PI56 Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Schild Quadraginta Zoals al in het draadje “waar zit je op te wachten” is aangegeven wacht ik op een prachtig custom made mes van Rare Kwast (Martijn). Hoe ik er bij kom om een mes te bestellen? Nou, dat zit zo. Ik zit altijd al verlekkerd te kijken naar de Koraat en andere 8/8 messen, maar kon het voor mezelf niet verantwoorden om er een aan te schaffen. Je praat toch over aanzienlijke bedragen. Tot nu dus. Volgende maand word ik namelijk geconfronteerd met een jubileum. Ik ben dan 40 (ja veertig) jaar in dienst bij mijn baas. En ik heb bedacht dat dat een goed excuus is om een aandenken te mogen aanschaffen. Eerst was ik van plan om iets in het buitenland te bestellen, maar toen ik de eerste creaties van Martijn zag heb ik nog even gewacht om te kijken wat dat uiteindelijk zou worden. Want een mes in eigen land kopen betekent ook de economie in eigen land steunen. En dat doe ik liever als bijvoorbeeld de economie van Oostenrijk. Op de clubdag in Amstelveen heb ik de messen van Martijn vastgehouden en ik moet zeggen; het voelde goed. Daarom heb ik het er maar op gewaagd en heb hem een berichtje gestuurd met mijn verzoek en beweegredenen om hem een mes te laten maken. Natuurlijk heb ik daar nog wel wat veren bij gestoken zodat hij met goed fatsoen niet meer kon weigeren. Een paar weken geleden heb ben we (Martijn, Eelco en ik) aan de keukentafel in Steenwijk de wensen en plannen doorgesproken en op papier gezet. Martijn gaat z’n achternaam gebruiken als productnaam. Die wordt netjes geëtst, zoals we al hebben kunnen zien in een ander deel van het forum. Ik moet nog bedenken wat ik er verder op wil hebben. Als werknaam heb ik voorlopig gekozen voor Quadraginta. Hierbij de tekening. Het wordt een flinke jongen, maar ik hou wel van “zwaar” dus dat zit wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Wow, ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke mes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 De eerste custom aanvraag is een feit! Wow, je laat er geen gras over groeien. We volgen met interesse het verloop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted July 5, 2015 Author Share Posted July 5, 2015 Ondertussen is de kiel gelegd. Uit een stuk staal heeft hij mbv boormachine en slijpschijf de ruwe vorm uit een stuk staal geslepen. Er worden gelijk 2 exemplaren gefabriceerd. Heel slim houdt Martijn een reserve exemplaar achter de hand. En het geheel moet natuurlijk niet op werk gaan lijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Vervolgens wordt het staal verhit om in de ruwe vorm gesmeed te worden. Maar dat is de afgelopen week met die hoge temperaturen vrijwel geen moeite. De oven hoeft amper op te warmen. Zonder gekheid, ik heb respect voor de mensen die met deze temperaturen ook nog met stukken heet ijzer staan te stoeien. Dat gehamer heeft tot gevolg dat het al een beetje op het uiteindelijke scheerblad gaat lijken. Uiteraard moet er nog heel veel gebeuren om het gewenste resultaat te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Mooi om te volgen waar deze noordelijke combinatie toe leidt. Ga het met belangstelling volgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Het ene moment lekker in je bootje, het andere in de nog gloeiender hitte... De mes-produceer-stappen worden zo nog duidelijker in beeld gebracht. Leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Leuk om mee te kunnen kijken met de voortgang. Bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Deze noordelijke combinatie gaat tot een mooi mes leiden. Daar ben ik van overtuigd. Of is het de wens die de vader van de gedachte is? Nee, ik weet zeker van niet. Rare Kwast is heel serieus en ambachtelijk bezig met het proces. Dat is duidelijk te zien aan de professionele outfit. Klompen, korte broek en een shaggie. Verderop in het proces zul