Willieman Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Beste Collega scheerders. Ik heb gisteren mijn eerste straight razor gekocht. het betreft een " Dovo 'Renaissance' Straight Razor 6/8 " van Solingen Ik ben gegaan voor een betere. graag wat tips van jullie ervaren zijde Ik krijg hem binnen 14 dagen binnen hij moet vanuit Italië komen hier een link met de foto,s http://www.ebay.nl/itm/201373462636?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT even kopieren en plakken ik sta ook op marktplaats omdat ik de aanvullende spullen ook zoek om te slijpen, stroppen en de benodigde pasta(s) die ik nodig heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Leuk mes, gefeliciteerd! Het merk is Dovo, het type is "Renaissance", Meister Mertens, wat op de tang staat, is er eentje uit een speciale serie van Dovo, en zoals meer Duitse messenmakers zitten ze in Solingen. Als dit je eerste mes is moet je leren scheren, en verder niks. Dat betekent dat het enige wat je er nu bijkoopt een strop is. Geen pasta's, geen stenen, alleen een strop, en dan zou ik het type spanriem willen adviseren. Deze bijvoorbeeld. Zodra je mes binnen is, en dat kan vanuit Italië best snel gaan: mn Apollo slant in 4 dagen, vraag je hier of iemand het wil slijpen voor je. De combinatie leren slijpen en leren scheren gaat niet werken: je hebt geen referentie voor scherp. Leren slijpen met je net nieuwe mooie Dovo is ook geen goed idee: het is net als met lopen, dat leer je door te vallen. Je mooie nieuwe mes verneuken is zonde, dus als je slijpen gaat leren dan met een ud goedkoop ding van marktplaats wat sowieso betere dagen heeft gekend. Pasta's blijf je ook af. De spanriem heeft een leren kant en een pastakant, en die pastakant gebruik je soms, en dan nog spaarzaam. Daarmee kan je je snede namelijk ook goed verzieken. Dus: koop een spanriem, stuur je mes naar een vrijwilliger om te slijpen, en ga leren scheren. Al het andere komt later. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted June 27, 2015 Author Share Posted June 27, 2015 Mooi tip, en je heb natuurlijk wel een goed punt. Als beginner kan ik wel janken als ik een mooi mes verpest. Bedankt voor je reactie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Weinig toe te voegen aan het prima advies van efsk. Veel leerplezier met het scheren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Wat efsk zegt. Leer stroppen een leer scheren, de rest komt later. En zorg dat je me echt scherp is, wat we ook wel scheerklaar noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Hoi, welkom! Ik sluit mij aan bij de rest. Wat heb je nodig: een mes en een strop. Met de DOVO heb je een leuk (en met dit exemplaar ook een erg mooi) mes. (Ik heb zelf ook een DOVO, esthetisch soberder, en hij scheert superfijn) Bij dezen wat leesvoer over het stroppen (voor zover nodig) Stroppen 1 Stroppen 2 Wat scheren betreft, voor zover nodig, op youtube youtube staan heel veel tutorial filmpjes, rasurpur.de heeft er ook een paar staan! Veel plezier hier en veel plezier met scheren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Bedankt voor de mooie reacties, Ik heb ondertussen ook recensies bekeken over het mes, en als ik het zo lees is het een veellovend mes Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Dat moet je doen voor je m koopt Willieman! Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Dat moet je doen voor je m koopt Willieman! Dat is wel een betere strategie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Ik ben ervan uit gegaan, dat wat uit Solingen komt eigenlijk wel goed is ? anders had ik een dikke pech Maar ook weer een goede tip voor de volgende X Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Ik ben ervan uit gegaan, dat wat uit Solingen komt eigenlijk wel goed is ? Dit gaat volgens mij best aardig op, maar er wordt weleens misbruik van gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted July 3, 2015 Author Share Posted July 3, 2015 Ik heb vandaag mijn mes binnen gekregen, het ziet er prachtig uit. Ik ga gewoon proberen te scheren, en ik merk het van eigen wel hoe en wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Probeer de hangende haar test eens (even googelen voor uitleg) dat zegt schat iets over de scherpte. Kun je een haar door midden snijden op de snede dan zou ik hem niet stroppen en meteen scheren, anders aan de slag met je strop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted July 4, 2015 Author Share Posted July 4, 2015 de hangende haar test gedaan en dat was negatief. dus toch maar laten slijpen en stroppen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 De Ebay advertentie vermeld het finishen op een Zulu-grey, ik zou hem licht stroppen en me er mee scheren. De enige echte test is de scheertest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted July 4, 2015 Author Share Posted July 4, 2015 Ik heb ondertussen een strop besteld, en ik heb toch ook een slijpsteen besteld, een zulu -grey met 40% korting. dan heb ik tenminste het materiaal om het langzaam te leren Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 De hangende-haar-test is niet zaligmakend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted July 4, 2015 Author Share Posted July 4, 2015 hoe bedoel je ? bedoel je dat daar niet alles vanaf hangt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 De scheertest -het scheren met het mes, zegt meer over het mes, dan 1 enkele haar doorsnijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Het probleem is dat je pas een hangende haar test goed kan beoordelen als je er ervaring in hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Dat was mijn idee met een "scheertest"ook, maar daar krijg je tenminste genoeg feedback van om het 'scheergevoel' te bschrijven aan ervaren scheerders, om zo in idee te krijgen of er nog iets aangescherpt dient te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted July 4, 2015 Author Share Posted July 4, 2015 geen vuiltje aan de lucht, Ik heb de snede op de duimnagel gehad, en hij blijft er meteen insteken, dus eigenlijk best wel scherp dit doe ik ook altijd met mijn vishaken, als het puntje blijft steken, dan is tie scherp zat, maar glijd hij over de nagel dan is hij bot. Ik kan dit niet 100% vergelijken met een straight razor, maar ik zit er niet ver vandaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 De snede is erg dun aan het eind, ik hoop niet dat de door de nagel de snede is beschadigd nu. De nagel test gebeurt vaak met bevel zetten, daarna moet de bevel weer afgemaakt worden. We gaan het horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted July 5, 2015 Author Share Posted July 5, 2015 @Buffel ik zet de snede op de nagel, en ik oefen lichtjes druk uit. dat zou voldoende moeten zijn om erachter te komen of het nog goed scherp is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 @Buffel ik zet de snede op de nagel, en ik oefen lichtjes druk uit. dat zou voldoende moeten zijn om erachter te komen of het nog goed scherp is Daarmee heb je het waarschijnlijk niet beter op gemaakt. Die test kun je wel doen met een scheermes maar alleen in het eerste stadium van het slijpen. Je test daarmee of de slijp vlakken aan weerszijde bij elkaar komen en er een snijdende snede ontstaat. Daarna ga je het mes verder slijpen en polijsten. Kortom die test werkt al bij een mes wat een snijdend randje heeft zoals je zakmes of het keukenmes. En scheermes snede is vele malen fijner en scherper. Daardoor is de kans op beschadigen van die snede ook groter. Terug komend op de hangende haar test. Ze is niet zalig makend Inderdaad. Maar het werkt voor mij goed. Mijn ervaring is dat messen die de hangende haar test doorstaan ook echt scheerklaar zijn. Andersom is het zo dat als ze de hangende haar test niet doorstaan ze "meestal" niet prettig scheren. Met de nadruk op meestal, soms wordt ik wel eens verrast en is de echte test het mes in je baard zetten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts