarin het gat voor de kwast moet komen.

Dan haal ik de centerpunt er af en vervang deze door een houtboor voor het maken van het gat van de kwast. Draaibank op laag toerental.

 

Ik doe dat in twee fasen; ik boor eerst een gat dat ruimte bied voor het uitwaaieren van de haren en vervolgens boor ik in het zelfde gat (boor blijft dan gecentreerd) een verdieping voor de plastic-vatting van de haren. Dan komt de kwast exact in het midden.

Voor het maken van het gat heb ik twee (speed-)houtboren van 25mm op maat geslepen; een 22mm en een 24.5 mm (Let-op dat de punt wel in het midden blijft, anders gaat de boor slingeren).

De boordiepte kan naar eigen behoefte worden vastgesteld. Ik boor het eerste (grote) gat ongeveer 8 a 10 mm diep; het tweede (diepere en kleinere) gat hangt af van de hoogte van de plastic-vatting.

 

Fase twee: vervolgens draai ik de houder in wording om zodat ik aan het werk kan met de vorm van het handvat.

Ik heb een schijf gemaakt waar ik een lange houtschroef door heen draai, lengte= diepte gat + 2a3cm + diepte van de klauwplaat.

Het uitstekende deel van de schroef draai ik in de voorgeboorde houder in wording; door de spoed van de schroef komt deze vast te zitten op de schijf.

Hierdoor kun je dan de bodem glad afdraaien en blijven er geen sporen achter van de centerpunt. Bovendien heb je ruimte om te manoeuvreren met de beitel(s).

Op de foto's is te zien dat ik het uitstekende deel van de schijf heb afgedraaid op de maat van het gat in de houder in wording. De schijf kun je gedeeltelijk afdraaien als je met de beitel niet goed de hoek om kunt; het is een hulpstuk.

 

https://drive.google.com/file/d/0B9aWLYIhYH5eMG1ucGk2STJLZjQ/view?usp=sharing

 

https://drive.google.com/file/d/0B9aWLYIhYH5eMEFPUlUzbExWTUE/view?usp=sharing

 

Succes met draaien.

Hans

Link to comment
Share on other sites

Hoewel ik bovenstaande verhandeling slechts gedeeltelijk kan volgen :? , begrijp ik wel dat er een principieel

verschil in aanpak is tussen de "methode HansLeeuw" en de "methode KugelFanger" ...

Teun begint met het maken van het massieve handvat en boort als laatste het gat ; Hans begint met het gat en

gebruikt het gat om het stuk hout op te spannen en het handvat verder vorm te geven.

Tot zover mijn begrip voor deze "hogere houtdraaikunde" .... :roll:

 

Trouwens: Teun, op een van die plaatjes van Hans staat een fraai handvatje - misschien kun je dat afkijken, of

mogelijk is Hans zo vriendelijk om een schetsje te maken/af te staan ... :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.