Jump to content

Astra_Superior Platinium

Harkos

Recommended Posts

Astra-groen.jpg.215a592d3bc11306151e1a4c3179ebdf.jpg

De Astra_Superior Platinium (uit het groene doosje van 10 stuks en afkomstig uit het oosten.) heeft zich deze keer weer bewezen als een goed mesje. In 2 krabbers gebruikt, daar ik op reis ben en dus niet de hele keus bij me heb. Echter de Gillette Black Beauty op diverse standen gebruikt en de degelijkheid van de Ikon Shavecraft 101 benut, met een prima resultaat voor dit mesje. Als kanttekening nog, dat de korte kanten van het mesje een braam vertonen, die bij onoplettendheid irriteerden op de huid, als ik die er mee raakte. Dit lijkt me exemplarisch voor dit unieke mesje. Verder eigenlijk geen op of aanmerkingen. Over het geheel genomen een zeer goed mesje, met prima scheerresultaat. Volgens mijn vorige beoordeling is er sprake van een zeer goed mesje, een blijvertje, die ik zeker weer zou kopen.

1- Het mesje eens eerder gebruikt, maar nu dan een bewuste beoordeling. Vorige keer ging het 8x mee, nu eens zien hoever ik met deze kom.

In de Ikon echt een probleemloze beurt. Perfect glad en onmerkbaar soepel scheren. Geen problemen met de scheerhoek, maar wel moet het schuim goed glad zijn anders plakt de Ikon aan de huid en loopt niet soepel. Dus wat extra water bij het schuim en nog even door geklopt en een perfect resultaat. Misschien vreet de das te veel vocht.

2- 3- 4- Mesje voelt goed aan.

In de Ikon is de scheerervaring als of er een tank over je gezicht gaat. Druk is ongewenst, apparaat is zwaar zat. Resultaat is wel nadrukkelijk. Twijfel regelmatig of het mesje wel snijdt, want ik merk niets. Ervaring is tot nu toe zeer goed.

5- Het mesje doet het nog goed, maar toch merk ik een behoorlijk verschil t.o.v. de SE waar natuurlijk dan geen Astra in zit.

In de Black Beauty op 5 ging het behoorlijk, maar gisteren in de Ikon was het vlotter werken. Morgen een tandje hoger en dan eens zien hoe het gaat.

6- Het mesje voelt nog steeds goed en scheert aardig, maar toch denk ik dat ik beteren heb en gelukkig ook bij me afgezien van de SE. Maar goed met deze nog even verder.

In de Black Beauty op 7 weer een prima beurt. Wat me wel opvalt is dat het mesje, zoals in veel krabbers wat uitsteekt aan de smalle kanten en dat irriteert me nu wat, tik me zo nu en dan even aan met die kant en dan is het net of er een braam aan de zijkant zit. In de SE is dat niet zo en in mijn Ikon ligt het mesje ook helemaal opgesloten in de kop. Misschien is dit ook wel specifiek voor dit exemplaar, maar dat merk ik dan binnenkort wel. Tjé wat een geneuzel eigenlijk.

7- Het mesje vanmorgen aan een nauwgezet onderzoek onderworpen, om te zien wat er met die scherpe randjes is en dan bedoel ik niet de snede. Blijkt er inderdaad een stevige braam aan de korte kanten te zitten, die ik voel tijdens het scheren.

In de Black Beauty op 7 vanmorgen ging het weer prima, maar morgenochtend kom de Ikon weer uit de kast, want die omvat dit mesje beter. Zien wat ik lekkerder vind. Dit gaat goed, maar die braam stoort.

8- Het mesje geeft nog steeds een goede beurt, dus morgen nog een keer. Inderdaad heb ik in de Ikon geen last van de braam aan de zijkant, want die ligt binnen de kop.

De Ikon doet met het mesje nog prima werk, maar ik heb vanmorgen wel zoveel mogelijk de OK kant gebruikt. Die is iets directer dan de gesloten kant. Maakt geen groot verschil, maar toch net wat onderscheid voor mij. Die krabber ligt wel zo vast op de weg, dat het bijna onmogelijk is je er mee te snijden of verkeert te scheren, als het mesje een beetje deugt.

9- Het mesje is duidelijk aan het afnemen wat scherpte betreft, maar voldoet nog wel goed.

In de Ikon gaat de baard er nog op een prettige manier zonder trek af, ofschoon de echte scherpte er wel wat af is. Door de Proraso loopt het allemaal goed. Heb wel de indruk, dat morgen de laatste keer zal zijn, maar dan heb ik het ook over 10 x!

