Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wie heeft er wel eens zelf scheerzeep gemaakt. Volgens dit receptis het heel makkelijk.

333ml kokosolie + 333ml scheaboter + 250ml olijf olie mixen en klaar.

Een beetje caustische soda toevoegen zou het extra smooth moeten maken.

Hier het zelfde receptiets anders klaargemaakt.

Als ik geen baard had zou ik het meteen zelf proberen :)

(een kleine anti-climax is dit he...)

Posted

Nog nooit geprobeerd en dat gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren :D

Ik heb wel meermalen gelezen dat olijfolie een van de minst geschikte olieen is voor scheerzeep. Waarom? Geen idee!

Posted

Ik heb wel meermalen gelezen dat olijfolie een van de minst geschikte olieen is voor scheerzeep. Waarom? Geen idee!

Motorolie dan, voor de echte vent.

Posted

Zo makkelijk is het niet.

Wij hebben nu een aantal keren iets gemaakt, maar dat is nog lang niet op niveau.

Op B&B staan wel een aantal aardige threads van goede zeepmakers.

Meestal houden die hun succesrecepten geheim, maar er is nu een thread vol foto's waar veel van valt te leren.

Posted
Wie heeft er wel eens zelf scheerzeep gemaakt. Volgens dit receptis het heel makkelijk.

333ml kokosolie + 333ml scheaboter + 250ml olijf olie mixen en klaar.

Een beetje caustische soda toevoegen zou het extra smooth moeten maken.

Hier het zelfde receptiets anders klaargemaakt.

Als ik geen baard had zou ik het meteen zelf proberen :)

(een kleine anti-climax is dit he...)

Met dit recept maak je geen scheerzeep maar een vette derrie, misschien mogelijk om mee te scheren maar geen zeep en je kunt het ook niet opschuimen.

Door er caustic soda bij te voegen gaat de olie inderdaad verzepen maar dat moet je uiterst nauwkeurig afmeten aan de hand van de hoeveelheid VERZEEPBARE olie (shebutter heeft een hoog gehalte onverzeepbare vetten) want iets teveel en de caustic soda brand je hele gezicht er af.

• 1 year later...
Posted

Het hoeft helemaal geen zeep te zijn, het moet een smeermiddel zijn volgens mij.

Scheerzeep zeer smeert redelijk, maar olijfolie smeert nog iets beter en wat ik een

voordeel vind is dat met olijfolie de huid en haren zichtbaar blijven, scheerzeep

bedekt alles en je ziet niet wat je doet, hoewel het op gevoel ook prima gaat.

Ook een pluspunt is dat het afspoelen en aftershave overbodig maakt, gewoon na

het scheren inwrijven en klaar, geen irritatie dankzij de betere smering tijdens het scheren.

Posted

Maar dan praat je over scheerolie, da's toch echt iets heel anders dan zelf zeep knutselen. Nog afgezien van wat je prettig vindt, dit (oude!) topic gaat over zelf scheerzeep maken, niet over alternatieven.

Posted

Tenzij je echt iets zelfgebrouwd wil denk ik dat je een hoop geld en tijd kwijt bent voor je ook maar iets hebt wat enigszins bruikbaar is.

Posted
Zo makkelijk is het niet.

Wij hebben nu een aantal keren iets gemaakt, maar dat is nog lang niet op niveau.

Op B&B staan wel een aantal aardige threads van goede zeepmakers.

Meestal houden die hun succesrecepten geheim, maar er is nu een thread vol foto's waar veel van valt te leren.

@ Wim , ben jij van de kapper Bouman hier bij mij in Amstelveen ?

Posted

Had me er ook heel lichtelijk in verdiept.

Maar moet dan weer een hoop in huis halen waar ik op dit moment geen zin in heb.

Zoveel etherische olieen halen etc. en dan nog gaat het geen garantie worden voor een zeep die goed lukt.

Posted

Staan veel leuke recepten op internet en YouTube, maar moet inderdaad een hoop spullen kopen en voldoende tijd hebben.

Voldoende tijd is met een kleine meid in huis sowieso niet echt beschikbaar. Met die kleine spelen is toch leuker :D

Posted
Het hoeft helemaal geen zeep te zijn, het moet een smeermiddel zijn volgens mij.

Scheerzeep zeer smeert redelijk, maar olijfolie smeert nog iets beter en wat ik een

voordeel vind is dat met olijfolie de huid en haren zichtbaar blijven, scheerzeep

het scheren inwrijven en klaar, geen irritatie dankzij de betere smering tijdens het scheren.

goede eerste post en proficiat, je bent het 600ste lid ;)

Posted (edited)

Ja daar in de buurt , ik dacht ineens wie weet ben jij dat maar niet dus . Het is een zaak die er al heeeeeeeeeel lang zit.

Bouman was de bekende herenkapper in Amstelveen en mijn zaak was de bekende dames salon van de Fam vd Gragt die er sinds 1964 in zaten en ik heb hem 13,5 jaar geleden over genomen van hun zoon.

Edited by Guest
Posted
Ja daar in de buurt , ik dacht ineens wie weet ben jij dat maar niet dus . Het is een zaak die er al heeeeeeeeeel lang zit.

Bouman was de bekende herenkapper in Amstelveen en mijn zaak was de bekende dames salon van de Fam vd Gragt die er sinds 1964 in zaken en ik heb hem 13,5 jaar geleden over genomen van hun zoon.

OK dan!

Misschien loop ik nog wel 's binnen met een stel Mama Bears onder de arm!

Posted

Het moet wel degelijk zeep zijn. Smeermiddel is slechts één van de functies van scheerzeep, en zeker niet de belangrijkste. De functie van scheerzeep is allereerst het 'verweken' van de baardharen door het haar water op te laten nemen. Daarvoor moet de zeep het huidvet verwijderen (oplossen), en de basische eigenschappen ('loog') van de zeep hebben ook hun invloed op de baardhaar. Verder zorgt het schuim ervoor dat de haar niet alleen benat wordt maar ook vochtig blijft (vertragen van verdamping), en is het, uiteindelijk, ook een glijmiddel voor het scheermes.

En nee, met het 'recept' van de OP krijg je geen scheerzeep, maar gevaarlijke derrie.

• 11 months later...
Posted

Nog ontwikkelingen op dit gebied? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook met dit idee speel. Ligt misschien ook aan het feit dat ik wel eens eerder heb gedacht aan boekbinden of kaarsen maken. Nou leek zeep me altijd een product voor hobbyende huisvrouwen. Hartjeszeep voor Valentijnsdag, dat soort werk. Maar scheerzeep is een serieuze kwestie...