Ozzy Posted June 24, 2015 Posted June 24, 2015 De topictitel zegt het eigenlijk al. Ik scheer momenteel met een open scheermes en ben op zoek naar een krabber. De reden hiervoor is dat ik komende zomer drie weken weg ga en geen zin heb om mijn open scheermes mee te nemen op vakantie (want dan moeten de strop en de coticule ook mee). Aangezien ik mijn mach 3 min of meer heb afgezworen denk ik dat het daarom tijd wordt een krabber aan te schaffen. Naast het gebruik tijdens vakanties is de kans aanwezig dat ik de krabber ook thuis zal inzetten wanneer ik wat minder tijd heb om te scheren. Nu vraag ik me voornamelijk af hoe nuttig mijn ervaring met het open scheermes zal zijn bij het gebruik van een double edge scheermes. Kan ik meteen aan de slag met een open comb krabber of kan ik beter bij nul beginnen en een beginnersmodel aanschaffen? Ik zat zelf te denken aan een R41, maar suggesties voor iets beters binnen dezelfde prijsrange of iets goedkopers wat minstens net zo goed zal presteren zijn welkom. Hoe makkelijk of moeilijk is het om met deze krabber het resultaat van een open scheermes te evenaren? Kan ik wellicht nog iets agressiever gaan?
SakasakaHeyhey Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Hoi Ozzy, Ik begrijp je vraag en je doel. Mijn beleving is dat geen enkele krabber een vergelijkbare scheerervaring oplevert als een open mes. Ik heb er verschillende geprobeerd van mild naar agressief. De krabber waar ik geen ervaring mee heb is een SE. Nu wil ik niet negatief overkomen over DE-mesjes en krabbers; je kan je er prima en comfortabel mee scheren. Het scheren met een open mes is qua scheerervaring voor mij althans totaal anders. Het open mes kost iets meer tijd, maar dat levert voor mij echt hele fijne scheerbeurten op. Mijn voorkeur gaat uit naar het scheren met een open mes. Mijn idee is om een open mes niet te vergelijken met een krabber. Misschien wordt het zoeken naar een krabber dan wat makkelijker. Dit is denk ik wel typisch een gevalletje UEKAZ ik hoop dat je nog een hoop reacties krijgt van andere forum genoten.
Snuff Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Wil je je open mes niet mee,dan raad ik je eerder een SE aan dan een DE. Beste optie ook in mijn ogen.
efsk Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Ik neem gewoon een paar messen mee. En een strop. Eigenlijk moest ik weer eens kamperen, met de spiegel aan een boom aan de slag met een 8/8. Lijkt me geweldig. Je kunt ook een shavette proberen.
roland Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Ik snap de vraagstelling ook. Bij mij gaat 't open mes ook niet mee naar de camping in Italië. We huren de laatste jaren 'n sta caravan, wat betekent 'n douche en wastafeltje waar je je kont niet in kan keren! Dan vragen jullie, waarom ga je dan naar 'n camping? Voor m'n dochter, natuurlijk... Ik zou zeker ook voor 'n SE gaan.
Noxa Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Ik vond de R41 het beste in de buurt komen qua gladheid en lang glad maar de Fatip volgt dicht daarop met meer comfort. Maar ik neem ook altijd mijn open messen mee naar de camping. Strop aan de boom, spiegel op tafel en een kommetje warm water. Het is alleen al een plezier voor je camping genoten.
roland Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Ik snap de vraagstelling ook. Bij mij gaat 't open mes ook niet mee naar de camping in Italië. We huren de laatste jaren 'n sta caravan, wat betekent 'n douche en wastafeltje waar je je kont niet in kan keren! Dan vragen jullie, waarom ga je dan naar 'n camping? Voor m'n dochter, natuurlijk...Ik zou zeker ook voor 'n SE gaan. Mijn vraag is dan waarom niet een losse spiegel en gewoon in de huiskamer van die stacaravan scheren als je het badkamertje te klein vind. Omdat daar de waterballonnen, ballen en alles wat nog meer door de lucht kan vliegen, om je oren suizen!!!
marco Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Leuk he, kleine kinderen? Gezellig zo, al dat speelgoed om je heen
roland Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Leuk he, kleine kinderen? Gezellig zo, al dat speelgoed om je heen En er komt alleen maar speelgoed bij....
marco Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Haha! Dat ken ik ja. Het past niet meer in huis Maar aan de andere kant kopen de papa's ook constant nieuw speelgoed. Voornamelijk whisky en scheergerei Terug naar de krabber: Ik zou voor een SE gaan. Die scheert bij mij gladder en nog lekkerder dan een DE.
roland Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Haha! Dat ken ik ja. Het past niet meer in huis Maar aan de andere kant kopen de papa's ook constant nieuw speelgoed. Voornamelijk whisky en scheergerei
efsk Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Mijn vraag is dan waarom niet een losse spiegel en gewoon in de huiskamer van die stacaravan scheren als je het badkamertje te klein vind. Omdat daar de waterballonnen, ballen en alles wat nog meer door de lucht kan vliegen, om je oren suizen!!! Kwestie van focus.
