Scheerjeweg Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Goedemorgen allen, een vraag die hier vast en zeker eens eerder voorbij is gekomen; het lijkt me leuk om met open mes te gaan scheren, welk materiaal kan ik het beste aanschaffen? Ik heb op het www al het één en ander gelezen over beginners pakketten, is dit ideaal voor de beginnende open-mes-scheerder of is het wijs om een beetje meer te investeren om voor beter spul te gaan? Graag laat ik me adviseren.
efsk Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 (edited) Goeiemorgen en welkom. Inderdaad een vraag die al vaker is langsgekomen, en ook beantwoord. Ik ga het antwoord dus copy-pasten uit een eerdere post waarin ik deze vraag al beantwoord heb. Je hebt onderstaand dus al gelezen Je hebt nodig (onder het help- en het straight razor subforum had je dat kunnen vinden want regelmatig besproken )1. Doorzettingsvermogen. Als gemeld: het scheren met mes kent een stijle leercurve die bovendien lang duurt. 2. Een SCHERP mes. Adviezen als eerder gegeven ronde kop en 5/8-6/8 grootte val ik bij. Dat maakt het wel het makkelijkst. Doe zeker niet kleiner dan 5/8, daaronder stijgt de moeilijkheidsgraad weer, hoger kan op zich prima maar maak het niet te gek. Hol of minder hol geslepen maakt denk ik ook niet heel veel uit. Je bent echt het beste uit met hier op de markt te kijken voor een mes. Er zijn hier diverse, zeer actieve, leden die daar messen aanbieden en de kennis en kunde hebben die messen ook op en top scherp af te leveren. Bij twijfel over een verkoper of mes binnen of buiten forum: vraag of stuur een pb of iets. 3. Een strop waarbij ik wil aanbevelen een spanriem, zoals onder andere aangeboden hier. Je hebt altijd de goede spanning dus daar hoef je je niet op te focussen, en je hebt meteen een croxkant zodat je je mes nog meer kunt verneuken dan je toch al doet tijdens het leren scheren. Dat is het. Denk nog niet aan stenen etc, denk aan scheren met een mes. Daarvoor wil je bovenstaand en dat was het. Toevoeging: Misschien wel belangrijk een lijst met welke messen vooral niet te kopen. Er zijn er duizenden te koop op de marktplaatsen en ebays van deze wereld die geen drol kosten en daardoor aantrekkelijk gevonden kunnen worden. Het probleem is echter dat je dan een mes krijgt wat niet scherp te krijgen is en je alleen maar gaat frustreren. Mocht je dus alle adviezen hier op de markt te zoeken in de wind willen slaan, lees dan in ieder geval deze thread op theshavingroom. De markt zie je als een paar posts hebt geplaatst alhier, ik weet niet precies hoeveel maar daar kom je vanzelf achter. Je postcount kun je al met 1 verhogen door jezelf even voor te stellen in de welkom-afdeling. edit: link gefixt. Edited July 7, 2015 by Guest
Scheerjeweg Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 Goeiemorgen en welkom. Inderdaad een vraag die al vaker is langsgekomen, en ook beantwoord. Ik ga het antwoord dus copy-pasten uit een eerdere post waarin ik deze vraag al beantwoord heb. Je hebt onderstaand dus al gelezen Je hebt nodig (onder het help- en het straight razor subforum had je dat kunnen vinden want regelmatig besproken )1. Doorzettingsvermogen. Als gemeld: het scheren met mes kent een stijle leercurve die bovendien lang duurt. 2. Een SCHERP mes. Adviezen als eerder gegeven ronde kop en 5/8-6/8 grootte val ik bij. Dat maakt het wel het makkelijkst. Doe zeker niet kleiner dan 5/8, daaronder stijgt de moeilijkheidsgraad weer, hoger kan op zich prima maar maak het niet te gek. Hol of minder hol geslepen maakt denk ik ook niet heel veel uit. Je bent echt het beste uit met hier op de markt te kijken voor een mes. Er zijn hier diverse, zeer actieve, leden die daar messen aanbieden en de kennis en kunde hebben die messen ook op en top scherp af te leveren. Bij twijfel over een verkoper of mes binnen of buiten forum: vraag of stuur een pb of iets. 3. Een strop waarbij ik wil aanbevelen een spanriem, zoals onder andere aangeboden hier. Je hebt altijd de goede spanning dus daar hoef je je niet op te focussen, en je hebt meteen een croxkant zodat je je mes nog meer kunt verneuken dan je toch al doet tijdens het leren scheren. Dat is het. Denk nog niet aan stenen etc, denk aan scheren met een mes. Daarvoor wil je bovenstaand en dat was het. Toevoeging: Misschien wel belangrijk een lijst met welke messen vooral niet te kopen. Er zijn er duizenden te koop op de marktplaatsen en ebays van deze wereld die geen drol kosten en daardoor aantrekkelijk gevonden kunnen worden. Het probleem is echter dat je dan een mes krijgt wat niet scherp te krijgen is en je alleen maar gaat frustreren. Mocht je dus alle adviezen hier op de markt te zoeken in de wind willen slaan, lees dan in ieder geval deze thread op theshavingroom. De markt zie je als een paar posts hebt geplaatst alhier, ik weet niet precies hoeveel maar daar kom je vanzelf achter. Je postcount kun je al met 1 verhogen door jezelf even voor te stellen in de welkom-afdeling. edit: link gefixt. Oké, bedankt voor je advies. Ik ga zodra het mogelijk is zeker even rondkijken op de markt, ben benieuwd!
Scheerjeweg Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 Welkom op het forum Dankje Snuff Zal vanmiddag eens een topic aanmaken om mezelf te introduceren.
QuantumCat Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Ik kan hier weinig aan toevoegen, helemaal mee eens. Welkom! Er is mooi spul te koop voor goede prijzen op het forum: De Markt (=link) dan hoef je ook niet de lijst met koopadviezen niet door te lezen: Mocht je externs iets zien en twijfelen, gooi het in de groep
Scheerjeweg Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 Ik ga zeker even een kijkje nemen op de markt. Trouwens, ik zie dat je in Dordrecht woont. Ik las dat er een nieuwe winkel op de voorstaat zit. Scheer&Schuim heet het volgens mij, of iets wat er op lijkt. Al eens binnen gewandeld?
QuantumCat Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Vaak genoeg, is een leuke winkel. Ik zou zeker een keertje binnenwandelen!
Scheerjeweg Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 Ah geinig! Zal eens langsgaan als ik in de buurt ben
Recommended Posts