Jump to content

Wie doet mij een aanbod Straight Razor + acc?

Altarman

Recommended Posts

Heb je zelf al even rond gekeken..?? Een paar posts onder je eigen post staat al een straight te koop van Tony voor vrijwel geen geld.... Een klein beetje initiatief is wel handig...

Heb je zelf al even rond gekeken..?? Een paar posts onder je eigen post staat al een straight te koop van Tony voor vrijwel geen geld.... Een klein beetje initiatief is wel handig...

Het enige wat ik vraag is een compleetprijs, de reden? Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie..en daarom deze vraag stel.

En waar ik niet om vraag is op mijn vingers getikt te moeten worden omdat ik jouw inziens te weinig initiatief neem..

Onder die post wordt dan weer over een wedge gesproken wat dan weer iemands ding niet is etc, zegt mij niet zoveel maar het is wel ok, Ik kijk wel ff...

Hoi Altarman,

Leuk dat je zoveel interesse hebt in scheren met een open mes. Om de heren hierboven even bij te springen, je moet nog even wat meer research doen zelf. Niet alleen omdat wij lui zijn maar temeer voor jezelf om wat meer beslagen ten ijs te komen.

Scheren met een open mes is echt ontzettend leuk, maar het kent een hobbelige learning curve. Toewijding en doorzettingsvermogen zijn soms onontbeerlijk. Geef jezelf zeker een half jaar minstens 3 maal wekelijks scheren voor dat je het door begint te krijgen. Ik denk dat die toewijding al begint bij het kopen van een mes en jouw toewijding zien we nog niet echt gezien je reactie op Pastapipo.

Er zijn miljoenen messen gemaakt en er worden er dagelijks nog vele honderden bij gemaakt, keuze zat dus. Wat goed is voor de 1 vind de ander waardeloos, we hebben een oud gezegde hier "Uw Ervaring Kan Anders Zijn" (UEKAZ). Kortom pin je er niet te veel op vast. Maar over het algemeen wordt genomen dat een 5/8 of 6/8 hollow ground messen geschikt zijn om de kunst mee te leren.

Wat bedoel je precies met acc? Accesoires als in een kwast, strop, zeep? Misschien moet je dat iets meer verhelderen.

Alleen al op dit forum staan een dozijn messen met diverse maten kleuren, waarvan de verkopers stuk voor stuk vertrouwd zijn in hun opknap en (nog veel belangrijker) slijp kunsten. Koop je een mes hier op het forum dan weet je zeker dat het scherp is! En als je dan nog even duidelijk maakt wat je nog meer zoekt zijn er ook vast mensen die je daar mee op weg kunnen helpen. Succes!

Ik zou je willen aanraden met een mes te beginnen die niet het formaat hakbijl heeft en een ronde punt heeft.

Het formaat omdat een niet al te groot mes het makkelijker maakt te zien wat je aan het doen bent.

Een mes met rechte punt of zelfs een spaanse punt (dan steekt er nog een stukje uit) hebben de neiging zich sneller in je gezicht te boren. Iets vriendelijker, een mes met ronde punt is vergeeflijker.

Maar het allerbelangrijkste: koop een mes waarvan je weet dat die scheerklaar is. Je kunt er op dit forum vanuit gaan dat als ze als scheerklaar worden aangeboden ze het ook echt zijn,

Ik zou je willen aanraden met een mes te beginnen die niet het formaat hakbijl heeft en een ronde punt heeft.

Het formaat omdat een niet al te groot mes het makkelijker maakt te zien wat je aan het doen bent.

Een mes met rechte punt of zelfs een spaanse punt (dan steekt er nog een stukje uit) hebben de neiging zich sneller in je gezicht te boren. Iets vriendelijker, een mes met ronde punt is vergeeflijker.

Maar het allerbelangrijkste: koop een mes waarvan je weet dat die scheerklaar is. Je kunt er op dit forum vanuit gaan dat als ze als scheerklaar worden aangeboden ze het ook echt zijn,

Dank voor de tip!

Onder die post wordt dan weer over een wedge gesproken wat dan weer iemands ding niet is etc, zegt mij niet zoveel maar het is wel ok, Ik kijk wel ff...

Hoi Altarman,

Leuk dat je zoveel interesse hebt in scheren met een open mes. Om de heren hierboven even bij te springen, je moet nog even wat meer research doen zelf. Niet alleen omdat wij lui zijn maar temeer voor jezelf om wat meer beslagen ten ijs te komen.

Scheren met een open mes is echt ontzettend leuk, maar het kent een hobbelige learning curve. Toewijding en doorzettingsvermogen zijn soms onontbeerlijk. Geef jezelf zeker een half jaar minstens 3 maal wekelijks scheren voor dat je het door begint te krijgen. Ik denk dat die toewijding al begint bij het kopen van een mes en jouw toewijding zien we nog niet echt gezien je reactie op Pastapipo.

Er zijn miljoenen messen gemaakt en er worden er dagelijks nog vele honderden bij gemaakt, keuze zat dus. Wat goed is voor de 1 vind de ander waardeloos, we hebben een oud gezegde hier "Uw Ervaring Kan Anders Zijn" (UEKAZ). Kortom pin je er niet te veel op vast. Maar over het algemeen wordt genomen dat een 5/8 of 6/8 hollow ground messen geschikt zijn om de kunst mee te leren.

Wat bedoel je precies met acc? Accesoires als in een kwast, strop, zeep? Misschien moet je dat iets meer verhelderen.

Alleen al op dit forum staan een dozijn messen met diverse maten kleuren, waarvan de verkopers stuk voor stuk vertrouwd zijn in hun opknap en (nog veel belangrijker) slijp kunsten. Koop je een mes hier op het forum dan weet je zeker dat het scherp is! En als je dan nog even duidelijk maakt wat je nog meer zoekt zijn er ook vast mensen die je daar mee op weg kunnen helpen. Succes!

Met de Accessoires bedoelde ik mee, de strop en wat er nodig is voor onderhoud. Een kwast, zeep etc heb ik in bezit gezien mijn posts of shave of the day :lol:

Het enige wat ik vraag is een compleetprijs, de reden? Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie..en daarom deze vraag stel.

En waar ik niet om vraag is op mijn vingers getikt te moeten worden omdat ik jouw inziens te weinig initiatief neem..

Dat mag zijn, dat je daar niet om vraagt, maar het is wel heel erg makkelijk om dit als een soort helpdesk te beschouwen. Aan de reacties overigens hierboven zie je dat er heel veel, hele deskundige medeforummers zijn die je met alle plezier een eind op weg willen helpen, maar een klein beetje eigen uitzoekwerk wordt nog steeds gewaardeerd. Geef dan op zijn minst aan wat je zelf al hebt onderzocht en waar je spaak loopt. De vraag die je nu stelt doet namelijk niet vermoeden dat je er al onderzoek naar hebt gedaan. Dat was de reden van mijn opmerking.

Welkom!

Laten we beginnen met: wat heb je nodig. Maar belangrijker:

Wat wil je zelf?

Wat heb je zelf?

1. Open Scheermes (zonder kun je niet, zoals aangegeven: als beginner, neem een een niet te grote met ronde punt, )

2. Strop (die heb je echt wel nodig)

3. Kwast ( heb je die al? Wil je varken, das of syntheet)

4. Schuimkom (of ben je een gezichtschuimer, ik zelf klop het liefst schuim in een kom)

5. Afstrijkbakje (heb ik zelf maar 3x gebruikt)

Hoi Altarman,

Ik sluit mij aan bij de adviezen die hier al gegeven zijn. Zelf ben ik absoluut geen expert en heb op aanraden van de leden een mes uit de markt gekocht dat paste bij mijn budget.

Het enige waar het mes bij mij aan moest voldoen, was waar het voor is gemaakt. Ik heb verder niet gekeken hoe het mes eruit zag dat vond ik niet belangrijk omdat ik de kunst van het scheren met een open mes nog moest leren. Voor hetzelfde geld vind je het helemaal niets en heb je spijt dat je zoveel geld hebt besteed aan een duur mes.

De strop heb ik zelf gemaakt van een houten plankje waarop ik een stuk tuig leer heb gelijmd en dat werkt. Er zijn mensen die hier zelfs een krant voor gebruiken:

Het kan ook heel goedkoop.

Inmiddels lukt het mij nu om mij probleemloos te scheren. Het heeft veel tijd en geduld nodig en dat wordt echt beloond.

Nu pas (na een aantal maanden) heb ik messen gekocht die ik mooi vind en graag wilde hebben.