Ozzy Posted June 25, 2015 Author Posted June 25, 2015 Het algemene oordeel is zo te zien dat ik voor een SE moet gaan. Ik weet daar alleen nog minder over dan over DE krabbers. Worden die dingen nog geproduceerd of zijn ze alleen op de tweedehands markt te verkrijgen? Wat zijn de onderlinge verschillen tussen SE krabbers? Wat voor mesjes moet je ervoor gebruiken en hoe goed zijn die te krijgen (hoeveel keuze, prijs)? Overigens is het geen ramp als ik op vakantie wat minder glad ben dan normaal. Mijn vraag was in eerste instantie meer meer bedoeld in de zin van: krijg ik een bloedbad als ik een te agressieve krabber koop, of zal mijn ervaring met het open scheermes helpen om dat te voorkomen?
Mesmer Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Ik zat ook te denken aan een shavette en anders een Fatip Piccolo. De Piccolo past uit elkaar geschroeft in een Smint doosje samen met een paar mesjes. Is mijn standaard reiskrabber.
efsk Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Je hebt SE's die werken met een wedge. Zie bijvoorbeeld. Past in een handig klein blikje, en nooit een nieuw mesje nodig. Wel een strop trouwens. Ouwe Solinger-krabbertjes overigens (en sommige moderne ook) zijn goed uit elkaar te halen, zie de linker op onderstaande foto: Het dunne deel van het steeltje past in het dikke deel van het steeltje voor de extra compact opruimen. Sommigen daarvan komen met doosje, anderen, Mesmer zegt het al, passen zeer goed in een kleine blikkie van het een of het ander.
roland Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 @efsk & rolf Jullie mogen m'n kleine draak best ff lenen, wanneer het open mes op het gelaat gehanteerd wordt.
marco Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Het algemene oordeel is zo te zien dat ik voor een SE moet gaan. Ik weet daar alleen nog minder over dan over DE krabbers. Worden die dingen nog geproduceerd of zijn ze alleen op de tweedehands markt te verkrijgen? Wat zijn de onderlinge verschillen tussen SE krabbers? Wat voor mesjes moet je ervoor gebruiken en hoe goed zijn die te krijgen (hoeveel keuze, prijs)? Overigens is het geen ramp als ik op vakantie wat minder glad ben dan normaal. Mijn vraag was in eerste instantie meer meer bedoeld in de zin van: krijg ik een bloedbad als ik een te agressieve krabber koop, of zal mijn ervaring met het open scheermes helpen om dat te voorkomen? Het vreemde bij mij is dat ik van een agressieve krabber tot nu toe altijd scheerbrand kreeg, maar van een open mes (agressiever kan eigenlijk niet) juist niet. Dus pin je niet vast op een agressief model. Ik zelf vind bijvoorbeeld een Lord L6 of een Edwin Jagger veel lekkerder scheren dan een agressiever krabbertje.
Marcel Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Een goed geslepen Rolls Razor? Straight op een stokkie. Of een andere SE die met een wedge werkt. Efsk zou hierover vast meer info kunnen geven. Zelf ga ik trouwens altijd op pad met een Gillette New Improved Tuckaway reisset. Erg efficiënt, comfortabel en compact. Maar goed, ik ben geen standaard gebruiker van een open mes....
Ozzy Posted June 25, 2015 Author Posted June 25, 2015 Het idee van een double edge mee op vakantie was natuurlijk het gemak van geen onderhoud, dus een single edge met een wedge is niet echt een optie. Aangezien ik geen bezwaren heb gehoord tegen de r41 als eerste krabber heb ik maar de knoop doorgehakt en er een besteld samen met een assortiment mesjes. Als het tegenvalt kan ik hem altijd nog verkopen.
Marcel Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Een Rolls heeft juist een geïntegreerde stroo en steen, in een handzame behuizing .
efsk Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Ik moet mijn Rolls's (klinkt goed, meerdere Rolls's) nog scherpen maar hoewel die dingen de strop hebben ingebouwd vind ik het een lawaaiige bedoening. Kan me voorstellen zelf toch een externe strop te gebruiken bij zo'n ding. Stroppen hoeft niet persé in het kleine hokkie met wasbak, dus de strop is niet de beperkende factor als je het mij vraagt. Dan kun je kiezen 's avonds te scheren als het grut te bed ligt, of inderdaad een krabber, DE of SE. Zelf zou ik in dat geval een klein reissetje nemen, bv de krabber die ik eerder in dit draadje toonde, met een scheerstick en een wegwerpkwast. Maar goed, ik heb mn laatste twee vakanties mn complete Naniwaprogressie meegenomen om nog wat messen te slijpen, alsook een stel messen en een strop.
marco Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Volgens mij zou het dan Rollses moeten zijn, aangezien Rolls's aangeeft dat het volgende woord een bezitting van Rolls zou moeten zijn. Hoewel het dan, aangezien het op een s eindigt, geschreven zou moeten worden als Rolls'. Ik wil niet op alle slakken zout leggen, maar dat heb ik nu eenmaal geleerd van een kerel die graag een fijn stukkie kraut luistert....
Marcel Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Pff, van een bijzaak een hoofdzaak maken, daar win je oorlogen mee... Het is Rolls Razor, niet de razor van Roll.
Recommended Posts