MHV Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Potje sheabutter gekocht. Tjonge wat is dat hard spul. Niet bepaald crème. Hoe krijg je het uit het potje en op je gezicht en dan nog een beetje uitgesmeerd ook...? Martin.
3gor4 Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Beter dat spul in kleine hoeveelheden uit het potje scoopen en dan flink warm wrijven tussen de handpalmen. En dat dan uitsmeren. Bovenste laagje wil ook wel eens wat uitgehard wezen. Daaronder is het spul wel iets zachter maar nog steeds flink hard vergeleken met je nivea handcreme.
roland Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Heel weinig gebruiken anders loop je de hele dag te glimmen. Met deze warme temperaturen is het overigens veel zachter....
MHV Posted July 8, 2015 Author Posted July 8, 2015 Heeft iemand wel eens geprobeerd om een standaard asb te "verrijken" met shea butter. Door was shea butter te smelten en dan met de asb te mengen? Zou de shea butter dan opgelost blijven? Martin.
Snuff Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Als je bedoelt een after shave balm dan zijn er daarvan al een aantal op de markt die verrijkt zijn met shea butter zoals bijvoorbeeld die van de hema. Bedoel je een splash of iets wat je kan verstuiven dan zal dat niet lukken naar mijn bescheiden mening.
Altarman Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Ik meng het altijd met eenzelfde hoeveelheid Amandelolie, de sheabutter verhitten dat hij vloeibaar wordt (gebeurd al bij 44gr), dan mixen met de amandelolie en weer laten harden, daarna blijft hij heerlijk smeuïg. Ik noem het Sheamandel
Harkos Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Maak eigen ASB en daar doe ik veel Sheabutter in. Dat haal ik bij een Afrikaanse Toko in Amsterdam op de Dappermarkt. Het is ongeraffineerde shea, die er geel uitziet en licht naar noten ruikt. De Afrikanen gebruiken het in hun haar en ook als verzorgingsmiddel voor de huid. Als Sheabutter wordt geraffineerd (witte versie) verliest het veel van zijn heilzame werking. Als je het verwarmt tot 37 graden wordt het vloeibaar. Niet warmer, want dan kan je net zo goed de geraffineerde nemen, maar zijn de verzorgende eigenschappen zo goed als niets. Daarna kan je het prima toevoegen aan allerlei andere producten. Je moet het er vlot doorroeren en dan blijft het opgelost. Voeg de ASB langzaam aan de lauwe shea toe en niet omgekeerd, de shea in een keer in de ASB, want dan kan het klontjes geven door te snelle afkoeling. Meestal doe ik wat olijf en / of amandelolie bij de shea als ik het verwarm. Dan blijft het beter smeuïg.
MHV Posted July 8, 2015 Author Posted July 8, 2015 Leuke tips allemaal!! Hartelijk dank. Na de pre-shave olie ga ik dan ook zo iets proberen. De Hema ASB had ik wel gehoord maar is al een tijdje uitverkocht. Wordt wel weer verwacht kennelijk. Ik heb overigens wel witte shea butter. Werkt die echt nauwelijks? Martin.
Harkos Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Is net als met alles, als de mens er mee rommelt, wordt het er vaak niet beter op.
Puerco Posted October 11, 2015 Posted October 11, 2015 Ik gebruik al jaren sheabutter, het beste spul dat er is voor de huid. Na het scheren een heel klein beetje met de vinger opscheppen, voor het gezicht ongeveer ter grootte van een doperwtje, dit op de handpalmen doen en flink de handen wrijven zodat deels door de warmte van de handen en deels door de wrijving het geheel vloeibaar word en dan insmeren. Niet alleen voor het gezicht maar voor het hele lichaam en haar is dit een weldaad; droge handen/voeten, ellebogen, beschadigde of ruwe/droge huid, in het haar in plaats van gel/pomade (houd het in model en de haren gezond), droge lippen, luieruitslag, psoriasis etc. Indien het na het douchen, scheren enz. gebruikt word op de nog wat vochtige huid dan houd het het vocht vast en de huid soepel, vooral in de wintermaanden zou ik niet meer zonder willen zitten. De geur is heel natuurlijk en dat kan in het begin even wennen zijn maar zodra het in de huid getrokken is, is de geur verdwenen. Ook ik haal het in een Afrikaanse toko maar wist niet dat er op de Dappermarkt ook ééntje zat, dat is hier vlakbij.
shadowman12 Posted April 1, 2019 Posted April 1, 2019 Harkos schreef op 8-7-2015 om 13:30: Maak eigen ASB en daar doe ik veel Sheabutter in. Dat haal ik bij een Afrikaanse Toko in Amsterdam op de Dappermarkt. Het is ongeraffineerde shea, die er geel uitziet en licht naar noten ruikt. De Afrikanen gebruiken het in hun haar en ook als verzorgingsmiddel voor de huid. Als Sheabutter wordt geraffineerd (witte versie) verliest het veel van zijn heilzame werking. Als je het verwarmt tot 37 graden wordt het vloeibaar. Niet warmer, want dan kan je net zo goed de geraffineerde nemen, maar zijn de verzorgende eigenschappen zo goed als niets. Daarna kan je het prima toevoegen aan allerlei andere producten. Je moet het er vlot doorroeren en dan blijft het opgelost. Voeg de ASB langzaam aan de lauwe shea toe en niet omgekeerd, de shea in een keer in de ASB, want dan kan het klontjes geven door te snelle afkoeling. Meestal doe ik wat olijf en / of amandelolie bij de shea als ik het verwarm. Dan blijft het beter smeuïg. Waarmee meet jij de tempratuur van de shea butter? @Harkos
Harkos Posted April 1, 2019 Posted April 1, 2019 shadowman12 schreef 34 minuten geleden: Waarmee meet jij de tempratuur van de shea butter? @Harkos Vinger plus gezond verstand. Sheabutter smelt net boven 37º, dus opwarmen au bain Marie en dat is zo gebeurd en even in de gaten houden, dat alle ingrediënten dan te verroeren zijn. Geen koude olie erbij, want dan stolt de sheabutter direct weer. 1
Recommended Posts