10- Het mesje heeft zoals gisteren al ingeschat vandaag zijn laatste inzet gehad. Ben best tevreden met 10 x. Afgezien van de eerder genoemde braam aan de korte kant.

In de Ikon dus nog een acceptabele inzet, maar kan beter, dus morgen een andere aan zet.

Naar index Harkos

Edited by Guest
  • I like it 1

Jij doet lang met een Astra! Zo ver ben ik zelf nog nooit gegaan moet ik er dan bij zeggen.

Maar tot nu toe vind ik Astra's zeer fijne mesjes naast de Feathers... en de Astra doet het heel goed in de Fatip bij mij... iets wat met een Feather niet lukt!

Daarnaast vind ik het wel makkelijk dat de Astras te koop zijn in de toko heel doosje (100 denk ik) voor 18 euro.

• I like it 1

• 1 year later...

Dit mesje heeft weer laten zien, dat het niet veel hoeft te kosten om een goed mesje te vinden. Deze Astra heb ik nu 3 mesjes van gebruikt en ben ik erg tevreden over. Deze komen uit Praag Tsjechië. De vorigen gingen in maart 2014 8x en in mei 2015 10x mee. In een verscheidenheid aan krabbers geeft dit mesje een prettig scheerresultaat.

Vorige keer waardeerde ik het mesje als: een zeer goed mesje, een blijvertje, die ik zeker weer zou kopen. Daar is niets op af te dingen. Onderaan de link naar het vorige verslag.

P_M_Astra-groen.jpg.a06d47f99aa15777b1a110b27ef5d7bb.jpg

1- Krabber: Above the Tie_S1

Een vers mesje, de Astra Superior Platinium. Vaker gebruikt en voorzover na te gaan was ik er best wel over te spreken. Echter dit was weer nieuw. Eens zien wat deze doet.

Had ze nog niet in de ATT gehad. Dat bleek een prima combi. In 3 rondes strak glad zonder kanttekeningen. Gewoon lekker no nonsense scheerwerk.

2- Krabber: Ikon_Shavecraft 101

De Astra liet zich wederom van zijn goede kant zien. Moeiteloos de baard eraf in 3 rondes.

In de Ikon 1e en 2e ronde open kam, 3e gesloten. Zo effectief, dat ik op het strotje met de aluin even wat herstelwerk moest uitvoeren. Wat te dun geschild.

3- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable

De Astra zet zijn beste beentje weer voor. Het vorige exemplaar had scherpe randjes op de korte kant, wat lastig kan zijn in een krabber waar dit uitsteekt.

In de Fat Boy is dat zo, maar exemplarisch, want dit mesje heeft dat euvel niet. Steekt wel uit, maar het randje is niet scherp. Het mesje wel en even niet opletten, terwijl de Fat Boy op 7 stond en hap. Klein beetje.

4- Krabber: Above the Tie_S2

De Astra was weer in zijn element. Super gladde snit.

De combi met de S2 en iets meer aandacht voor de juiste scheerhoek leverden een werkelijk 1e klas beurt. Als ik de scheerhoek zo klein mogelijk houd en de kop van de S2 optimaal over het vel laat lopen, krijg ik met deze combi wel een erg glad resultaat. Ben benieuwd hoelang dit zo doorgaat.

5- Krabber: Ikon_Shavecraft 101

Het mesje doet ook deze keer zijn werk goed. Zoals te verwachten was, gezien eerdere ervaringen, moet mijn 5 norm moeiteloos worden gehaald. Bij deze dus. En dan ruim comfortabeler, dan het niveau Derby.

In de Ikon #101 de 1e ronde met de open kant en 2e en 3e gesloten. Glad.

6- Krabber: Above the Tie_S1

Het mesje deed ook weer onberispelijk zijn werk. In 3 rondes glad.

De combi deed het haast nog beter, dan de 1e x van het mesje in de S1. Deze keer had ik die kop op een lichtgewicht greepje van 10 cm, overgenomen van Jan Zoethout, geschroefd. Dat geeft toch een andere balans en door de ongeveer 1,5 cm meer steel heb je net een iets andere scheerhoek. Heel natuurlijk en comfortabel.

7- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable

De Astra heeft mijn gemiddelde gehaald. Moeiteloos de baard er af in 3 rondes. Het mesje voelt zeker nog niet sleets. Morgen dus nog een keer.

In de Fat Boy op 7 een mooi glad resultaat. Wel wat schraal op de hals, maar dat was niet ernstig en het gevolg van de redelijk effectieve instelling van de Gillette. Moest wel even wat aluin gebruiken om een paar rauwe vochtige plekjes te laten drogen. Echter al met al gewoon goed.

