Jump to content

SCHEEF!

efsk

Recommended Posts

Er is een nieuwe fascinatie onstaan bij uwedele verteller, en dat is de slant: het krabbertje wat scheef krabt. Scheef krabben kan je met alles, en Gillette heeft zichzelf zelfs de "Gillette-slide" toegeëigend. Volkomen gelul natuurlijk, de eerste Neanderthaler die zichzelf met een stukkie vuursteen in de vingers sneed ontdekte reeds dat scheef snijden beter werkt, en dat was een paar honderduizend jaar voor papa Gillette King's Y-chromosoom op reis door de verrekijk stuurde.

Waits' Safety Razor Compendium noteert de Jackson SE (1886-1899) met slant-kop en dat was al enkele jaren voor het Gillette's DE-patent.

Slant's heb je, in de basis, in twee soorten, die allebei slant worden genoemd hetgeen onthandig is. Vandaar dat ik de Duitse termen gebruik, die het onderscheid tussen de twee vormen duidelijk maken. De eenvoudigste vorm is die, waarbij de kop scheef op de steel staat: de Schrägschnitt. De ander is die, waarbij de kop, en daardoor het mesje, getordeerd is: de Torsionshobel.

DSC01641_1.JPG.32349dff2083e0e28aa36345c1989b14.JPG

Links, van boven naar beneden: Fasan Torsionshobel, Mulcuto Schrägschnitt metaal, Mulcuto Schrägschnitt kunststof.

Midden, van boven naar beneden: Lutz Torsionshobel, NeoGam Schrägschnitt, Golf Torsionshobel.

Rechts, van boven naar beneden: Onbekende Torsionshobel, Romi Torsionshobel.

Ergens in de post zitten nog een Apollo Torsionshobel, een NeoLux Schrägschnitt en vanwege dat we ook wat eigentijds nodig hebben een Merkur 37C Torsionshobel.

Het hebben van die dingen is éen, ze gebruiken is leuker dus vandaar de Scheve weken. Deze pak ik anders aan dan de krabberweken, in dier voege at ik iedere krabber twee keer gebruik, dat ik me niet dagelijks scheer en dat ik waar het mij belieft tussentijds mijzelve op een beurt met open mes tracteer.

Deze post nu aangepast met deze regel en onderstaand, een verzameling linkjes naar de posts over de betreffende krabber om het zoeken te vergemakkelijken.

Almaz

Apollo

Above The Tie

Ben Hur

Birko (t)

Bonsa

Brillant

Brumml - 38g (t)

Cisterna (s)

Coles

Cowboy (t)

Croscut

Darsi (s)

Diova

Dnjepr-3 (t)

Dopa (t,r)

Doppelfein (s)

Dr Lay (s)

Drone 115b

Emir (t)

Eros (s)

Eversharp (s)

Fasan

Feather 1500 (s)

Fine

Geniol (t)

Globusmann

Golf

Griff's (s)

Hobby (t)

Hoffritz

Ibsen

Ile de France

iKon

Indiana (s)

IRO (s)

Irving

"Italian Barber" - zie dingen met Globusmann-kop

J.O.M. (s)

Kabrand

Kratz (t)

Krect (t)

KWC

J. Liese, Lüdinghausen

Le Figaro (s)

Lutz (t)

Lych (t)

Maggard (t)

ManlyStuff

Matador "Stealth" (t)

MEM (s)

Merkur

Mirabilia (s)

Mondesir (s)

Mulcuto

Neo-etc

Onbekend

Oska (t)

Pacific 300 (s)

Peroni (s)

Pfeilring (t)

Phoenix Artisan Accoutrements

Plaisir (s)

Pomco

Preka (s)

Punktal

Raadvad (t)

Ras

Razor Six (krom)

Razorock

Rot-Gold

RRW (s)

Saba (s)

Shard (s)

Speed (s)

Sonnal

Steiger Pilot (s)

Stirling

The Holy Black SR71 (t)

Tondeo (s)

Trumpf

Universal (s)

Upsal - Globusmann-kop (t)

Valencia

Walbusch

Windrose

Ziglar (t)

(s= Schrägschnitt, t=Torsion)

Scheef 1 - Mulcuto Schrägschnitt kunststof.

Met deze krabber begonnen omdat ze tijdens de krabberweken zo'n geweldig resultaat leverde, de enige krabber die me zo goed scheert als een mes. De vraag drong zich op derhalve: hoe houdt deze krabber zich bij een beetje baardgroei? Gezien mn drie-dagen-baard was nu een mooie gelegenheid. 

Nou. Kolere. De eerste gang gleed de krabber door de baard als een warm mes door de boter, maar dan met meer herrie. Zó goed, dat ik gang twee reeds tegen de vleug deed. Dat gaf iets hapering op de hals, en daarna was ik glad. "De fok..." sprak ik tegen de spiegel, kwaste nog een keer woest en deed gang drie op de vleug. De krabber had verdomde weinig meer te doen: alleen op de kaaklijn hoorde ik wat geritsel, maar verder was het stil

Daar de aluin alleen wat prik leverde op de hals, daar waar de tegendraadse gang wat haperde, zette ik me schrap voor de Alcolado Glacial. Deze echter deed niks dan koelen.

Ik ken iemand, wiens mening ik over het algemeen hoog acht, die met deze krabber niet uit de voeten kon. Die gozer spoort niet. Dit is echt eerste klasse geweldig, deze krabber.

Prachtig, nu nog een open kam slant!

Andes dan een US$250,- ATT ben ik die nog niet tegengekomen. Dat bedrag is ietwat boven budget.

Fasan is het merk waar je dan naar moet zoeken!

Ik heb een bakelieten open kam slant, torsionhobel zo u wilt, maar vanwege het belachelijk overhangende mesje heb ik die nog steeds niet durven te gebruiken. Hij ziet er in ieder geval erg gevaarlijk uit.

Scheef 2 - Mulcuto Schrägschnitt kunststof.

Allereerst een mededeling van huishoudelijke aard: De overige krabbers in deze reeks krijgen een fotoreportage meegeleverd, maar van deze is er al eentje, dus die sla ik over. 

Het gewicht vermeld ik nog wel: 23 gram. Dat we maar compleet zijn.

Heden, lieve lezers, verwacht ome efsk een forse scheerbrand. De vorige twee keer met deze krabber (twee dagen terug en gedurende de krabberweken in april) gingen zo ongelovelijk makkelijk en voorspoedig dat ik wat overmoedig werd. Effe rats-rats, zo dacht ik, grote halen snel thuis en klaar. Nou. Dat was het m niet helemaal. Althans, als je een superieure peeling zoekt kan ik het aanbevelen, maar het inzepen van het gezicht voor gang twee deed al merken dat ik iets te voortvarend van start was gegaan.

Het mooie is, dat als je dan gas terug neemt, de krabber weer net zo fijn verder gaat als eigenlijk de bedoeling was. Da's fijn, maakt het in ieder geval niet erger, maar het kwaad was al geschied natuurlijk. Toch weer goed glad, en dat gaat toch echt makkelijk. Als je je hoofd er maar bij houdt. 

Dit is veruit de effectiefste krabber die ik tot nu over de wangetjes getrokken heb. En zolang ik niet overmoedig haast is het ook een verdomde fijne krabber. Echter, denk ik, niet voor dagelijks gebruik: daarvoor graast de krabber te gewillig waardoor ik vermoed dat ik ook zonder mijn faux pas van heden wel iets van irritatie gemerkt zou hebben. Maar goed, dat boeit niet: scheerbeurten als scheef-1 maken dat je de krabber veel vergeeft.

Richard, zojuist ook voor het eerst met zo'n kunstofen Mulcuto geschoren.

Heb ik overgenomen van Jarno(hij is zwart met een witte bodemplaat zie foto bij SOTD)

Had zelf al een 39c en vind dat een lekker mes, maar deze is wel een stuk lichter.

Maar wat een lekkere scheerbeurt 2 gangen klaar.

Edited by Guest

Da's precies diezelfde Wim. En inderdaad: heerlijk efficient en vlot. Tot mijn verbazing bleef mijn verwachtte scheerbrand ook uit. Een wat gevoelige huid, dat was alles. 

Er zit nog ergens een 37c onderweg, dat is volgens mij dezelfde kop als de 39c maar dan een kortere steel. Benieuwd hoe die scheert.

Kijk! Bewezen technologie! 

Maar dan toch in ieder geval eigentijds in die zin dat het krabbers zijn die nu nog steeds geproduceerd worden en voor de meeste portemonnees ook haalbaar zijn.

Er zit nog ergens een 37c onderweg, dat is volgens mij dezelfde kop als de 39c maar dan een kortere steel. Benieuwd hoe die scheert.

Denk niet dat je daarmee gaat teleur gesteld zijn, uitstekende krabbertjes (inderdaad alleen steel verschilt) die eigenlijk in geen ene hobbyist zijn verzameling mogen ontbreken.

Noot 20151223: Deze krabber is vervangen door een NOS-exemplaar. Zie hier.

Scheef 3

Heden de eerste beurt met de Mulcuto Schrägschnitt van metaal. Dat metaal is bijna helamaal waar: de bodemplaat is kunststof. Zo op de eerste paar gezichten is deze bodemplaat gelijk aan die van de kunststof-variant. De kop zit dan ook min of meer gelijk scheef op de steel.

De topplaat is metaal en lijkt af te wijken van de kunststofvariant: ik kreeg de indruk dat de krabber milder is. Dan kan echter ook komen doordat het mogelijk blijkt het mesje er iets scheef in te doen. Daar ga ik de volgende beurt even goed op letten. De steel ziet er anders uit maar is even lang als de kunststofvariant. Wel is de krabber zwaarder natuurlijk: het geheel weegt 50 gram.

De krabber laat zich redelijk makkelijk hanteren maar de scheerhoek luistert nauwer. Deze scheerbeurt had ik drie gangen nodig om tot een goed glad resultaat te komen, wat echter minder glad was dan met de kunststoffen versie. Volgende beurt s kijken hoe het loopt na een extra "hoe zit het mesje" controle.