Jump to content

Fatip Grande vs. Muhle R41

Big Gerard

Recommended Posts

Beste scheergemeenschap :D

Ik scheer mijzelf nu al een tijdje met de Muhle R89, echter heb ik vrij zware baardgroei en ben ik eigenlijk opzoek naar een nieuw scheermes, die efficienter scheert.

Ik zit te twijfelen tussen de Fatip Grande en de Muhle R41 (waar ik overigens enkel een nieuwe kop voor hoef te kopen).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beide scheermessen en welke zou je me aanraden?

P.S.: Ik scheer mijzelf overigens elke dag met uitzondering met sommige weekenden.

Harkos had in het verleden ook al een dergelijk soort vraag over de R41, hij heeft ook ervaring met de Fatip dus misschien heb je wat aan dit topic: viewtopic.php?f=11&t=2634

Ik heb zelf alleen een Parker 90R en de R41 Twist, dus over de vergelijking met de Fatip kan ik niks zinnigs zeggen. Alleen dat de R41 een stuk agressiever is dan de Parker met een gesloten kam.

Ik heb een Fatip en een na '11 R41 maar ook de Roedter! :P

Op schaal van efficiente krabbers;

1. Roedter 1909

2.

3. Muhle R41 na '11

4. Fatip

In de muhle krijg ik fijne scheerbeurten icm feathers en andere mesjes.

Bij mij werkt een fatip icm een feather totaal niet in mijn hals gebied. Maar wel weer met mildere mesjes zoals astras bijv.

De R41 is gewoon een stukje effectiever (agressiever) dan de fatip. Maar beide zijn fijne scheerders.

En zal jou dan ook aanraden om ze gewoon alle twee aan te schaffen en zelf aan de tand voelen hoe ze scheren.

Ik zou je de Fatip en de Muhle beide kunnen aanraden.

De Fatip is kleiner, en dat moet je maar net liggen.

Het is zeker een mooie en goede DE, soms wat minder afgewerkt als de gemiddelde Muhle maar doorgaans ook iets goedkoper.

Mag de keuze iets breder zijn?

Ik zou namelijk de Muhle R41 Twist OC ook zeker overwegen.

Op een of andere manier heeft die - waarschijnlijk door de constructie van de kop - een soort beheerste agressiviteit die heel goed werkt.

R41%203.jpg

En als alternatief voor de Muhle is de Pearl Open Comb ook een optie.

Deze bijvoorbeeld: http://www.barbieredifigaro.nl/scheermes-pearl-tp-ss02?search=pearl

Geldt als iets minder agressief maar ik vind het een effectief ding voor een prijs waar je het niet om hoeft te laten.

Ik heb de Pearl kop op een Mongoose handle gezet, dat werkt helemaal fenomenaal.

Ik heb zowel Pearl OC, Fatip Grande, Roedter en R41 twist. Om de een of andere vreemde reden, vind ik de R41 Twist helemaal niet agressief en het scheert bij mij pas efficient als ik me erg concentreer op de juiste hoek. Roedter en Fatip ontlopen elkaar niet bar veel bij mij. De Roedter is wel wat efficienter, maar nuet heel veel. De Pearl OC met vlinder opening is een geweldig mes voor op reis.

Heb zowel een Fatip Grande als een Mühle R41 2011. Deze Mühle is duidelijk "bissiger" als de Fatip. Wil ze beide niet meer missen. Met het juiste mesje zijn het perfecte krabbers.

Laten we het niet overdrijven, het zijn geen directe beginners krabbers, maar met gevoel en gezond verstand, zijn ze heerlijk in gebruik, okk met weinig ervaring, die komt dan snel genoeg..

Ik heb van deze alleen de 'Fatip Grande' gehad, maar had met bijna alle mesjes een naar gevoel overgehouden na afloop, terwijl ik vaak na 3 passes nog niet helemaal BBS was.

Dus had ik m maar op een gegeven moment van de hand gedaan.