8- Krabber: Ikon_Shavecraft 101

De Astra heeft mijn gemiddelde gehaald. Moeiteloos de baard er af in 3 rondes. Het mesje voelt zeker nog niet sleets. Morgen dus nog een keer.

In de Ikon #101 gewoon strak scheerwerk, zonder kanttekeningen of wat ook. Dat wel voor de 8e x

9- Krabber: Pearl OC TTO Black

Al weer 9 x voor dit mesje. Helemaal op is hij nog niet, maar helemaal lekker was het ook weer niet.

In de Pearl een prima combi, maar niet helemaal comfortabel. Dat wordt morgen een nieuw mesje, maar deze krijgt dus een ruime voldoende en in mijn normen een goed.

Naar index Harkos

Astra Superior Platinium (30-5-2015)

Edited by Guest
  • I like it 1

Ik heb laatst dit mesje maar weer is geprobeerd maar, voor mij is het weer gebleken dat het toch niet echt mn mesje is.jammer.

De eerste keer in mn milde Lord L6 ging het nog prima maar op volgende beurten met de krabbers die meer gewicht hadden, kwamen de cuts en nicks uit alle hoeken.Ook voelde het rauw en krassig, net of er een braam op de snijkant zat.

Dit heb ik wel meer met Russische Astra mesjes, maar niet met de blauwe Astra stainless.

Met de exemplaren uit Tsjechië heb ik jammer genoeg geen ervaringen, maar ik heb wel het idee dat die anders zijn.

• I like it 1

Ik heb laatst dit mesje maar weer is geprobeerd maar, voor mij is het weer gebleken dat het toch niet echt mn mesje is.jammer.

De eerste keer in mn milde Lord L6 ging het nog prima maar op volgende beurten met de krabbers die meer gewicht hadden, kwamen de cuts en nicks uit alle hoeken.Ook voelde het rauw en krassig, net of er een braam op de snijkant zat.

Dit heb ik wel meer met Russische Astra mesjes, maar niet met de blauwe Astra stainless.

Met de exemplaren uit Tsjechië heb ik jammer genoeg geen ervaringen, maar ik heb wel het idee dat die anders zijn.

Jouw ervaringen lijken op de mijne hoewel ik de (Russische) Astra Superior ook niet in mijn L6 wil. De Superior Stainless (blauwe) bevallen me ook beter maar nog steeds niet meer dan een middenmoter. De Tsjechische (of toen nog; Tsjechoslowaakse) Superior Stainless is het mesje waarmee voor mij het DE-scheren begonnen is en die zijn (voor mij) een heel stuk vriendelijker. Niet super maar een stuk prettiger dan de 3 Russische Astra's die ik geprobeerd heb; behalve de eerder genoemde versies ook nog de Keramik.

• I like it 1

Ik vind het soms moeilijk iets anders te overwegen, zoals astra groen, omdat Rapira (platinum lux) zo goedkoop en goed is. Voor mij de heilige scheer graal. Ga daar maar eens overheen qua kwaliteit en lage prijs. Alhoewel ik snap dat het saai wordt alleen daar over te praten.

• I like it 1

Ik vind het soms moeilijk iets anders te overwegen, zoals astra groen, omdat Rapira (platinum lux) zo goedkoop en goed is. Voor mij de heilige scheer graal. Ga daar maar eens overheen qua kwaliteit en lage prijs. Alhoewel ik snap dat het saai wordt alleen daar over te praten.

Om de heilige scheer graal te vinden hoeveel mesjes heb je hiervoor getest :?:

Als je goedkoop en goed als uitgangspunt neemt en hierbij dit het beste mesje vind heb je een punt, hoewel ook voor dit mesje geldt uekaz.

Voor mij is de heilige graal het mesje wat me de meest comfortabele scheerbeurt opleverd soms in combinatie met een bepaalde krabber en ook hiervoor geldt weer uekaz. Voorbeelden een Feather met de iKon 102 slant en de Fatip met een Voskhod mesje.

En op 100 mesjes scheelt dat misschien wat Euro's maar op een jaar scheren weegt dit niet op tegen het grotere comfort.

• I like it 1

Hans, je hebt gelijk, en jij bent ook nog een toffe peer die de ander zijn apparaat leent, maar om redenen van gemak zucht en geldgebrek raad ik een ieder de Yuma met een Platinum lux mesje aan. Voor wie de Yuma niet kent wil ik er ook wel een paar kopen...kosten hier 2.50 in Amsterdam.

• I like it 1