Ga naar inhoud
efsk

slant SCHEEF!

Aanbevolen reacties

Een scheve vandaag, en wel de Universal. Op zn Duits uitspreken, want daar komtie vandaan, uit Ulm om precies te zijn alwaar geproduceerd door W. Graf. In 1939 kreeg dit model een gouden medaille in Londen op een tentoonstelling voor uitvindingen, volgens het Safety Razor Compendium voor "Combless razor patent".

Een scheve met drievoudig verstelbare scheefheid, zoals we die wel meer zien, op een plastic greepje en dat is ook wel vaker te vinden. Wat echter erg interessant is: het is dezelfde kop die ok op de NeoRas/NeoGam/NeoLux te vinden is, maar dan met schroefdraad. Zoeken dus naar een link tussen die makers.

Dichtschroeven ging wat stroef, het mesje zit wat strak, en het vnden van de juiste scheerhoek was ook niet makkelijk, dus ik laat een oordeel nog even achterwege, tot ik vaker met deze krabber gewerkt heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie vondst weer en wat opvallend is -en voor mij een luxe uitstraling geeft- is het gebruik van drie kleuren plastiek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik sluit me bij Hans aan, mooie vondst!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na meerdere scheerbeurte ben ik er wel een beetje uit met de Universal. Wat me verbaasde was dat het me zoveel moeite kostte me er goed mee te scheren in de scheve stand. Ne Neo-Ras/Gam/Lux hebben dezelfde kop, in gelijk scheve stand, en die verrasten me juist met het gemak waarmee je je scheert. Bij deze was het wel een beetje een worsteling. Of dat nou aan mij ligt, aan de krabber, aan Trump, ik ben er niet uit.

Ondertussen echter heb ik m in t snotje. De scheerhoek wat scherper dan je denkt dat kan, en heeeel voorzichtig op het gelaat zetten, en dan scheren. Volg de gebruiksaanwijzing van de Neo*: eerst van boven naar benee met de ene kant, tweede gang van boven naar benee met de andere kant. Netto effect is tweemaal diagonaal geschoren, en erg goed glad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Fasan Nr.22 is hier al een keer besproken, maar ik heb recent een NOS exemplaar weten te verkrijgen en plaats derhalve een paar nieuwe plaatjes.

Helemaal welke periode ben ik nog niet uit, jaren 60-70 zou ik schatten maar dat is een beetje een gok. Toentertijd een stuk goedkoper dan tegenwoordig, DM1,90, en dan krijg je er een mesje bij. Niet zomaar een mesje, nee, een mesje met 14% chroom in Uddeholm Speciaal-legering, en daardoor wel driemaal langer scherp dan een mesje met slechts 0,5% chroom. Het is maar dat u het weet.

De rode stip op de bovenplaat zou inhouden dat er twee verschillende agressies zijn, maar de literatuur laat zich ook interpreteren dat het slechts is om bij te houden welke kant van je mesje je gebruikt om daar de levensduur van te verlengen. Ik neig naar die laatste, gezien dat ik verschil niet echt ervaren heb.

Fasan zijn echt erg goeie slants, wel redelijk agressief en ze hebben een wat langere gewenperiode dan veel andere modellen. Ben je daar doorheen dan heb je wel geweldige scheerbeurten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is een kapot vette shit krabber....zijn niet mijn woorden maar ik dacht het wel :).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt Jaco ;)

Heden dan weer tijd voor een niet eerder benut modelletje, en wel de Duitse Tempo. Jaren dertig ergens moet het zijn, op GRF staat iemand die het exemplaar van zn opa, geboren 1926, heeft. De maker is verder vooralsnog een raadsel.

Het is een SE-krabber die DE-mesjes pakt. Bij het inleggen moet je een beetje oppassen, want de klep kan de niet gebruikte zijde beschadigen, en dan kan je je mesje na een paar beurten misschien nog wel omdraaien, maar er daarna niet mee scheren.

Origineel hoort de kop chroom te zijn, maar dat is er in de loop der jaren van verdwenen. Kleurt wel mooi bij het bakelieten greepje, wat in verschillende kleuren bestaat.

De kop scharniert op de greep en kan in drie standen scheren: recht, helling naar links, helling naar rechts. Er lijkt geen verschil tussen de twee scheve standen. Helemaal 90° kan de klep open en het mesje ingelegd. Mijn exmplaar klemt de klep het mesje niet goed vast en levert dermate speling dat er niet mee geschoren kan. Echter, een stukkie karton opgevouwen ertussen en alles zit als een huis. Nog wel wat ongelijke bladegap, want de klep lijkt wat scheef en de snede krom als alles geladen is.

De stand van de kop maakt dat de scheerhoek automatisch goed is als je de greep maar parallel aan de huid houdt. Dan maakt de krabber ook het meeste lawaai, dus met de feedback zit het wel goed. Tot mijn verbazing scheert het dan ook nog eens geweldig! Moeiteloos BBS met slechts wat extra aandacht op de kaaklijn. Benieuwd wat dat wordt als ik de volgende keer de kop onder een hoek zet :-)

O, het D.R.P. ang. staat voor "Deutsches Reichs Patent angemeldet".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Heren, Dames ook,

.....

