Woodface Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Als beginnend scheerder heb ik een aantal merken DE mesjes besteld om uit te proberen wat mij het beste bevalt. Heb het e.e.a. gelezen en het ene mesje gaat 3 scheebeurten mee en sommige zelfs 10. Mijn vraag is hoe merk je nou dat een mesje bot is/wordt. Mijn eerste mesje was een Muhle die bij de krabber geleverd werd. Merk je iets aan je huid ofzo. Kortom wat ervaar je als een mesje bot wordt?
mhharsta Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Ik merk dat het mesje meer "trekt", en in de hals niet meer comfortabel tegen het haar in scheert, wat dan irritatie oplevert. Voor mij is dat het moment om het mesje te vervangen. De Derby mesjes en Hema mesjes die ik gebruik gaan zo'n 6 (comfortabele) scheerbeurten mee.
marco Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Je voelt vanzelf of een mesje niet meer comfortabel scheert. Dat moet je echt zelf ervaren. Wanneer jij het mesje niet meer prettig vind scheren, of het resultaat minder wordt, dan pak je gewoon een nieuwe. En niet te veel verschillende mesjes proberen in het begin. Je kan beter bij één mesje blijven voorlopig.
mhharsta Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Voor Derby en Hema vind ik 6 een prima aantal. Toen ik begon met DE scheren was het met 3 wel gebeurd. Een betere techniek en de tijd nemen voor goed inzepen heeft het aantal omhoog gebracht. Na ongeveer 6 keer wordt het wat minder comfortabel. De Hema gaat in de EJ 89 XL en de Derby in de Merkur Digress XL-B. Omgekeerd werkt niet. Kwestie van ervaring en een ruime voorraad van alleen deze 2 soorten mesjes . Het schijnt trouwens dat SE mesjes veel langer meegaan. Met mijn eerste SE mesje heb ik nu 6 keer geschoren, en ik merk nog niks van verminderde scherpheid.
mhharsta Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Je voelt vanzelf of een mesje niet meer comfortabel scheert. Dat moet je echt zelf ervaren. Wanneer jij het mesje niet meer prettig vind scheren, of het resultaat minder wordt, dan pak je gewoon een nieuwe. En niet te veel verschillende mesjes proberen in het begin. Je kan beter bij één mesje blijven voorlopig. Helemaal mee eens.
Barbiere di Figaro Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Denk dat je het met name merkt bij de stuggere haren, bijvb die van je snor. Dan is een hakerig botter mesje erg vervelend.
marco Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Het schijnt trouwens dat SE mesjes veel langer meegaan. Met mijn eerste SE mesje heb ik nu 6 keer geschoren, en ik merk nog niks van verminderde scherpheid. Bij mij gaat een Personna GEM mesje 20 comfortabele beurten mee
JonnQ Posted June 19, 2015 Posted June 19, 2015 Ik ben ook een beginner en heb me nu 6 x geschoren met een Rapaira Stainless mesje en heb nog steeds een glad resultaat en geen iritatie. Ben benieuwd hoelang deze het nog gaan doen.
Recommended Posts