Ga naar inhoud
efsk

slant SCHEEF!

Aanbevolen reacties

Ja, dat lukt wel. De kopplaat van de metalen past niet makkelijk op de bodemplaat van de kunststoffen maar als het eenmaal zit is het een naadloos geheel. Vanavond eens foto's maken van de twee naast elkaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ja, dat lukt wel. De kopplaat van de metalen past niet makkelijk op de bodemplaat van de kunststoffen maar als het eenmaal zit is het een naadloos geheel. Vanavond eens foto's maken van de twee naast elkaar.

Word toch wel erg nieuwsgierig naar die Mulcuto krabbers :)

Waar heb jij deze vandaan Richard?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De metalen heb ik van Jarno, de kunststoffen van ebay. Zes van die dingen bij elkaar was een genot voor het oog :-)

DSC01297.JPG

Ondertussen zijn het er geen zes meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die zullen vast naar mensen gegaan zijn met een hobby. Het plan was eigenlijk om me deze morgen met een exemplaar te scheren maar zijn eerst enkele uren gaan rijden met de brommer, daarna nog een uurtje gym en een sauna en nu pas tijd om te scheren. Straks verslag, alvast mijn dank Richard!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ken iemand, wiens mening ik over het algemeen hoog acht, die met deze krabber niet uit de voeten kon. Die gozer spoort niet. Dit is echt eerste klasse geweldig, deze krabber.

Ik weet niet in hoeverre je mijn mening acht maar ik spoor ook niet :(

Het zal bij een one night stand blijven. Maar weet wel dat ik het enorm apprecieer dat je me de kans gaf er eentje te proberen!

Mijn ervaring (YMMV):

Je krijgt het mesje moeilijk gelijnd, ene kant toont veel meer blad dan de andere.

Gewicht is voor mij veel te licht om prettig te hanteren.

Op zich scheert het niet echt slecht maar ik had drie passen + touch ups nodig om glad te zijn en het achteraf gevoel was zeker niet prettig.

Waarmee ik niet tegen je ervaringen wil ingaan want wat voor de één top is kan best voor een ander minder zijn en omgekeerd. Toch fijn om weer eens een onbekend scheerattribuut te mogen testen, waarvoor mijn dank!

uaglk0D.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
De metalen heb ik van Jarno, de kunststoffen van ebay. Zes van die dingen bij elkaar was een genot voor het oog :-)

DSC01297.JPG

Ondertussen zijn het er geen zes meer.

Thanx ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessant is dat. Dit uitlijnen heb ik met de metalen variant, en met de kunststoffen juist helemaal niet. We hebben nu twee opties: de Kwaliteitscontrole bij Mulcuto was niet helemaal je van het, óf het is zo bedoeld, zoals zichtbaar op onderstaande, van een gut-rasiert-lid gekopieerde, foto:

mulcutozweischneider_1.jpg.b1af634915eac05018cb7acf7bd86404.jpg

Als het zo bedoeld is dan is de kwaliteitscontrole ook niet goed trouwens, anders zou het bij alle exemplaren zo zijn.

Verders dank voor je verslag. Je mening acht ik nog steeds hoog :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De metalen vs de kunststoffen Mulcuto. Voor de oververhitte medemens: kunststof links, metaal rechts.

DSC01649.JPG

DSC01651.JPG

DSC01652.JPG

DSC01653.JPG

DSC01655.JPG

Ik heb dikte en breedte van de bovenplaten opgemeten en tot op fracties van millimeters is die gelijk. Ik kreeg, terwijl ik ze bekeek, de indruk dat de kromming van de kunststoffen versie groter was dan van de metalen, maar ook dat blijkt niet het geval. Feitelijk zijn ze gelijk, behalve vorm en materiaal van de steel, materiaal van de bovenplaat en het totale gewicht. Toch heb ik de indruk dat ze anders scheren. Dat kan komen doordat bij de metalen variant het mesje niet helemaal recht zat, en anders blijkt het gewicht een factor van belang te zijn.

De metalen variant heeft in deze serie nog een beurt, en wat ik denk is dat ik later in de reeks nog eens een beurt doe met het halve gezicht metalen Mulcuto en de andere helft kunststof. En dan eens kijken wat er nu gladder scheert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de vijfde scheerbeurt in deze scheve reeks zijn we toegekomen aan de derde krabber. Ik had geen idee wat het was, tot ik dezelfde krabber in een doosje met ander motief (maar zelfde sluiting en afmetingen) op de ebays tegenkwam alwaar het als Golf betiteld werd. Derhalve: de Golf.

Golf was een krabbermaker met vestigingen in Leipzig, Berlijn en Solingen, en na de tweede wereldoorlogzaten ze in de DDR. De vooroorlogse producten zijn solide vernikkeld messing, na de oorlog nam de kwaliteit snel af met geperst aluminium.

