Jump to content

A nice pair!

rare kwast

Recommended Posts

Vanavond 2 nieuwe messen voor het eerst in gebruik genomen.

Pieter had laatst al een schets laten zien, nou hier zijn ZE dan!

Het idee was/is om een mooie set te maken.

Naar mijn idee is dit erg goed gelukt! (Nu nog een mooi doosje erom met een dikke strik er op en klaar!)

Het zijn dus 2 identieke messen geworden met exacte dezelfde afmetingen.

Enigste verschil zit in het gewicht, 90 om 91 gram.

Ze zijn met ....uhh weet ik veel/8ste, flink van formaat en toch lekker handzaam.

1/2 hol geslepen en de rug heeft wat mooie versieringen gekregen en mijn naam staat er in!! :-)

De scales zijn gemaakt van ebben hout verlijmd op aluminium met een wigje van blonde hoorn.

Het ontlaten van het staal tijdens het hardingsproces hem ik gedaan volgens Bruno/snail forge zijn methode en blijkt erg goed te zijn!

Vanmorgen naar de stenen gebracht en zojuist de proef op de som genomen.

Erg fijne scheerbeurt, met een goed glad resultaat!

uploadfromtaptalk1435511596732.thumb.jpg.a7f78d7e253a80f3de7230dcf9f6b7c9.jpg

uploadfromtaptalk1435511611301.thumb.jpg.578fd839e7c97df067bbd15b8af69bc0.jpg

Sodeju Dat zijn twee serieuze exemplaren!

Die katterug op de tang vind ik serieus goed geslaagd, de overgang naar de versieder rug ook en het contrast met de bijl daaronder schitterend.

Verder is dit de enige pink floyd die je nodig hebt.

Ales eigenhandig gemaakt.

O1 staal gebruikt.

De tang is gesmeed, vervolgens de vormen mooi geslepen op de bandschuurmachine.

De rug onder handen genomen met een paar vijlen.

Het harden is zelf gedaan en het uitdunnen van het blad na het harden ook.

Mijn naam er in geëtst (heb sinds kort een ets apparaat, en kan zelf stencils maken om te etsen)

Scales zelf verlijmd en gevormd en uiteindelijk ook zelf geslepen (dankzij Buffel zijn stenen die bij mij liggen :-) )

Meer dan prachtig setje geworden Martijn. En als ze dan ook nog goed scheren is dat helemaal fantastisch. Ik begin langzaam aan nieuwsgierig te worden naar mijn mes in wording.

dank voor de reacties!

....als je t.z.t. opdrachten accepteert.

De eerste is er al ;)

en hoeveel is de hardheid in vickers ?

Heb je dat bepaalt of via een schema gewerkt met uitharden en uitgloeien dat je er ongeveer erop uit komt ?

De hardheid kan ik zelf helaas niet meten (hardeidsmeter staat al op m'n verlanglijstje..), maar het harden heb ik volgens de methode van andere messenmakers gedaan en volgens hun zou het mes nu tussen de 740 en 790 HV moeten zitten (60-62HRC), en van wat ik merk tijdens het slijpen op de stenen klopt dit redelijk nauwkeurig.

Het staal is hard, maar ook weer niet te hard.

Overigens is het voor mij nu goed vergelijkingsmateriaal voor de eerder gemaakte messen. Daar had ik in het begin wat moeite mee om de juiste hardheid te vinden.

Meer dan prachtig setje geworden Martijn. En als ze dan ook nog goed scheren is dat helemaal fantastisch. Ik begin langzaam aan nieuwsgierig te worden naar mijn mes in wording.

Deze week begin ik er aan... :mrgreen:

en hoeveel is de hardheid in vickers ?

Heb je dat bepaalt of via een schema gewerkt met uitharden en uitgloeien dat je er ongeveer erop uit komt ?

De hardheid kan ik zelf helaas niet meten (hardeidsmeter staat al op m'n verlanglijstje..), maar het harden heb ik volgens de methode van andere messenmakers gedaan en volgens hun zou het mes nu tussen de 740 en 790 HV moeten zitten (60-62HRC), en van wat ik merk tijdens het slijpen op de stenen klopt dit redelijk nauwkeurig.

Het staal is hard, maar ook weer niet te hard.

Overigens is het voor mij nu goed vergelijkingsmateriaal voor de eerder gemaakte messen. Daar had ik in het begin wat moeite mee om de juiste hardheid te vinden.

Ik maak zelf 1 of 2 maal per jaar een ful tang mes.

en ik maak gebruik van tabellen en dan speciaal voor het harden en uitgloeien, want uitgloeien bepaalt uiteindelijk de hardheid van het mes. hoe korter de uitgloei hoe harder het mes, en dan heb je de variatie in graden celcius.

Om op een mooie hardheid van omnabij 62 Vickers is 240/280 graden celcius met de duur van 3 uur erg goed te doen.

Ik hard het mes eerst in Pinda olie en dan ga ik het uitgloeien. Ik gebruik O2 staal, dat is wat veerkrachtiger en heeft mooiere eigenschappen als O1.

Maar als project zal een straight razor maken erg interessant zijn. de scales maken zal niet zo moeilijk zijn. ik heb nog erg mooi hout liggen.

Maar hoe heb je die hollow grid erin gekregen ?

Ik heb 4 verschillende contactwielen voor de bandschuurmachine, 15cm,20cm,25cm en 30cm.

Deze laatste 2 messen zijn gemaakt met het 15cm wiel. hiermee krijg ik ze 1/2 tot 1/4 hol.

Ik wil nog wel eens kijken voor een 10cm wiel, ben erg benieuwd of het dan ook mogelijk is om een full hollow mes te maken

edit: ik heb de messen gehard op 810-820C bij 170C arachide olie en ontlaten 3x 1uur in een voorverwarmde oven op 240-250C ingewikkeld in aluminiumfolie. tussendoor tot handwarm laten afkoelen.

De eerder gemaakte messen hebben een vermoedelijke hardheid van 62-64 HRC

Ik heb 4 verschillende contactwielen voor de bandschuurmachine, 15cm,20cm,25cm en 30cm.

Deze laatste 2 messen zijn gemaakt met het 15cm wiel. hiermee krijg ik ze 1/2 tot 1/4 hol.

Ik wil nog wel eens kijken voor een 10cm wiel, ben erg benieuwd of het dan ook mogelijk is om een full hollow mes te maken

edit: ik heb de messen gehard op 810-820C bij 170C arachide olie en ontlaten 3x 1uur in een voorverwarmde oven op 240-250C ingewikkeld in aluminiumfolie. tussendoor tot handwarm laten afkoelen.

De eerder gemaakte messen hebben een vermoedelijke hardheid van 62-64 HRC

NETJES , NETJES

het zijn dan ook mooie messen geworden.