Jump to content

Mijn 1e scheerbeurten en vragen

Woodface

Recommended Posts

Na de aanschaf van diverse artikelen na ruim 30 jaar begonnen met een DE krabber. Ik heb inmiddels mijn eerste 3 scheerbeurten erop zitten.

Geschoren met:

Muhle R89 krabber;

bijgeleverd Muhle mesje;

Proraso groen;

ingezeept met Semogue 1305;

afgesloten met aluin en een gezichtscrème.

Moet zeggen dat het ritueel me goed bevalt. Na het douchen geschoren, op je gemak alles klaarzetten, rustig beginnen en de allereerste keer met een gezonde spanning ;) . De proraso ruikt lekker. Inzepen is nog iets wat ik kan verbeteren, heb ik genoeg zeep en is mijn kwast te droog/te nat. Ach dat komt vanzelf.

Het e.e.a. roept wel wat vragen op.

- Ik kom niet erg kort onder mijn neus, zodat daar haartjes blijven zitten. Tip?

- Bij het schoonmaken van de krabber, spoelen jullie dat alleen af of demonteren jullie elke keer de kop en halen het mesje eruit?

- Mijn kwast staat rechtop, weet niet of dat veel uitmaakt.

- Ben gewend om me met behoorlijk warm water te scheren, maar merk dat het metaal van de krabber daardoor ook te warm/heet wordt. Dus lauw water gebruiken?

Tot slot loop ik in mijn nek steeds wondjes op dezelfde plek. Ook na de crème irritatie, rood en branderig gevoel. Kwestie van wennen?

Overigens leek het me wel zo veilig om de eerste tijd WTG te scheren. Beter voor mijn huidje :D

Hallo Woodface,

probleem onder je neus: even beetje kantelen die krabber, zou ik zeggen (steel richting gezicht).

Krabber kun je gewoon onder de kraan afspoelen, bij wisselen mesje zo nodig de afzonderlijke onderdelen afspoelen.

Ikzelf hang mijn kwast na het scheren ondersteboven op. Zo loopt het overgebleven water weg, i.p.v. in het handvat.

Alleen WTG en toch wondjes? Ga je niet te vaak met het krabbertje over hetzelfde stukje huid, misschien? De huid van de hals is gevoelig voor wondjes en scheerbrand. Als je vaker dan één keer over hetzelfde stuk huidje gaat, dan scheer je op huid zonder zeep. Dat is bijna vragen om problemen.

Rob

Het e.e.a. roept wel wat vragen op.

- Ik kom niet erg kort onder mijn neus, zodat daar haartjes blijven zitten. Tip?

Misschien hier toch al overdwars proberen te scheren, zodat je met de zijkant wel dichter bij de neus kunt komen?

- Bij het schoonmaken van de krabber, spoelen jullie dat alleen af of demonteren jullie elke keer de kop en halen het mesje eruit?

Hier zal eenieder een ander antwoord geven, ikzelf bijvoorbeeld demonteer elke keer om te spoelen en 1x in de maand pak ik een oude tandenborstel erbij om de aanslag echt weg te borstelen.

Hier staat de kwast ook rechtop, het nog aanwezige vocht gaat er via capillaire werking uit. Eventuele druppels die naar beneden vallen, komen niet in het handvat, want meestal zit dit helemaal dicht gelijmd (met epoxy?!)

- Ben gewend om me met behoorlijk warm water te scheren, maar merk dat het metaal van de krabber daardoor ook te warm/heet wordt. Dus lauw water gebruiken?

Heb ik zelf eigenlijk nog nooit last van gehad. Koud water kan ook ;-)

Tot slot loop ik in mijn nek steeds wondjes op dezelfde plek. Ook na de crème irritatie, rood en branderig gevoel. Kwestie van wennen?

Overigens leek het me wel zo veilig om de eerste tijd WTG te scheren. Beter voor mijn huidje :D

Waarom scheer jij je nek :lol: Je bedoelt waarschijnlijk je hals en als het steeds op dezelfde plek is, zou ik eens controleren (door met je hand over een 'baard' van twee/drie dagen te aaien) welke kant je haren op die plek groeien. Wie weet scheer je daar juist wel tegen de haargroei in.

