Jump to content

Friedrich Herder Abr. Sohn 26 opknapper

Noxa

Recommended Posts

Vandaag heb ik eindelijk de tijd gevonden om mijn laatste grote opknap klus te klaren. Het gaat om een 7/8e Friedrich Herder waar de originele scales van kapot waren. Het staal was nog in uitmuntende conditie en dit schitterende mes schreeuwde om een paar mooie custom scales.

De scales zijn gemaakt van paardenkastanje burl hout (hoe vertaal je burl, knot of knoest?) met aan de binnenzijde 0,3mm aluminium verlijmd. Als wedge een stukje blauw polyethyleen. Het geheel is afgewerkt met tung olie wat keihard opdroogt en heel mooi glad wordt.

Alleen nog een scherp randje erop en er kan mee geschoren worden. Laat ik de foto's de rest maar vertellen.

_RDB9415.jpg

_RDB9416.jpg

_RDB9418.jpg

_RDB9419.jpg

_RDB9423.jpg

_RDB9424.jpg

_RDB9428.jpg

_RDB9431.jpg

_RDB9433.jpg

Verdulleme wat een mooi mes is dat geworden.

Als die in de verkoop gaat dan wil ik de eerste zijn noxa.

Gr ton

Ik vrees dat deze voorlopig in de collectie blijft maar ik zal aan je denken.

Goed gelukt, deze opknapper! Zeer mooi hout, waar heb je dit vandaan, als ik vragen mag?

Bij http://www.edelholzverkauf.de het is niet goedkoop maar de stukjes zijn al keurig op maat gezaagd en geschaafd wat een hoop werk en tijd scheelt. Daarnaast gooi je bijna geen hout weg, wat ook weer scheelt.

Incorrect. De burl is een klomp/klont aan de stam. Wortelhout is een foutieve benaming.

220px-Tree_with_many_burls_%28Olympic_National_Park%2C_Washington%2C_May_2008%29.jpg

Dit dus zijn burls.

Ah kijk duidelijkheid, om het op zijn latijn te zeggen is het simpelweg tumor hout.