Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jo mensen

Gister binnen, vanochtend getest en geconstateerd dat het scherper moet, desalniettemin nu reeds de foto's.

Ter nadere duiding wijs ik u gaarne op de afbeelding met door Henkotsu gebruikte maatvoering alhier.

Dan nu, zonder verhaal want het spreekt voor zich, de kamisori, ook wel bekend als de Bijl:

DSC01619.JPG

DSC01620.JPG

DSC01621.JPG

DSC01623.JPG

DSC01625.JPG

DSC01626.JPG

DSC01627.JPG

Posted

Zie ik dat goed dat dit het 4e (Yoncho-gake) model is van de foto?

Mooi ding hoor, ga je nog net zo als op de foto het handvat afbinden?

ik ben ook benieuwd hoe die scheert als ie wel scherp is.

Posted

Mijn foto vertekent iets. De totale lengte is 176mm, wat het een Gocho-gake maakt.

Het "afbinden" waar jij op doelt is een nogal tijdrovend karwij. Op de gif zijn namelijk de zogeheten Urushi-handvatten afgebeeld. Dat is een procedé waar de greep eerst met rotan wordt omvlochten en daarna meerdere laklagen krijgt. Ik vind het zeker het overwegens waard maar heb vooralsnog geen plannen.

Posted

Zeker een mooi mes, wellicht is dit de aanzet om meerdere mensen aan de kamisori te krijgen op het forum.

Posted
Zeker een mooi mes, wellicht is dit de aanzet om meerdere mensen aan de kamisori te krijgen op het forum.

Volgens mij is iedereen nog 'n beetje in de greep van de SE, met dank aan 'n bepaald persoon...

Posted

Mooi exemplaar, Richard! Dat afbinden wordt dus met rotan gedaan? Ik dacht dat het met 'n soort touw gedaan werd.

Wel interessante messen die Kamisori's, maar ik heb me er gelukkig, vooral voor m'n portemonnaie, nog niet in verdiept...

Posted
Volgens mij is iedereen nog 'n beetje in de greep van de SE, met dank aan 'n bepaald persoon...

Tja ik kan maar beter mijn mond houden, eerst met de Koraats, dan de SE's :lol: Tijd voor wat nieuws, dus waarom geen kamasori's?

Posted
Mooi mes Richard. Ik ben benieuwd hoe het handvat gaat worden.

Als gezegd: ik heb nog geen plannen in die richting. Dat heeft oa daarmee te maken dat de enige plek die mij bekend is waar men dit doen kan zich in Japan bevindt, waarbij de kosten voor het produceren van dit handvat $80,- per mes is, plus porto naar en van Japan, waarbij je bij de retourpost weer het risico loopt dat de douane van mening is dat het nu iets anders is dan je verzond en je wederom voor de BTW/invoerrechten/deburgerheeftnogcentenwebedenkennogeen-belasting wordt aangeslagen.

Posted

Ik bedoelde niet perse de methode die op de afbeelding staat. Ik heb het ook al gezien dan mensen het mwt 2 soorten leer afbinden, vindt ik persoonlijk mischien zelfs nog wel mooier.

Worden kamisori messen altijd "bloot" geleverd of kun je dat als extra er nog bij kopen

Kamisori messen vindt ik zowiezo supermooi, in de toekomst als ik mijn open scheermessen onder de knie heb ben ik zowiezo van plan om ooit 1 te halen.