Jump to content

Abr. Knyn 41¼ 7/8 restauratie

Noxa

Recommended Posts

Heren & Dames tegenwoordig ook,

Ik heb mij de afgelopen weken stuk gebeten op de opvoeding van 2 kleine koters. Dat kost tijd.... heel veel tijd. Maar nu gelukkig kan ik mij tussendoor stilletjes terugtrekken in mijn schuurtje alwaar ik zo nu en dan wat oude scheermessen onder handen neem.

Deze marktplaats vondst was echt niet om aan te zien. Ernstige slijpschade aan de rug en daverende roest en pitting. (2e foto van boven).

IMG_0853%20%281%29.jpg

En om het compleet te maken waren de scales ook gebroken. Dus u begrijpt dat ik al met enige scepsis aan deze klus begon. Na een uur doordacht schuren met korrel 400 had ik hem bijna in de prullenbak gesmeten. De pitting was niet weg te krijgen. Ware het niet dat ik de volgende dag in een baldadige bij het mes aan korrel 80 heb bloot gesteld. En jawel de pitting verdween geleidelijk en er kwam zowaar iets moois onder vandaan! Na de nodige uurtjes schuren en polijsten was het mes weer mooi en een soort van recht!

Toen de scales. Na alle moeite vond ik dat deze jongen wel een mooi jasje verdiende. Ik heb mijn fantasie een beetje de vrije loop gelaten en kwam op het hieronder getoonde ontwerp uit. Het hout is Laurier knoest hout en dat is gebruik voor zowel de scales als de wedge. De voering en de pin is gemaakt van messing.

Goed, genoeg tekst. Tijd voor foto's!

_RDB0023.jpg

_RDB0024.jpg

_RDB0004.jpg

_RDB0005.jpg

_RDB0007.jpg

_RDB0008.jpg

_RDB0011.jpg

_RDB0025.jpg

_RDB0015.jpg

Is dat hetzelfde mes? Toe maar!

Opengeklapt lijken je scales zo'n reismodel, waar je een koker omheen schuift. Nou ja, lijkt, lijkt, het deed me er kortstondig aan denken. Dat de kromming langs boven- en onderzijde zo verschillend is is even wennen, maar volgens mij past het wel. Ik vind ze wel sierlijk, die scales. Mooi hout ook, geurt dat ook naar laurier?

Oh nee Tim, bij nader inzien toch niet. Er zit nog steeds een frons in het mes. Daardoor is het in deze toestand onbruikbaar. Verder meen ik dat van een mes met diepe pitting beter niet teveel weggeschuurd kan worden. Staat wel mooi, maar dan haal je teveel staal weg. Jammer van de mooie scales.

Oh nee Tim, bij nader inzien toch niet. Er zit nog steeds een frons in het mes. Daardoor is het in deze toestand onbruikbaar. Verder meen ik dat van een mes met diepe pitting beter niet teveel weggeschuurd kan worden. Staat wel mooi, maar dan haal je teveel staal weg. Jammer van de mooie scales.

Dit mes moet waarschijnlijk nog 'n scherp randje krijgen. 'N diamant plaat doet wonderen...

Mooi hout ook, geurt dat ook naar laurier?

Nee dat niet. Het ruikt wel lekker bij het bewerken maar niet naar laurier.

Erg mooi geworden zeg, en belangrijker hoe scheert hij?

Ik had me vanmorgen geschoren dus ik ga het van de week testen.

Het mes ziet er geweldig uit. Knap ook dat je de frons eruit hebt gekregen. Heb je het mes helemaal handmatig geschuurd?

Met welke lijm heb je de scales gelijmd?

De frons is nagenoeg verdwenen, in ieder geval genoeg om er weer een bevel op te zetten. Het schuren/polijsten heb ik met een polijstmachine gedaan, met de hand was dat echt niet te doen. En ik heb 2 componenten lijm gebruikt voor de scales en wedge.

Nee hoor, ik heb er vanmorgen een bevel op gezet. Ze is weer vlijmscherp, maar de echte test moet nog komen. Ik ben het met je eens dat je beter niet alle pitting weg kan schuren, meestal houd je weinig van het mes over. Als je goed kijkt zit er ook nog wel wat pitting op het mes hoor. Ik heb dit bij dit mes wel gedaan omdat het zo'n flinke jongen is.

Ik waardeer je inspanningen, maar ook een kleine frons is een frons. In oude scheerboeken wordt zelfs een kleine smile aanbevolen. Ik wil er maar mee zeggen, dat een minimaal acceptabele snede, een kaarsrechte snede is. De geringste frons moet vermeden worden. Het mes komt dus niet door de apk, maar kan zeker nog gered worden.

Erg mooi geworden!

Ook bij deze restauratie weer mooi hout gebruikt!

toch een vraagje, hoe heb je het messing op het hout verlijmd/gelamineerd?

Met 2 componenten lijm, dat gaat prima.

Schitterend hout en een fraaie vormgeving van de scales. Zelf had ik de frown verwijderd deze is toch enigszins storend in het fraaie geheel.
Ja ik er misschien nog iets met mijn best op mogen doen, misschien nog eens wat meer actie met de diamant plaat.

Nou niks aan het handje hoor, het mes is loeischerp!! Over de hele breedte scheert het comfortabel en met zijn forse gewicht glijd het door de baard alsof het niks is.

Ik ben bijna van plan om mijn baard een week te laten staan om te kijken hoe het daar door heen ploegt. Gaan we niet doen, maar om je een idee te geven.