Jump to content

Meißner-Tremonia

efsk

Recommended Posts

Mannen, dames ook,

zoals uit de sotd's duidelijk zal zijn geworden, zo u die leest natuurlijk, ben ik de gelukkige bezitter van twee zepen van de tamelijk nieuwe zeepmaker Meißner-Tremonia. Na een week of twee exclusief gebruik van deze zepen, gevolgd door scheerbeurten met twee zepen die me tot nu altijd zeer goed bevielen kan ik er wellicht wat zinnigs over melden.

Meissner maakt zepen op traditionele wijze, op basis van kokosolie. Dit is allemaal handwerk en duurt allemaal wat langer, en levert uiteindelijk een zeep op die althans voor mij zeer plezierig werkt.

De geuren die Meissner creëert zijn krachtig en zuiver. Het complete gebrek aan parabenen, synthetische geurstoffen en weet ik wat uit zich in een streling voor de neusgaten. Daar waar ik bij bijna iedere zeepgeur elementen ontwaar die me in de neus steken is deze zeep uitgesproken aangenaam, zelfs als, in ieder geval direct uit de pot, zeer pregnant. Ik heb al gelijk sterk geurende zepen weggedaan wegens onaangenaam, maar deze zeep laat ik soms geopend staan omdat het de ruimte zo lekker vult. Voor mij een nieuwe ervaring. Bij het schuimkloppen raakt de overdaad wat naar de achtergrond en blijft de zeep weliswaar stevig geuren maar overheerst de subtiliteit: bij de Lavender DeLuxe bijvoorbeeld komt daar de geranium opeens als ondersteunend element naar voren en waan je je daadwerkelijk in een Provençaals lavendelveld: niks mufs, maar bloemig en vruchtig met ergens iets houtigs zoals dat hoort bij struikgewas. Bij de Salty Sage trekt het zeezout de salie uit het slaperig wollige terwijl de kamfer er een net frisse, bijna mentholachtige "bite" aan geeft. Voor mij, als notoir zeep-ongeïnteresseerde, uiterst spannende, luxueuze geuren, die op een vanzelfsprekende manier complex zijn.

Ik werd op Meissner-Tremonia gewezen door een moderator van gut-rasiert waar ik mee afgesproken had toen hij in den lande was. Hij gaf me een sample van de creme die goed beviel, waarop ik twee zepen kocht. Zepen omdat ik dat fijner vind werken. Het verschil tussen de zeep en de creme is dat je bij de zeep weinig en bij de creme bijna geen water nodig hebt om een goed schuim te krijgen. Ik heb het idee, maar daarvoor heb ik eigenlijk te weinig creme geprobeerd, dat de zeep een steviger schuim levert. Het schuim is zeer fijnbubbelig met de consistentie van opgeklopt eiwit. Een soort slagroomlight zou ik het willen noemen. Voor de liefhebbers van een dik lobbig, yoghurtachtig schuim is het waarschijnlijk te luchtig en licht. Ter test heb ik een schuimpie in een bakje geklopt en laten staan, dat houdt het lang genoeg vol om een man of tien na elkaar te scheren. Een uur of 6 later is er nog immer schuim, maar is het volume iets afgenomen. Bij kopsoppen heb je in mum van tijd een vol hoofd, en ook dat houdt het vol. Daar ik geen zin had om zes uur lang met een ingesopt hoofd te zitten kan ik over de stabiliteit weinig meer melden dan dat het lang genoeg stabiel en goed scherend blijft om te leren scheren met een kamisori.

Glij- en scheereigenschappen zijn prima, en het steekt Mitchells Wool Fat naar de kroon voor wat betreft verzorgende eigenschappen. In vergelijk met MWF is het schuim van Meissner bijna droog te noemen, maar mijn huid voelt zich er verdomde goed bij. Ik gebruik sowieso geen verzorgende producten na het scheren maar met deze zeep is dat ook niet nodig. En daar waar de huid na MWF wat vettig aan kan voelen is dat met deze zeep niet het geval: volkomen natuurlijk en lekker relaxed,zo voelt het na drie gangen.

