Jump to content

Semogue 830, van varken naar das

mhharsta

Recommended Posts

Enige maanden geleden heb ik een Semogue 830 varkenskwast aangeschaft. Omdat mijn budget Omega 10019 varkenskwast goed bevalt wilde ik er graag een grotere varkens kwast bij kopen. Het handvat van de 830 vind ik erg mooi, en de kwast wordt alom geprezen op internet. Het is me echter niet gelukt om de kwast goed aan het werk te krijgen. Het schuim sloeg meteen dood, en ik kreeg net voldoende zeep uit de kwast voor 1 gang. Uiteindelijk was de lol er van af. Ik weet dat ik de kwast zoals hij nu is niet meer ga gebruiken, dus wil ik de knot vervangen zodat ik in elk geval nog plezier kan beleven aan het (in mijn ogen) zeer fraaie handvatje. De knot van de kwast is volgens diverse bronnen op internet 22 mm. Als ik echter de diameter meet van de binnenranden van de metalen ring waar de knot in zit, kom ik op 20 mm. uit. Ik wil nu een zilverspits das knot kopen, waarschijnlijk bij de thegoldennib, maar ik weet nu niet zo goed of ik een 20 of 22 mm. knot moet hebben. Verder denk ik de knot vast te zetten met 2 componenten epoxy lijm. De knot heb ik inmiddels verwijderd. Hiervoor heb ik de kwast in een kommetje in een pan met een laagje kokend water gezet met het deksel er op voor ruim 30 minuten. Hierna was de knot eenvoudig uit de kwast te "draaien", fluitje van een cent! De knot is er keurig uit gekomen, dus die is eventueel later nog weer in een ander handvatje te gebruiken, mocht ik er ooit weer een poging mee willen wagen.

Ik heb dus eigenlijk 3 vragen:

- Knot van 20 of 22 mm?

- Is thegoldenknib een goede leverancier of zijn er betere opties?

- Is 2 componenten epoxy lijm een verstandige keuze voor opvullen / vastzetten?

Hieronder foto's van het verwijderen van de knot.

Edited by Guest

*Knip*

- Knot van 20 of 22 mm?

- Is thegoldenknib een goede leverancier of zijn er betere opties?

- Is 2 componenten epoxy lijm een verstandige keuze voor opvullen / vastzetten?

1. De schijf van de knot, daar waar alle haren inzitten, wordt vaak als maat gebruikt. Echter, de haren buigen direct daarbuiten boven de lijmschijf. Daarom is het handig om met een 2mm kleinere knotsize te gaan dan het gat waar de knot in moet. Ik zou het met een schuifmaat opmeten, kijk uit of het gat niet taps toeloopt, en dan een knot van 2mm kleiner bestellen.

Je kunt er ook voor kiezen het gat wat in formaat aan te passen met een dremel of degelijke, en dan de binnenkant met modelbouwverf weer van kleur te voorzien.

2. Ja, op basis van talloze internetrecensies lijkt het wel zo. Ik zou ook even kijken bij WhippedDog, goede prijzen voor prima knots. Een ander alternatief is direct in china kopen, bij bijvoorbeeld ViginiaSheng, Liojuny of Frank Shaving. Ik heb alleen ervaring met WhippedDog en Virginiasheng.

3. Ik heb nu 3 knots vastgezet met Bison combi-epoxy snel en dat was goed te doen. Wil je wat meer tijd ga dan voor de normale variant. Gebruikt vooral niet teveel. Er zijn veel guides over te vinden op het internet waarmee je met iets meer voorkennis te werk kan gaan.

edit: opvullen is denk ik niet nodig maar dat kan met munten, ringetjes, schijfjes kurk etc. Ook worden wel eens plastic korrels met epoxy gemengd als vulmiddel.

edit2: Hoe vaak heb je de kwast eigenlijk gebruikt om mee te scheren? Ik denk dat mijn Semogue wel minstens 25 scheerbeurten nodig had voordat hij echt loskwam en fatsoenlijk functioneerde.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Paljas!

Ik heb de kwast zeker 60 keer gebruikt, en er trad geen verbetering op; ik had er echt geen plezier meer van.

1. Het gat loopt inderdaad wat taps toe. Ik zal het schoon "dremelen" en iets van de tapsheid wegnemen. Dan meten. Het gat is diep genoeg, dus dat zal de knot wat stevigheid moeten geven. Als de knot er is zal ik bekijken of opvullen noodzakelijk is.

2. Zodra ik de maat weet zal ik een knot uitzoeken (-2 mm.zoals je zegt). Ik geef er de voorkeur aan om niet uit China te bestellen; vaak goedkoop, maar de kwaliteit van de bestellingen viel me meestal tegen. Ook de levertijd is vaak erg lang. Het zal dan whippeddog, Virginia S. (heel misschien, want China) of thegoldennib worden.

3. Heb nog Bison epoxi thuis, die voldoet dus!

Eerst dit weekend "dremelen".

Ja, na 60 keer scheren moet het inwerkproces ook wel zijn effect gehad hebben. Als je toch aan de dremel gaat kun je ook ervoor kiezen om het wat groter te maken en je moet sowieso de verf opnieuw doen aan de binnenkant :)

De keuze voor de knot is altijd een lastige vind ik, maar dat komt vast goed. Ik zou het gat trouwens niet afwerken voordat je de knot daadwerkelijk hebt, zul je zien dat het dan natuurlijk net niet past..

Goeie tip, ik was al van plan het gat iets te vergroten, maar wachten met afwerken ia inderdaad wel verstandig.

De knot ga ik bestellen bij whippeddog, die heeft verreweg de laagste verzendkosten.