De krabber verstopt niet tijdens het scheren, geeft fijne akoestische feedback, en is een agressief exemplaar. Aanzienlijk agressiever dan de iKon, wat de Mulcuto trouwens ook is, en misschien ook agressiever dan de Mulcuto. Scheert echter verdomde effectief. Houd je van/ben je niet bang voor een agressief stuk vreten dan is dit helemaal geen slechte koop. Ik zou er echter niet aan beginnen als je niet van agressief houdt of als je je nog niet zo lang DE scheert. Misschien ook niet als eerste slant.

Heb mijn Maggard slant (op Maggard MR14 greepje) nu (pas) 4 keer gebruikt, en ik ervaar die geweldige agressiviteit

helemaal niet.

FltaFCJ.jpg

Wat mij betreft is 'ie heel mild, en tegelijkertijd heel effectief - ik hoef echt niet voorzichtig te zijn om onbeschadigd

te scheren ... :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu heb ik me toch wet al heel wat slants mogen scheren en deze is op zeker één van de effectiefste en je moet er heel wat behoedzamer mee omgaan als de gemiddelde slant wil je schadevrij blijven, dat betekend Jan dat je op zeker een groot scheertalent ben ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moet er van blozen, Richard ... uh .. Hans bedoel ik ... :oops:

aangepast door Gast

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat was Hans Jan, ik kom nu pas.

Extreem agressief is niet wat ik de kop vond, wel een stuk agressiever dan het vergelijkbare model van iKon. Van de moderne slants is het ook echt wel de agressiefste die een beetje voorzichtigheid echt wel vereist. Wellicht hebben we verschillende definities va voorzichtig, van agressief of allebei :lol:

Wel een verdomd fijne slant trouwens, en ik ben blij dat je je er fijn mee kan scheren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
:?: Een agressieve slant???, beslist niet! Comfortabel en effectief... scheert geweldig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het kan natuurlijk ook zijn dat wij ons niet kunnen scheren Hans ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb onlangs de Maggard slant binnen gekregen en hiermee inmiddels een aantal scheerbeurten gedaan. Ik deel de mening van Jan Zoethout en kan niet anders concluderen dan dat ik de Maggard milder en effectiever vind scheren dan mijn 37c. Dit was voor mij de reden om de 37c in de verkoop te zetten. En zo heeft ieder zijn eigen bevindingen, dus zoals al eerder gezegd: uekaz :D

Ps: wie interesse heeft in de 37c: zie mijn advertentie in de Markt...hint...hint ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals Jan zegt...UEKAZ..ik vind de 37c veel rauwer en minder effectief scheren. Mooi dat iedereen een andere ervaring en beleving heeft, anders konden sommige producenten hun productie wel staken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb onlangs de Maggard slant binnen gekregen en hiermee inmiddels een aantal scheerbeurten gedaan. Ik deel de mening van Jan Zoethout en kan niet anders concluderen dan dat ik de Maggard milder en effectiever vind scheren dan mijn 37c. Dit was voor mij de reden om de 37c in de verkoop te zetten. En zo heeft ieder zijn eigen bevindingen, dus zoals al eerder gezegd: uekaz :D

Ps: wie interesse heeft in de 37c: zie mijn advertentie in de Markt...hint...hint ;)

Een 37 C te koop zetten, eigenlijk de moeder van de huidige slants en een heerlijk scherende krabber, het kan maar....... :o

Zoals Jan zegt...UEKAZ..ik vind de 37c veel rauwer en minder effectief scheren. Mooi dat iedereen een andere ervaring en beleving heeft, anders konden sommige producenten hun productie wel staken.

Elke slant heeft zijn eigen scheerkarakteristiek zo durf ik te zeggen na juist weer een anderhalf weekje met elke dag een andere slant geschoren te hebben en helemaal terecht dat voor alles het uekaz opgaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Een 37 C te koop zetten, eigenlijk de moeder van de huidige slants en een heerlijk scherende krabber, het kan maar....... :o

Wat voor elke krabber geldt: hij moet bij je passen, Hans. Ik heb aan de 37c een prettige krabber gehad, Maar met de komst van de Maggard slant zie ik geen enkele reden om de 37c te houden. Maar, als je zo begaan bent met deze krabber, dan mag je hem wel adopteren hoor :D:?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Néé want ik bezit er al één en dan zou ik hem te koop moeten zetten en dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen :lol::lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb reeds twee 37c, een 37g en een 37s. Toch zoek ik nog een 37c, maar dan wel een heel ouwetje met gladde bovenplaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goed mannen (m/v/t/?), ik loop twee krabbers achter. Even inhalen.

Het hier getoonde exemplaar is niet van enig merk voorzien. Het is een messing exemplaar, voorzien van een laagje chroom wat enigzins aan slijtage onderhevig is. Open kam, en met een gigantisch gat in de onderplaat voor de schroef. Dat dat niet alle kanten op schuift komt alleen door de pinnetjes aan de zijkanten, die voor een Voskhod (en vermoedelijk alle mesjes) net te ver uit elkaar staan. Het greepje vind ik wat Frans aandoen.

De krabber scheert wat rauw, niet heel lekker maar ik heb ze onplezieriger gehad ook. Het totale gebrek aan bladegap maakt dat de agressie iets ingeperkt blijft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.