je zien dat dat hij met een masker z'n longen beschermt tegen slijpstof. Ik heb hem gevraagd om vooral veel foto's te maken voor mijn album, maar ook dat het fabricageproces duidelijk kan worden getoond op het forum. Ik ben Martijn daar in ieder geval heel dankbaar voor. Laat dat duidelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Gaaf om te zien mannen. Dit smaakt naar meer en ik verwacht dat als dit een mooi mes wordt je het nog heel druk gaat krijgen Martijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Oke mannen, het vervolg in het productieproces van de Schild Quadraginta. Er worden wat schuurbanden aangewend om de vorm in het stuk staal te krijgen. Gezien de enorme vonkenregen is het metaal flink hard geworden door het smeden. Dat gaat verholpen worden door het blad opnieuw flink te verwarmen en langzaam af te laten koelen. En na wat uren noeste arbeid ziet het er dan zo uit. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Zie ik daar een bekende (zelfgemaakte) bandschuurmachine op de foto? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Zie ik daar een bekende (zelfgemaakte) bandschuurmachine op de foto? Ja en nee, deze hebben Kwast en ikzelf gebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Zoals buffel zegt, wel zelfbouw maar of hij je bekend voorkomt??, denk van niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Gezien de enorme vonkenregen is het metaal flink hard geworden door het smeden. Dat gaat verholpen worden door het blad opnieuw flink te verwarmen en langzaam af te laten koelen. . Doordat het werkstuk tijdens het smeden iedere keer weer in contact komt met het water (wat ik weer gebruik om m'n gereedschappen als hamer, tang en aambeeld, iedere keer te koelen), is de hardheid blijkbaar om hoog gegaan. Ik zal hier in het vervolg dus wat om moeten denken. "messen"zijn 4 uur lang in de oven geweest op 650-675C om zacht te gloeien. Na 4 uur de oven uitgezet en de messen laten afkoelen in de oven. Dit heeft een volle dag geduurd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Super, ik ben benieuwd hoe dit mes gaat worden. Ik zat al te wachten tot de nieuwe batch messen kwamen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joël Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Ik volg de zelfmaak topics van RK al even met veel plezier, bedankt dat wij het proces mogen volgen en mogen lezen hoe je het aanpakt en welke moeilijkheden je aanloopt. En nog mooier om de eindresultaten te mogen zien bij de eerdere messen. Ben zeer onder de indruk en een tikje jaloers eigenlijk ook wel. Lijkt me erg gaaf om de spullen te hebben om dit mee te kunnen doen, slijpmachine en hardingsoven ed. Veel succes met deze messen, ben benieuwd naar het eindresultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted July 12, 2015 Author Share Posted July 12, 2015 Martijn heeft de afgelopen week flink doorgewerkt en weer meer vorm in het staal weten te slijpen. Daarmee heeft hij wel voor een dilemma gezorgd, want daar waar ik had gekozen voor een glade, ronde rug komt hij met een wat hoekige variant die ik ook wel heel erg mooi vind. Gelukkig kan ik in een later stadium kiezen wat ik uiteindelijk wil. Met het blad in de griptang, wat hulpsteunen aan de slijpmachine, en een bak met water om voortdurend te koelen wordt het staal stukje bij beetje wat kleiner, dunner en meer gevormd richting uiteindelijke doel. Want het blad is nog te groot. Het staal is 6.2 mm dik. Dat betekent dat het de afstand tussen bevel en rug tussen de 21,7 mm en 24,8 mm moet worden. Dat geeft een verhouding van 1 : 3,5 - 1 : 4. Dus heeft Martijn diverse hulplijntjes op het staal gezet waar hij langzaam maar zeker naar toe slijpt. Over de techniek, het hoe en waarom zeg ik even niets. Dat mag Martijn zelf doen om te voorkomen dat ik dingen schrijf die niet helemaal correct zijn. De foto’s. De dikte aan het snedekant van het blad ligt nu op ongeveer 1 mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Over de techniek, het hoe en waarom zeg ik even niets. Dat mag Martijn zelf doen om te voorkomen dat ik dingen schrijf die niet helemaal correct zijn.De foto’s. Je omschrijft het goed hoor. De lijnen heb ik er op gezet om goed te kunnen zien tot waar ik moet slijpen. De hulpstukken helpen om strakkere lijnen te krijgen op bepaalde punten waar ik dat wil. wanneer die strakkere lijnen eenmaal een begin hebben, kan ik ze uit de losse hand wel verder schuren. (die steunen werken mooi, maar beperken ook wel de beweging ruimte.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scheerjeweg Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Gaaf proces om te volgen. Petje af! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted July 15, 2015 Author Share Posted July 15, 2015 En er is weer wat progressie te melden. De pingaten van 2 mm doorsnede zijn nu geboord en de grove slijpsporen zijn weggeschuurd met K40-80-120-240-400. De grote vlakken met de machine en de kleine moeilijk bereikbare hoekjes met de hand. Dat schuren is nu al gedaan omdat nu nog relatief eenvoudig gaat. Na het harden zou dat een veel grotere (langdurigere) klus zijn. Na dit schuurwerk zijn de messen voor het harden in een keramiek oven langzaam (in 2 uur) opgewarmd tot 650°C. Na een tijdje zo te hebben liggen “bakken” zijn ze overgeheveld naar de hardingsoven alwaar ze op een temperatuur van 810°C gebracht worden. Hierna volgen de hardingssessies met de hete olie. Tijdens mijn onaangekondigde inspectiebezoek stond Martijn breed in de deuropening. Ik dacht even aan een soort van blokkade, maar gelukkig stond hij alleen maar even uit te puffen / af te koelen. Binnen viel er niets te zien want de messen lagen nog in de oven. Ik heb ze dus niet kunnen bewonderen. Ik wacht dus met smart op de volgende serie foto’s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joël Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Het worden echt al mooie messen, de vorm spreekt mij wel aan In de eerdere post vooral die met de hoekige rug vind ik erg mooi. Bedankt voor deze update! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted July 19, 2015 Author Share Posted July 19, 2015 Martijn werkt stug door. De verschillende hardingssessies zijn doorlopen en de eerste bevel is gezet. Het mes heeft nu zijn definitieve vorm en wordt uiteindelijk opgeschuurd tot 1200 K. Hierna kan hij aan de slag met de scales. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Wat ik op de eerste foto wilde laten zien, is de kleur na het ontlaten, het zegt wat over de hardheid. Vogens de kenners, zit je met een "stro" kleur (bijna goudkleurig), rond de 61HRC. Het harden zelf heb ik geprobeerd om op film te zetten, maar moet dat nog zien up te loaden. Dat komt dus nog. Het bevel zetten ben ik mee begonnen zonder tape. Dit om mezelf duidelijker te maken waar ik meer moet wegslijpen met de bandschuurmachine. Toen het slijpen de goede kant op ging, heb ik er tape omheen gedaan om verdere slijpslatage te voorkomen. Dit vind ik niet mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 bij deze dan nog even het filmpje van het harden zelf. De oventemperatuur is 820 C graden en de olie had een temperatuur van 150 C graden. Het oventje op de achtergrond gebruik ik voor het ontlaten. Deze stond ingesteld op 200 C, waar ik het mes 2 x 2 uur in heb gedaan. [bbvideo=1280,720] [/bbvideo] Uiteindelijk heeft 1 van de 2 messen het niet gered.. 1 mes was iets krom getrokken tijdens het harden, waarna ik het staal weer heb zacht gegloeid om het recht te buigen. Tijdens het buigen hoorde ik een vervelende tik....een scheur in het blad. Het schijnt er bij te horen, dat er af en toe een mes sneuvelt. (Jammer van de 2-3 dagen werk, maar het is niet anders). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts