PI56 Posted June 3, 2015 Posted June 3, 2015 Een tijdje geleden kwam een kennis langs met een paar oude open scheermessen met de vraag of er nog iets van te maken was. Met het advies om de ene in de kliko te mikken vanwege een scheur in het snijvlak en de andere twee eens wat schoon te maken om te kijken wat er onder het vuil zat dacht ik klaar te zijn. Maar tot mijn verbazing moest ik vervolgens een mes uitkiezen als dank voor de adviezen van nu en in het verleden. Ik koos voor een mes met rotte houten scales en veel (vlieg)roest. De scales (wat er van over was) verwijderd en het mes maar eens wat opgeschuurd. En wat komt er dan tevoorschijn? Een kruis, een anker en de letters GB. George Brittain. Een engels mes dus. Meer dan 100 jaar oud. Is het te redden? Na een tijdje schuren heb ik een redelijk toonbaar lemet. Nog wel behoorlijk wat pitting, maar het snijvlak is daar vrij van en, ook niet onbelangrijk, het snijvlak is ook recht. Toch jammer dat de scales niet meer te gebruiken zijn. Er moeten dus nieuwe houtjes gemaakt worden. Ik had nog een stuk kersenhout liggen waarvan ik dacht dat het wel geschikt zou zijn. En inderdaad, samen met een stukje aluminium, is het best wat moois geworden. Vanwege de leeftijd van het mes wil ik hem er een beetje “ouder” uit laten zien en niet hem niet spiegelend polijsten, maar als ik nu de foto zie denk ik dat er toch dat er misschien nog wat teveel krassen opzitten. Afijn, na een stenensessie zag ik met de loep een keurig gladde snede. Nog eens een honderdtal keren over het schone leer en een scheerklaar mes was een feit. De maidentrip is ondertussen achter de rug. Hij scheert prima en geluidloos. Het gewicht vind ik geen bezwaar, ik ben een liefhebber van zware messen heb ik ondertussen gemerkt. Er is iet mis gegaan met de foto’s A t/m Y (geen idee waar ze gebleven zijn) dus jullie moeten het doen met foto Z. (het eindresultaat)
SakasakaHeyhey Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Gaaf zo'n oud mes! De scales vind ik er ook goed bij passen. Ik zou zeggen meer van dat soort adviezen geven
Carloz Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Heel mooie scales, volgend mes wordt ook met kersenhout. Ingetogen chique.
Snuff Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Het mes heeft inderdaad heel wat te lijden gehad maar toch nog gered van de ondergang, goed resultaat!
PI56 Posted June 4, 2015 Author Posted June 4, 2015 Heel mooi mes, is het een wedge? Nee. Ik zal vanavond nog wat meer foto's en afmetingen plaatsen.
Tony Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Netjes gedaan, bling is niet nodig met een oud mes als deze. Zelf heb ik hetzelfde mes in mijn rotatie en is het een genot om er mee te mogen scheren.
efsk Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Leuk toch als zo'n oud klereding weer onder de levenden wordt gebracht. En dan scheert het ook nog goed! Ik ben nog niet uit de pivotzijde van je scales trouwens. Die vind ik misschien te "modern" voor een mes met zichtbaar twee levens achter zich.
Tony Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Hierbij wat info. Het mes wordt wel aan George Brittain toegeschreven maar daar is geen zekerheid over. Het anker zit in het wapen van de stad Birmingham.
Noxa Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Het metaal had wat mij betreft meer opgepoetst gemogen maar de scales zijn echt heel erg mooi geworden! Goed bezig! Heb je die pinnen bij de wedge gelijmd en afgeschuurd?
PI56 Posted June 4, 2015 Author Posted June 4, 2015 Nog wat meer informatie. Het mes is 7/8 breed en en bijna 77 gram zwaar. De pinnetjes bij de wedge zijn inderdaad gelijmd en geschuurd. Aan de andere kant een stukje koperdraad (2 mm dik) en een paar rvs ringetjes. Ik heb op dit moment geen ander pinmateriaal. Op de foto van de wedge zie ik nu dat er voor de netheid nog wat geschuurd moet worden. Het stuk kersenhout had ik ook gekregen, maar het was een enorm ongelukkig stukje gekloofde stam. Fors gedraaide nerf en een flinke barst. Met wat passen en meten heb ik er 1 goede set scales uit kunnen halen. De tweede set ging net niet door vanwege de barst. Ik heb trouwens nog een flink stuk tropisch hardhout. Afgelopen weekend heb ik dat maar eens in stukken gezaagd. Het is een beetje rood. Heeft iemand enig idee wat voor hout dit is?
rare kwast Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Lijkt ook wel wat op Jatoba hout. Knetter hard, wordt ook vaak gebruikt voor vloeren. Ik heb daar nogal wat plankjes (mooi scaleformaat) van liggen. Mocht het mooi verzagen niet lukken, moet je het maar zeggen, dan kun je zo een paar plankjes krijgen. Overigens: toch mooie messen die GB's! Misschien moet ik toch maar eens gaan beginnen met de GB's (4! Waarvan 2, 9/8!) Die ik hier heb liggen. Daarnaast heb je het over 100 jaar oud, maar wat ik begreep (kan het zo snel niet terug vinden), is dat de GB messen 200-230 jaar oud zijn (vanaf +-1780). Er wordt vaak ook gesproken over een mythe wat betreft de GB messen.
PI56 Posted June 4, 2015 Author Posted June 4, 2015 Ik schreef meer dan 100 jaar oud Martijn, dat kan dus ook 200 jaar zijn En wat betreft dat hout; ik weet zeker dat het uit Liberia (afrika) komt. Meranti is meer iets uit Indonesie en Jatoba komt veelal uit Zuid-Amerika (vlgs Google). Het stuk hout wat ik heb staan is ongeveer 80x120x15 cm. Een flinke plaat die uit een respectabele boomstam gezaagd is dus.
rare kwast Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 wat betreft dat hout; ik weet zeker dat het uit Liberia (afrika) komt. Zo even via google, iroko hout (Guuw in Liberia) misschien? Of Niangon (Wishmore in Liberia)
PI56 Posted June 5, 2015 Author Posted June 5, 2015 Ga ik voorleggen aan mijn vrouw. Zij blijft zeggen dat het ironwood gaat. Maar dat komt ook uit Amerika vlgs mij. Misschien toch een verdwaalde,illegale boom en daarom gekapt?
rare kwast Posted June 5, 2015 Posted June 5, 2015 ik heb hier een stukje ijzerhout liggen (dessert ironwood), maar dat lijkt er niet echt op moet ik zeggen. En wanneer ik zoek op iroko hout zie ik wel overeenkomsten met jouw blok hout (zeker omdat je aangeeft dat het uit Liberia komt). even schuren en een vochtige doek erover halen, dan komt de nerf mooi naar boven en wordt het misschien wat makkelijker om het te herkennen.
rare kwast Posted June 5, 2015 Posted June 5, 2015 Even een foto van het ijzerhout wat ik heb liggen (of is het nou ijzerhart. ...kan volgens mij allebij??)
Recommended Posts