DSC01432.JPG

Als gezegd, in een doosje. Hier met mooi faux-reptiel-motief.

DSC01434.JPG

De mesjesdoosjes ook met motief.

DSC01436.JPG

Aluminium, kortom uit DDR-tijden. Het ding weegt toch nog 53 gram, waarbij het gewicht duidelijk niet in de kop zit, maar dient veelvuldig opgewreven want het is in mum van tijd dof grijs.

DSC01437.JPG

De krabber is kieskeurig voor de hoek. Je moet de goede hebben anders gebeurt er niet veel. Daar de krabber ook niet de lawaaiigste is kan het even zoeken zijn. Wat niet helpt is dat het eerste beetje zeep wat op de krabber zit het ding nog stiller maakt, waardoor je het gevoel krijgt dat er niks gebeurt.

DSC01438.JPG

Nu is helemaal niks teveel gezegd, sterker, de krabber scheert best ok, maar het is niet de effectiefste die ik ooit heb geprobeerd. Voor BBS is echt nog een vierde gang nodig, die ik vol goede moed inzette maar afkapte toen ik in mijn bovenlip sneed. Dat gaat dan wel in een keer perfect goed.

DSC01439.JPG

Het ding is wel redelijk mild voor de huid (als je er niet in blijft haken dan). Al met al hebben die Ossies geen slechte krabber afgeleverd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi verslag. Ik vind dat de achtergrond op de foto's prima past bij de nostalgische DDR krabber. 4 Gangen voor een BBS resultaat is nogal wat! Inderdaad niet erg effektief. Sterkte met je lip!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Scheerbeurt 7 en krabber 4 in de reeks. Wederom een Torsionshobel, een echte slant dus, en wel van het merk Apollo.

DSC01662.JPG

Het is een tamelijk massief en zwaar exemplaar: 68 gram!

DSC01663.JPG

DSC01664.JPG

Bij een slant zit een mesje getordeerd in de kop. Dit levert extra stijfheid op wat samen met de scheve stand het snijeffect ten goede komt.

DSC01665.JPG

DSC01666.JPG

Deze Apollo is een tweedelige krabber. Bij deze krabber draaj je de hele steel die draaibaar aan de bodemplaat gemonteerd zit.

DSC01668.JPG

DSC01669.JPG

Het DRGM dateert deze krabber tussen 1891 en 1945. Geen idee vanaf wanneer het merk Apollo bestaat dus nauwkeuriger weet ik het nog niet.

DSC01670.JPG

Het hoge gewicht staat een goeie scheerbeurt niet in de weg. De krabber geeft genoeg, doch zachte, feedback. Zacht komt denk ik door de extra stijfheid die in het mesje gebracht is door het torderen. Na twee gangen was ik goed glad maar het kon beter, dus een derde gedaan. Spiegeltje glad met slechts op een paar plekjes aluinprik. Deze krabber ben ik wel van onder de indruk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lutz Slant van het Torsionstype. NOS.

DSC01695.JPG

DSC01696.JPG

Het is me gelukt precies éen zijde niet te fotograferen: Use for your shave only LUTZ razor blades and utensils - these are famous all over the world for their quality!

DSC01700.JPG

DSC01701.JPG

Het inpakpapiertje is wat verfomfaaid. Meegeleverde mesjes heb ik in het cellofaantje gelaten.

DSC01702.JPG

DSC01704.JPG

DSC01705.JPG

Deze krabber is wat de oosterburen Doppelschräg noemen. De beide zijden van de krabber hebben verschillende scheereigenschappen. De grofgetandere kant is wezenlijk agressiever dan de fijner getande kant en zou voor de eerste gang gebruikt moeten worden, of in het geval van de meerdaagse baardgroei. Dan, voor de tweede gang, de andere kant om het af te maken. Dit principe kom je bij meerdere Duitse slants tegen. Fasan bijvoorbeeld heeft verschillende modellen gemaakt.

DSC01706.JPG

DSC01707.JPG

DSC01709.JPG

Het verschil in vertanding is op de laatste twee foto's duidelijk zichtbaar.

De Solinger krabbermakers, als hun open mes-collegae, produceerden zelden voor zichzelf alleen, iets wat nu nog steeds zo lijkt te zijn. Het gevolg is dat ik nu vier keer dezelfde krabber heb, wat ik vooraf niet wist :-) Een door mij als Romi aangeschafte krabber is 100% identiek aan dezed Lutz. Een slant die ik in een koop met meerdere krabbers bekwam ditto. De Oska die ik gister kreeg onderscheidt zich slechts daarin, dat bij die krabber het merk wel in de bovenplaat staat. Ietwat vreemd keek ik wel, toen ik overeenkomsten bespeurde en de vier eens naast elkander legde :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie slant deze Lutz! Het zal al net als met de open messen zijn dat ze voor anderen produceerden zoals je zelf aangeeft. Je bent aardig op dreef met je scheve dingen :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank je Ron! Het gaat lekker, maar ja, dan heb je vier verschillende die hetzelfde zijn...

DSC01910_1.JPG

DSC01911_1.JPG

Van links naar rechts: Lutz, onbekend, Oska, Romi.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was mooier geweest als ze niet identiek waren maar ah je kan ze altijd in de toekomst nog gebruiken voor een ruil of iets dergelijks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch best wel een mooi plaatje. Al die verschillende dezelfde krabbers. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het een mooie krabber. Scheef, degelijk en met een agressieve en een minder agressieve kant. Mocht je in de toekomst er een willen lozen, dan houd ik me van harte aanbevolen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In eerste instantie kijken of er te ruilen valt tegen een Ibsen of een Liese slant Maarten. Zo dat niet gaat zal ik me je herinneren.

Deze krabber heeft potentie mannen. Heden onnadenkend de hals de eerste gang tegen de vleug geschoren, en meteen glad! Accoord, dat merkte ik meteen aan de aluin maar denk je in: het gevoeligste scheeroppervlak direct tegen de vleug in scheren en dat eigenlijk niet doorhebben, zo soepel gaat het!

Het Doppelschräge karakter is geen gimmick, doch iets wat je merkt bij gebruik. De kanten hebben daadwerkelijk verschillende karakteristieken. Ik ben onder de indruk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En effectief is de krabber zo te lezen. Een Ibsen of Liese heb ik niet in mijn bezit; ik ken ze zelfs niet, dus dat word Googelen straks. In elk geval, succes met ruilen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

We gaan verder mannen (en vrouwen). De zesde scheve krabber alweer, waarvoor ik de Merkur 37c heb gekozen. Deze is algemeen verkrijgbaar tegen een redelijk bedrag en dus eigenlijk de krabber waarmee ik alle anderen in deze reeks moet vergelijken.

Een tamelijk gewichtig tweedelig exemplaar, namelijk 77 gram. De 39c plaatst dezelfde kop op een langere, zwaardere steel, waarvan ik vermoed dat dat voor mij te zwaar wordt: met deze wordt het zetten van geen druk al lastig.

Merkur bouwde in het verleden slant-koppen voor diverse andere merken, onder anderen voor Hoffritz, en zouden dus behoorlijk ervaring moeten hebben. Dit type in ieder geval houdt het al een tijdje vol.

Het blijkt een verdomde efficiënte krabber te zijn: twee gangen en een extra haal over de kaaklijn en het was gedaan. Als dat de volgende scheerbeurt net zo gaat hoort u mij niet klagen.

Het maken van een eerste lijstje op volgorde van effectief wacht ik mee tot morgen: de stoppels de ochtend na het scheren zijn een belangrijk ijkpunt.

De krabber wordt in standaard merkur-doosje geleverd, rijkelijk voorzien van wel éen mesje met gebruiksaanwijzing (voor het mesje, niet voor de krabber). Dat mesje heb ik niet getest.

De plaatjes:

DSC01682.JPG

DSC01683.JPG

DSC01684.JPG

DSC01686.JPG

DSC01689.JPG

DSC01691.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
We gaan verder mannen (en vrouwen). De zesde scheve krabber alweer, waarvoor ik de Merkur 37c heb gekozen.

Dat mesje heb ik niet getest.

Misschien maar goed ook dat je het mesje liet voor wat het was, de 37 en zijn zwaardere broer mogen er wat mij betreft best zijn qua scheer resultaat, de bouw vind ik zelf maar zo zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volg je verslag met belangstelling.

De 39c is een van mijn favorieten. Die is zeker zwaarder dan de 37c, maar door de steel op de juiste plek vast te houden, afhankelijk van het geplaatste mesje, kan je de balans en dus makkelijk de juiste druk doseren. Maar ja ik ben dan ook meer van de zware krabbers.

Ofschoon, die kunststof Mulcuto, die ik van je overnam, ook best vind scheren. Licht raar apparaat, maar wel effectief.

aangepast door Gast

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
We gaan verder mannen (en vrouwen). De zesde scheve krabber alweer, waarvoor ik de Merkur 37c heb gekozen.

Dat mesje heb ik niet getest.

Misschien maar goed ook dat je het mesje liet voor wat het was, de 37 en zijn zwaardere broer mogen er wat mij betreft best zijn qua scheer resultaat, de bouw vind ik zelf maar zo zo.

Snuff wat is er mis met de bouw? Het chrome lijkt prima, het materiaal lijkt me goed, de constructie is simpel en degelijk. Wat zie ik over het hoofd?

Overigens vind ik de Merkur mesjes voor de prijs 3x niks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb beide versies gehad in het verleden en de chroom pelde na verloop van tijd af, beïnvloede het scheren niet maar voor mij is het uiterlijk van een krabbertje ook van belang. De mesjes zijn inderdaad niks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.