KugelFanger Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Na het zien van al die scheermessen 17 mei was mijn interesse gewekt. Ik dacht dat wil ik ook proberen, dus zo gezegd zo gedaan. Ik heb een van mijn 2 scheermessen (die ik op de rommelmarkt heb gevonden) gepakt en ik ben begonnen. Het slachtoffer: Omdat ik eigenlijk geen gereedschap heb, in ieder geval niet voor deze werkzaamheden heb ik gekozen om het scheermes de gaan handschuren. Na dat ik de scales van het scheermes af had gehaald zag het mes er zo uit De scales waren niet te redden (ze stinken, en ik heb geleerd dat als de scales stinken ze niet goed meer zijn) deze moeten dus op nieuw gemaakt worden. Ik heb de oude scales en wedge nog wel bewaard voor het maken van de nieuwe. hierna wat schuur foto's (Leuk ) En hier onder het eind resultaat (tot nu toe) Op zich ben ik best wel een klein beetje trots op het eind resultaat van het mes. Het mes was niet helemaal glad te krijgen door het te diep zitten van de oude roest. Ook zijn er een aantal fouten gemaakt, zoals bijvoorbeeld het toch te ver willen door schuren om alle imperfecties weg te halen. hierdoor heb ik per ongeluk de hiel van het scheermes iets te ver terug geschuurd. Maar goed al met al een goede eerste les welke ik mee zal nemen in het restaureren van andere messen. Even toch een vraag met het oog op het maken van de scales. Ik zou deze willen maken van zwart Acryl, met een witte wedge (om toch weer een beetje het mes zijn oude ontwerp terug te geven). 1) kan ik van acryl wel scales maken? zo ja 2) waar kan ik dit in kleine hoeveelheden verkrijgen ik zie wel webshops die het verkopen maar dan krijg ik direct 15 á 25 euro verzend kosten en dat vindt ik toch een beetje te gortig voor 2 a4 stukken acryl 3) is er eventueel ook nog een alternatief het liefst hou ik de scales zwart en wil ik een soort gelijk materiaal als celluloid gebruiken (dit is waar de originele scales van gemaakt waren denk ik) groeten Teun Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Over acryl weet ik niks. Als de scales zijn gaan stinken was het vermoedelijk celluloid inderdaad. Wat heel mooi materiaal blijft is natuurlijk hoorn. Tot welke grit heb je doorgeschuurd ondertussen? Voorlopig vind ik het niet verkeerd moet ik zeggen. Benieuwd naar wat je ervan gaat maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 ik heb tot 1200 grit gedaan, daarna met slijp pasta verder gegaan (Sonax). Volgende keer wil ik met het schuren door gaan tot grit 2000 of eventueel 2500, bij deze heb ik het zo gelaten omdat ik toch al een deel van het opschrift kwijt ben (het is leesbaar maar als ik verder ga dan is het waarschijnlijk weg) en de hiel van het mes heb beschadigd. Ik had verwacht dat je veel meer moeite kost om met handschuren schade aan te brengen. maar goed les voor de volgende keer Ook heb ik moeite om schuurpapier fijner dan 1200 te vinden (heb tot nu toe 5 winkels geprobeerd maar geen van allen hadden hoger dan 1200) Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 Wat heel mooi materiaal blijft is natuurlijk hoorn Klopt hoor is mooi. dat wil ik inderdaad voor mijn volgende slachtoffer gebruiken (als die scales vervangen moeten worden). Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Ziet er al goed uit! Voor schuurpapier kun je beter de betere verfspeciaal zaken proberen (daar waar de prof. Schilder zijn verf ook vandaan haalt). Anders even op internet zoeken. 3m waterproof gaat sowieso tot 2500 en misschien zelfs nog hoger Mocht je het niet kunnen vinden, moet je het maar aangeven dan kan ik het hier wel voor je kopen en opsturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 Voor schuurpapier kun je beter de betere verfspeciaal zaken proberen Ik heb bij een aantal auto zaken gevraagd die hadden het niet. Ik heb bij een verfspeciaal zaak gevraagd en daar heb ik toen wel 1000 gehaald maar dit schuurde het staal totaal niet op, waarschijnlijk niet geschikt daar voor ofzo. dus maar 3m waterproof moet wel lukken. Mocht je het niet kunnen vinden, moet je het maar aangeven dan kan ik het hier wel voor je kopen en opsturen. Dat is op dit moment niet aan de orde, maar ik zal het in mijn achterhoofd houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 Mocht iemand tussendoor nog een tip hebben voor iets anders waar ik scales van kan maken... Ik hou me aanbevolen (het liefst toch iets zwarts ik wil hoorn/been/hout ect. het liefst voor een andere restauratie bewaren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Zwart (nu ja, donker) hoorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Zwart (nu ja, donker) hoorn. Jaaaa, mooi!. Houdt er wel rekening mee dat de plaatjes hoorn niet helemaal vlak zijn, en dat je ze eerst moet vlakken wil je de scales ook recht hebben. Voorbeeld: Het hoorn op de foto's is van de zelfde verkoper afkomstig. Ik vlak ze langs de roterende schijf van een bandschuurmachine. Op de foto is ook goed te zien dat het hoorn dus niet vlak is (in het midden is het hoorn nog glad en heeft het de schuurschijf nog niet geraakt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Moet je dat nog polijsten of kun je het schuren tot korrel 2000 en het daarbij laten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Dat zou kunnen. Ik schuur het maar op tot k360 en ga het dan polijsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Ik ga ook niet verder dan k360, daarna polijst ik met black emery (sorry geen nederlands vetaling), dat is zo gebeud. Wat voor soort lijm gebruiken jullie om 'n aluminium spacer te lijmen, ik gebruik namelijk maar 1 pin in het pivotgat? Want als je na het lijmen nog even netjes na gaat schuren op de bandmachine wordt het snel te warm zodat de lijm loslaat... Als ik de juiste lijm zou hebben, zou dit 'n hoop gevloek schelen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Ik gebruik een secondelijm van Loc-tite (pattex is overigens ook van loc-tite). maar ook deze lijm laat los wanneer het te warm wordt. ik schuur beetje bij beetje en koel hem af en toe in een bekertje water. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Daar was ik al bank voor... Ik gebruik die Loc-tite. Ik zal je volgende keer ook 'n bakje water ernaast zetten om te koelen. Maar soms wordt je 'n beetje overmoedig en ga je net te lang door met schuren, wat resulteert in #*%$#@#$#$ door de hele buurt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Zoek even bij de afdeling over het open mes. Joost heeft prachtige stukken geschreven over zijn ervaringen, frustraties, en oplossingen bij het verlijmen van alu (en andere) spacers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Ga ik vanavond eens doen, dank voor de tip! Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Zijn die stukken trouwens in begrijpelijk Nederlands geschreven...?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 De epistels van Joost zijn over het algemeen prima te lezen. een enkele keer moet je wat meer moeite doen en stukjes twee keer nakijken. Maar het is leerzaam een vermakelijk. Herkenbaar probleem trouwens, die loslatende lijm bij het schuren Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Zelfs met loctite 401 en 406 secondelijm? Die gebruiken we wel eens aan boord en dat spul is top! En is bestand tegen hogere temperaturen! Wel duur maar klaart de jop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Ik heb destijds enige nieuwe scales gekocht mocht ik weer eens een gebroken exemplaar tegenkomen. Je mag er een van me overnemen als je wilt. Je hebt enige speelruimte daar de plaats voor de tweede pin nog geboord moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Zelfs met loctite 401 en 406 secondelijm? Die gebruiken we wel eens aan boord en dat spul is top! En is bestand tegen hogere temperaturen! Wel duur maar klaart de jop! Je moet niet vergeten dat iedere beginnende scheerklusser begint met de materialen die hij thuis voorhanden heeft. En dat zijn de gewone