Guest Gusto

Niet drukken!

En niet scheren, waar geen geen scheerschuim zit!

en de kwast uitschudden, en afdrogen, en rustig laten drogen (hangen of staan maakt niet uit) hier drogen ze in de woonkamer. :)

En, onder de neus, probeer eens dwars, op de haargroei-richting.

Bovenlip strak trekken door hem over je boventanden te trekken. Met de vrije hand de punt van de neus omhoog trekken zo ver je kan. Nu is het tussen de neus en bovenlip redelijk recht zeg maar. Dan kan je zo de bovenlip scheren zonder haartjes over te slaan.

@allemaal: bedankt voor de tips.

@snowmiss: geen idee waarom ik mn nek scheer haha, bedoel inderdaad mijn hals.

Ik denk dat ik inderdaad eens goed ga uitvinden welke kant mijn haren opgroeien in mijn hals. Gekke is dat ik alleen een probleem heb aan de linkerzijde.

Eerlijk gezegd durf ik nog niet om andere richting op te scheren. Met cartridge ging me dat makkelijk af, maar nu ietwat terughoudend i.v.m. de scherpte van het mesje. Toch maar eens gaan doen.

@marco: als ik mijn neus omhoog trek zie ik niets meer :P

Scheer elke dag ook mijn nek! Dus de achterkant. Hierdoor blijft de haarlijn lekker strak. Gewoon van oor tot oor en dan omhoog tot de haarlijn. In je nek groeien ook haren.

soms moet je even klooien om goed alles weg te krijgen, wat niet wel wil met WTG (with the grain) gaat onder de neus bij mij altijd wel weg met de XTG (cross the grain) pass

Ik persoonlijk maak de hele krabber schoon, heb het gevoel dat mijn krabber dan langer mooi blijft.

Heb gelezen dat dit niet uitmaakt. Ik persoonlijk hang mijn kwast ik vertrouw op zwaartekracht

Mag als je krabber te warm wordt. Een warme krabber werkt wel beter over het algemeen, let op warm niet heet :P

inderdaad kwestie van wennen, maar ook kwestie van techniek verfijnen kijk is op youtube staan genoeg filmpjes op. Maar hier komt UEKAZ en YMMV om de hoek

(ik zal zo even kijken of ik de link kan vinden voor al mijn afkortingen die staat ook ergens op dit forum) het kan ook aan het volgende liggen:

- mesje wat je gebruikt

- krabber die je gebruikt

- scheerzeep/creme die je gebruikt

- de voor- EN nazorg

ik zal eerst even kijken (voor als je dat nog niet weet) hoe je haargroei is en dan eerst met de baardgroei mee WTG (ja ik weet het link, zal zo even kijken)

maar voor als nog welkom en veel plezier met je nieuwe scheerleven, vooral eerst even volhouden

In Engelstalige landen gebruikt men onderstaande afkortingen. 'Wij' gebruiken over het algemeen geen afkortingen.

Want wat is er mis met 'met de groeirichting' en 'tegen de groeirichting?'

http://wiki.badgerandblade.com/Abbreviations

Groet,

rob

Dat het meer typen is? Iets waar, op een normaal toetsenbord -zelfs op een laptoptoetsenbord, niets mis mee is, maar op een telefoon..... :P

Even een paar dagen gewacht en gevoeld welke richting het opgroeit in mijn hals. Nou dat lijkt wel alle kanten op haha.

Op de plek van de wondjes, nu een andere scheerrichting gekozen en dat ging prima. Zelfs met aluin weinig gevoeld. Het zal ook wel meespelen dat ik het mesje voor de 4e gebruik.

Kortom ik blij

Want wat is er mis met 'met de groeirichting' en 'tegen de groeirichting? '

Niks maar ik vond "Over de groeirichting" een beetje rare vertaling dacht dat het duidelijker was in het engels :D

Dat het meer typen is? Iets waar, op een normaal toetsenbord -zelfs op een laptoptoetsenbord, niets mis mee is, maar op een telefoon..... :P

:P inderdaad

Een telefoon is om mee te bellen.

en een tablet dan? die gebruik je als je ziek ben zeker :lol::lol::lol::lol:

Even een paar dagen gewacht en gevoeld welke richting het opgroeit in mijn hals. Nou dat lijkt wel alle kanten op haha.

Op de plek van de wondjes, nu een andere scheerrichting gekozen en dat ging prima. Zelfs met aluin weinig gevoeld. Het zal ook wel meespelen dat ik het mesje voor de 4e gebruik.

Kortom ik blij

komt vanzelf goed :D

Want wat is er mis met 'met de groeirichting' en 'tegen de groeirichting? '

Niks maar ik vond "Over de groeirichting" een beetje rare vertaling dacht dat het duidelijker was in het engels :D

Het is dan ook heel simpel met de vleug, op de vleug en tegen de vleug.

• 2 weeks later...

Gooi er nog even een vraag in.

Ik gebruik Proraso groen en die bevalt. Bij het inzepen heb ik nu 2 methodes gebruikt. Direct op het gezicht en opkloppen in een kom.

Beide gaat goed, maar ik merk niet echt veel verschil tijdens het scheren.

Misschien mis ik iets of doe ik iets niet goed, dus mijn vraag is wat de verschillen zijn.........

Gooi er nog even een vraag in.

Ik gebruik Proraso groen en die bevalt. Bij het inzepen heb ik nu 2 methodes gebruikt. Direct op het gezicht en opkloppen in een kom.

Beide gaat goed, maar ik merk niet echt veel verschil tijdens het scheren.

Misschien mis ik iets of doe ik iets niet goed, dus mijn vraag is wat de verschillen zijn.........

Op 't gezicht of in 'n kom schuim maken zijn persoonlijke voorkeuren, het gaat om de kwaliteit van het uiteindelijke schuim.

Op 't gezicht of in 'n kom schuim maken zijn persoonlijke voorkeuren, het gaat om de kwaliteit van het uiteindelijke schuim.

Kwaliteit van schuim.... Als ik mijn gezicht inzeep is dat een kwestie van "volkwasten" terwijl in de kom ik even bezig ben.

Echter ik merk het verschil niet echt :oops:

Ik heb datzelfde: de kom is een extra stap met hetzelfde resultaat. Hooguit ben ik met kopsoppen langer met de kwast over mn gezicht aan het kwasten, maar dat zie ik weer als voordeel.

Op mijn werk doe ik voornamelijk kopsoppen omdat ik geen fijne scheerkom heb. Of ik heb er een zeepje in geprakt, dus een schuimpje kloppen gaat dan niet bepaald lekker omdat er dan een teveel aan zeep zit.

Maar mijn voorkeur gaat uit naar komsoppen... met een preshave op het gezicht... kan dat ook lekker inwerken.

Scheerstaaf: kopsoppen (logisch....)

Scheerzeep: meestal kopsoppen, soms in een kom

Scheercrème: bijna altijd in een kom, af en toe kopsoppen.

Maar het is ook maar net waar ik zin in heb en hoeveel tijd ik heb.

Maar verschil in het resultaat? Neen!

Scheerzeep en scheercreme klop ik op in een kommetje. De echt harde zeep met de varkensharen Omega kwast, de wat zachtere en de creme's met de L'Occitane Plisson synthetische kwast. De scheerstaaf hoort bij kopsoppen. Daar gebruik ik de Muhle das kwast voor of de genoemde Omega. Het uiteindelijke resultaat is altijd goed. Van belang is de tijd nemen en goed de zeep in de baart masseren met de kwast.

Kop of komschuimen....

Heb nog eens even mijn handelingen de revue laten passeren. Wat ik vaak deed was met de kwast mega door mijn proraso kuip gaan voor ongeveer een minuut en dan in een paar streken mijn gezicht inzepen.

Heb het nu omgedraaid, een paar streken door de zeep en mega mn gezicht schuimen. Voelt een stuk beter.

Thnx voor de info