Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik kwam er vandaag bij het schoonmaken van mijn laatst gekochte Kamisori's( Kamisories? Kamisorae?) achter dat het handvatje van de "Azuma #3" zijn beste tijd gehad heeft daar die in mijn handen afbrak.

Ik had een tijdje terug met was behandeld katoentouw gekocht met het oog op het vervangen van een van de handvaten. Maar het leek me wijs om eerst eens met te proberen want weg is weg en een nieuwe krijgen lijkt een behoorlijke uitdaging.

temporary_5_1.jpg

Daar valt dus niets meer van te maken, ik had dus geen enkele reden meer om te twijfelen (gelukkig?)

temporary_6.jpg

Hier zitten nu 2 lagen touw omheen maar ben er nog niet helemaal gelukkig mee, volgens mij kan het strakker.

Maar goed, voor mij is het ook de eerste poging. eerst maar eens slijpen en kijken hoe dit qua grip bevalt. Mogelijk wil ik 't dikker of toch minderdik en dan moet ik t.z.t. toch een keer opnieuw ervoor gaan zitten.

Posted

Benieuwd hoe het bevalt. In tegenstelling tot Snuff zou ik voor minder grof gaan :-)

Posted

Het goed en mooi inbinden van een kamisori lijkt mij nog een hele kunst, Zeker als je ook met mes in evenwicht wilt zijn.

Succes met binden.

Posted

Netjes gedaan. Hoe bevalt het scheren met de kamisori? Ken je iemand die ze slijpt? Ik heb er zelf ook een liggen maar die moet eerst worden geslepen, vandaar.

Posted

Hoe ze scheren weet ik helaas nog niet. Heb net aan de stenen gezeten, 1k en 3k. Beiden hadden een aantal heel kleine scherfjes van de snede. Dus er was zeker wat werk aan. Maar gezien de prijs was dat ook geen wonder ( ca. €30/stuk thuisbezorgd vanaf Japan)

Bij de Azuma #3 ben ik tot nu toe tevreden.Azuma%203%203k%20ca.200x.jpg

De Azuma new (Yasuki steel) moet (logischerwijs) terug naar de 1k steen... die snede is nog niet helemaal zoals je hem zou willen. Maar dit krijg ik wel weg.. Deze zie je met het blote oog niet. De vorige schades wel...

Azuma%20new%20yasuki%203k%20ca.200x.jpg

Helaas is m'n bruikbare licht voor vandaag op( daglicht werkt zoveel fijner :) ) Binnenkort verder...

Of ik ze scheerklaar ga krijgen weet ik ook niet. Slijpen van scheermessen is ook nieuw voor me dus wellicht ben ik ook binnenkort op zoek naar een Kamisori-slijper. Efsk kan hier misschien wat licht op schijnen?

Posted

Het is effe gedoe maar in de basis niet veel lastiger dan een gewoon mes scherpen. De klassieke kamisori-manier is wel leuk, mijn eerste Kamisori deed ik niet zo, die daarna wel. Als het niet lukt kan je m altijd opsturen. Stuur maar een pb mocht het nodig zijn. Geldt ook voor Frank trouwens.

Posted

Ik heb nu twee kamasori's,een osuko nieuw met rubber handvat en een kintake met scales.

Mijn ervaring is dat ze zalig scheren,wel heel apart,maar met beleid en korte haaltjes krijg je een zeer goed resultaat en met wat oefening ook een bbs.

Het belangrijkste is dat je het mes goed recht en met de juiste hoek op je gelaat zet.

Het slijpen kun je op joetoep genoeg over vinden.