Kort samengevat ben ik derhalve van mening dat dit verdomd goeie scheerzeep is. Ik ken geen betere, maar ik ken er ook minder dan de meesten van jullie. Voor mij is de zeep echter de aankoopsom en de niet onaanzienlijke verzendkosten waard. Sterker, ik bestel nog een paar geuren.

Tot zover een juichende efsk.

Guest Gusto

Leuke review, zag dat Gifts & Care ze ook verkoopt. ;) ze staan op het verlanglijstje. :)

Guest Gusto
Leuke review, ze hebben best veel verschillende geuren zeg..

Eerst maar potjes leeg maken voordat er nieuwe bij mogen komen hier.

Dat laatste, is het probleem, het zijn er zoveel. ;)

Mooie uitgebreide review. Lijkt mij ook wel een lekkere zeep maar ook bij mij moet er eerst wat van de plank.

Ben ook bezig wat weg te werken, nu bezig om de TFS Tabacco Verde op te maken eind komt langzaam in zicht.

Daarna nog een paar en dan mag er weer wat in komen. :)

maar ook bij mij moet er eerst wat van de plank.

Dat is echt een flauw excuus, de plank zal heus niet bezwijken van enkele potjes meer hoor ;)

Daarnaast kan ik mijn bescheiden scheerbudget maar een keer uitgeven en heb ik net een nieuw mes besteld bij Martijn. En geloof me; hij maakt dat mes echt niet voor niets (terecht overigens)

Wij hebben besloten ze ook op te gaan nemen; zijn er zepen die absoluut niet mogen ontbreken en zijn er die we niet per se zouden hoeven hebben?

Lavender de luxe

Strong'n Scottish

Gebaseerd op samples, andere heb ik niet geprobeerd omdat die munt en menthol bevatten en daar hou ik niet van.

Lavender en Salty Sage heb ik geprobeerd en bevallen echt uitstekend. Himalayan Hights is de eerstvolgende die ik zou kopen, samen met Mint Ice of Indian Flavour. Ik denk dat 3gor er daar een van heeft?

Nee, ik heb de Exotic Elemi, Salty Sage en Maroccan Rhassoul. Maar zou graag de Lavender de Luxe, Himalayan Hights en de Indian Flavour willen proberen.

Aangezien de Hinalayan heights is uitverkocht bij gifts&care wacht ik nog even met bestellen.

Tevens ben ik ook in voor de preshave zeepjes van ze.

Eric, wanneer denken jullie deze te bemachtigen, ruw gezegd? Maand? Kwartaal?

Gr. egor

Nee, ik heb de Exotic Elemi, Salty Sage en Maroccan Rhassoul. Maar zou graag de Lavender de Luxe, Himalayan Hights en de Indian Flavour willen proberen.

Aangezien de Hinalayan heights is uitverkocht bij gifts&care wacht ik nog even met bestellen.

Tevens ben ik ook in voor de preshave zeepjes van ze.

Eric, wanneer denken jullie deze te bemachtigen, ruw gezegd? Maand? Kwartaal?

Gr. egor

Hoi Egor,

Wat we willen is doorgegeven, ze hadden het op voorraad, dus als betaling en verzending snel gaan, dan zouden we ze over 2 weken kunnen hebben.

OK, gezien de voorkeuren hier en de bestsellers volgens Meissner, hebben we nu deze besteld:

Dark Limes

Indian flavour

Himalayan heights

Salty sea sage

Lavender de Luxe

Strong’n scottish

Mint Ice Menthol

Pink Grapefruit

Puristic Style

En die alleen in de Glastiegel. Hoop dat dat voor nu volstaat.

In augustus - september komen nieuwe zepen uit. Maar eerst deze maar eens proberen.

Denk eind volgende week al wel binnen, nu nog even de foto's erbij hebben voor in 't winkeltje.