Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik weet dat dit onderwerp niets met nat scheren te maken heeft maar vraag toch jullie hulp bij het volgende probleem.

In een Excel-overzicht heb ik in een kolom een groot aantal waardes ( 125 regels) opgeteld.

Iedere waarde werd berekend met de volgende formule om af te ronden op 2 decimalen:

= afronden((E5/100)*9;2)

Nu heb ik echter gemerkt dat als ik alle waardes optel de totaalsom niet correct is maar een afwijking vertoond.

Ik denk zelf dat dit te maken heeft met het feit dat Excel op de achtergrond toch doorrekend in meer decimalen.

Echter ik wil graag de totaalsom bepalen van de op 2 decimalen afgeronde waardes.

Hoe moet ik daarvoor de formule aanpassen?

Posted

Kan dat niet gewoon door in de kolommen waar de waardes staan te kiezen voor cel eigenschappen, valuta en dan kiezen voor 2 decimalen?

Posted

Met dit afronden rondt hij als 't goed is inderdaad tussentijds echt af.

Met valuta en 2 decimalen rekent hij alsnog door met meer decimalen...

Net zelf even in excel gezet met 3 rijen 100 door 3 te laten delen en die kolom weer op te tellen. Met tussentijds afronden verdwijnt er , zoals te verwachten, een "cent" in de afronding. Met alleen valuta en 2 decimalen kom ik weer op 100 uit.

Probeer het eens met een kleinere reeks of kijk naar een klein groen hoekje.

Excel geeft meestal wel een waarschuwing als een formule in een kolom afwijkt van de serie. Misschien staat er ergens een deel niet helemaal correct meer.

Posted

Hoe heb je dan de afwijking gezien?

Als je juist hebt afgerond op 2 decimalen, dan kunnen er op deze manier niet meer dan 2 decimalen achter het getal dat de som is, staan. (wel minder, maar dat zou dan zijn omdat het toevallig op hele tiendes eindigt)

Ik bedoel ook, hoe zie je dan zelf dat de som van die 125 getallen anders is dan Excel aangeeft?

Posted (edited)

In het werkblad staan 2 kolommen en een totaal kolom.

De afzonderlijke totalen van de 2 kolommen zouden samen gelijk moeten zijn aan de som van de totaalkolom.

Dit klopte niet . Ik merkte daar een afwijking in van 0,18 in dit geval.

Ik heb toen alle 125 waardes in de eerste kolom, die dus werden berekend met de eerder genoemde formule, opgeteld en kwam uit op een ander totaal met een verschil van precies 0,18. Hierdoor weet ik dat de fout dus in die bewuste kolom zit.

Edited by Guest
Posted
Met een oorspronkelijk verschil tussen twee getallen van 2?

Sorry ik begrijp niet wat je bedoelt.

Posted
Met een oorspronkelijk verschil tussen twee getallen van 2?

Sorry ik begrijp niet wat je bedoelt.

Ja, sorry, kijk nu pas weer.

Ik bedoel, gezien de bewerking die je uitvoert, de formule die je gaf, ontstaat bij een verschil van 2 in de oorspronkelijke kolom een verschil van 0,18 in de resultaatkolom. Ik dacht, misschien is zoeken naar een verschil van 2 makkelijker, maar ik heb het niet voor me, dus dan is het lastig meedenken.