Ik zou zeggen koop een mes uit de markt van een forumlid dat je aanspreekt en past bij je budget. Het is scheerklaar en je kan er gelijk mee aan de slag :mrgreen:

Je hebt nodig (onder het help- en het straight razor subforum had je dat kunnen vinden want regelmatig besproken :ugeek: )

1. Doorzettingsvermogen. Als gemeld: het scheren met mes kent een stijle leercurve die bovendien lang duurt.

2. Een SCHERP mes. Adviezen als eerder gegeven ronde kop en 5/8-6/8 grootte val ik bij. Dat maakt het wel het makkelijkst. Doe zeker niet kleiner dan 5/8, daaronder stijgt de moeilijkheidsgraad weer, hoger kan op zich prima maar maak het niet te gek. Hol of minder hol geslepen maakt denk ik ook niet heel veel uit. Je bent echt het beste uit met hier op de markt te kijken voor een mes. Er zijn hier diverse, zeer actieve, leden die daar messen aanbieden en de kennis en kunde hebben die messen ook op en top scherp af te leveren. Bij twijfel over een verkoper of mes binnen of buiten forum: vraag of stuur een pb of iets.

3. Een strop waarbij ik wil aanbevelen een spanriem, zoals onder andere aangeboden hier. Je hebt altijd de goede spanning dus daar hoef je je niet op te focussen, en je hebt meteen een croxkant zodat je je mes nog meer kunt verneuken dan je toch al doet tijdens het leren scheren.

Dat is het. Denk nog niet aan stenen etc, denk aan scheren met een mes. Daarvoor wil je bovenstaand en dat was het.

Verder denk ik dat dit draadje beter thuishoort in de "help" of "straightrazor" subfora, daar het nu uitloopt op een "wat heb ik nodig" adviesthread.

Toevoeging: Misschien wel belangrijk een lijst met welke messen vooral niet te kopen. Er zijn er duizenden te koop op de marktplaatsen en ebays van deze wereld die geen drol kosten en daardoor aantrekkelijk gevonden kunnen worden. Het probleem is echter dat je dan een mes krijgt wat niet scherp te krijgen is en je alleen maar gaat frustreren. Mocht je dus alle adviezen hier op de markt te zoeken in de wind willen slaan, lees dan in ieder geval deze thread op theshavingroom.

Met Efsk, de Markt is niet bedoeld voor adviezen maar voor concrete verkopen /gezochte items. Ik verplaats dit draadje daarom naar de straight razor sectie. Mocht je uiteindelijk een goed beeld hebben van wat je nodig hebt, dan ben je uiteraard welkom om gericht een "gezocht" topic te starten.

Sowieso is een shavette ook het overwegen waard. Dit hoeft niet veel te kosten en je hebt in het begin altijd een scherp mes. Als het bevalt is de overstap naar een open mes snel gemaakt. Ik kreeg ooit deze tip en het mij heeft geholpen het scheren onder de knie te krijgen.

Sowieso is een shavette ook het overwegen waard. Dit hoeft niet veel te kosten en je hebt in het begin altijd een scherp mes. Als het bevalt is de overstap naar een open mes snel gemaakt. Ik kreeg ooit deze tip en het mij heeft geholpen het scheren onder de knie te krijgen.

Sorry maar dat ben ik niet helemaal met je eens, een shavette is geen vervanging voor de straight. Ik dacht het eerst ook maar nu ik sinds een aantal weken scheer met een open scheermes ben ik daar toch op terug gekomen. Ik wil niet zeggen dat shavette's slecht zijn dat zeer zeker niet maar als je met een open scheermes wil scheren zou ik ook een open scheer kopen. Voor mij een beetje achteraf praten natuurlijk maargoed.

Ik ben ook met een shavette begonnen, ik vind het een redelijk alternatief om te kijken of deze manier van scheren wel iets voor jou is. De handelingen zijn hetzelde. Het scheelt minimaal een strop. En het is goedkoper in aanschaf, t.o.v. nieuw kopen (of prijzig 2e hands).

Aan de andere kant: het forum wil weleens hele goedkoop goede open messen aanbieden.

Ik ben het er wel mee eens dat het nèt een ander scheergevoel geeft, in het voordeel van de straight. Dus als het bevalt, niet 10 jaar wachten met over stappen, zoals ik.

Edited by Guest