seconden- en twee componenten-lijmen. Pas na wat mislukkingen kom je tot de conclusie dat het anders moet en ga je op zoek naar de betere alternatieven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Jaaaa, mooi!. Houdt er wel rekening mee dat de plaatjes hoorn niet helemaal vlak zijn, en dat je ze eerst moet vlakken wil je de scales ook recht hebben. Voorbeeld: Het hoorn op de foto's is van de zelfde verkoper afkomstig. Ik vlak ze langs de roterende schijf van een bandschuurmachine. Op de foto is ook goed te zien dat het hoorn dus niet vlak is (in het midden is het hoorn nog glad en heeft het de schuurschijf nog niet geraakt) Is dit ook te doen zonder zo'n machine, ik noem maar wat een stuk schuurpapier op en glasplaat ? is hoorn trouwens makkelijk te bewerken eigenlijk ? Zwart (nu ja, donker) hoorn. Ik denk toch dat ik waarschijnlijk voor hoorn ga dan aangezien de scales ook niet helemaal zwart zijn, ik had verwacht dat de prijzen hoger zouden liggen van hoorn Ik heb destijds enige nieuwe scales gekocht mocht ik weer eens een gebroken exemplaar tegenkomen. Je mag er een van me overnemen als je wilt. Je hebt enige speelruimte daar de plaats voor de tweede pin nog geboord moet worden. [attachment=0]ImageUploadedByTapatalk1432891867.505565.jpg[/attachment] Ik denk toch dat ik liever de scales zelf maak i.v.m het leer proces, maar bedankt voor het aanbod. Je moet niet vergeten dat iedere beginnende scheerklusser begint met de materialen die hij thuis voorhanden heeft. En dat zijn de gewone seconden- en twee componenten-lijmen. Pas na wat mislukkingen kom je tot de conclusie dat het anders moet en ga je op zoek naar de betere alternatieven. Klopt dat doe ik ook. Even vraagje omdat ik toch binnenkort begin met de scales ik heb nog 2 componentenlijm thuis liggen van de bizon, Kan ik dit ook gebruiken of is secondelijm toch beter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Is dit ook te doen zonder zo'n machine, ik noem maar wat een stuk schuurpapier op en glasplaat ? is hoorn trouwens makkelijk te bewerken eigenlijk ? Ik zeg niet dat het niet mogelijk is (zelf nooit zo geprobeerd), maar het kost met de machine al aardig wat tijd om ze vlak te krijgen. Het is ook maar de manier zoals ik het doe. Ik weet niet hoe anderen dit doen (of dat ze het überhaupt al doen). Verder is hoorn erg prettig werken, het is relatief zacht ten opzicht van de tropische houtsoorten die vaak gebruikt worden. (het stinkt wel tijdens het bewerken!!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Ik zeg niet dat het niet mogelijk is (zelf nooit zo geprobeerd), maar het kost met de machine al aardig wat tijd om ze vlak te krijgen.Het is ook maar de manier zoals ik het doe. Ik weet niet hoe anderen dit doen (of dat ze het überhaupt al doen). Ok dat is al weer een plus puntje , ja als ik een paar messen heb af heb dan wil ik voorzichtig beginnen met kopen van apparatuur maar voor dit mes is dat nog geen optie (het stinkt wel tijdens het bewerken!!) Ja dat had ik al wel verwacht inderdaad Vlakken zou ook op schuur papier kunnen. Is wel meer werk maar te doen; ) Zoals kwast al zegt makkelijk te bewerken maar draag masker enz bij bewerken. Succes Ok mooi ook enig idee welke korrel ik moet beginnen om het binnen een aanzienbare tijd vlak te krijgen? Verder heb ik ook nog nooit met hoorn/bot (van bot wil ik de wedge maken) http://shavenook.com/thread-how-to-make-a-set-of-horn-scales Dit is wat info dat ik kan vinden op google maar verder vindt ik het moeilijk om info te vinden over hoorn scales maken. welke korrel grootte's gebruik ik ect. Ik heb ook iets gezien met Tungoil (geen idee wat het is en wat ik er mee moet of waar ik het kan krijgen). dus als jullie info hebben dat zou handig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Ik schuur het hoorn op de bandschuurmachine met k60, k80 en k120. Daarna schuur ik verder met de hand , 150-240-360 en dan polijsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts