ShaveR Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Hallo, Ik heb last van de huidaandoening Pseudofolliculitis Barbae oftewel een permanente scheerritatie waarbij ingegroeide haren de grootste boosdoeners zijn. Ik ben bij verschillende dermatologen geweest, wel iets wijzer van geworden betreft scheertechnieken etc. Misschien zijn er nog bepaalde producten of technieken die ik nog niet ken en wellicht een positief effect kunnen hebben. Ik ben dus op zoek naar milde scheerproducten die weinig tot geen parfum/alcohol en andere schadelijke stoffen bevat. Tevens ook een mild scheermes met bijbehorende milde mesjes. Sinds een half jaar ben ik gaan scheren met een safety razor met double edges mesjes. Dit bevalt me op zich goed vergeleken met normale (mach3) mesjes. Heb een aantal verschillende mesjes die ik aan het testen ben zoals Personna, Merkur, Astra, Bolzano en Derby. Het mes glijd wel redelijk ‘stroef’ en je hoort een soort ‘schaaf’ geluid, ik weet niet of dat normaal is? Daarnaast gebruik ik voor de wangen etc. een Philips baardtrimmer die tot 0.2 mm is af te stellen. Het scheerresultaat is wel vrij wisselend bij, dus de ene keer gaat de boel wat bloeden en de andere keer gaat het wat beter. Tot nu toe bevallen de Personna en Derby me het beste. Heb hieronder een klein overzicht gemaakt van de producten die ik nu wisselend gebruik; Scheermes -> Personna Bump Fighter Safety Razor -> Giesen & Forsthoff Timor – 1320 (Gesloten kam & Vlindersluiting) Double Edges -> Personna, Derby, Astra, Merkur, Bolzano Scheerschuim -> Nivea for Men Sensitive Scheerolie -> Olijfolie Aftershave -> Aftershavebalsem Met bovenstaande producten ben ik voor het grote deel tevreden. Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben voor: 1. Milde safety razor (wel of niet verstelbaar?) 2. Milde double edges (voor lichte baardgroei)? 3. Milde en verzorgende scheercrème/zeep/gel ? 4. Overige tips of aanbevelingen?
Noud Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Hallo ShaveR, Ik ben nog niet zo ervaren, maar ik kan je in ieder geval vertellen wat je naar mijn idee zou kunnen proberen. 1. Een Edwin Jagger DE89 staat bekend als milde krabber, evenals de Muhle R89. 2. Ikzelf vind de HEMA mesjes prima, omdat ze makkelijk te verkrijgen zijn en voor de rest 'gemiddeld' scoren qua duurzaamheid en scherpte. Het is echter de vraag of jij je beter zou scheren met een scherp mesje of juist een milder mesje (?). 3. Palmolive scheercrème classic is naar mijn idee mild en verzorgend. Daarbij ook nog eens erg goedkoop. Mij levert het in ieder geval nooit irritatie op. Ik raad je in ieder geval aan om geen schuim meer te gebruiken, maar echt een lekkere scheercrème te proberen. Voor mij echt een wereld van verschil tussen wel irritatie (schuim) of geen irritatie (creme). 4. Ik zou je de ASB van Kruidvat (huismerk) kunnen aanbevelen. Hier zit geen alcohol in en is daarom geschikt voor de gevoelige huid. Feit blijft wel dat scheren en de scheerervaring voor iedereen weer anders is bij alle producten. Je zou denk ik gewoon zoveel mogelijk moeten proberen om het voor jouw fijnste resultaat te halen. Succes met de zoektocht!
Mesmer Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 1. Ook ik noem de Edwin Jagger DE89L (die L staat voor Lined wat weer slaat op de streepjes op het handvat. Dat houdt net wat lekkerder vast vind ik) 2. Voskhod en Ladas mesjes. (Als je mij een pm stuurt met je adresgegevens stuur ik je van beide een pakje toe) maar probeer ook eens een als scherp bekend staand mesje als de Feather (wil ik er ook wel bij doen) 3. De zeep van Haslinger en Mitchell's Woolfat (MWF). Vooral de laatste laat een laagje op je gezicht achter waarover het mesje goed glijdt. Maarrrr er zijn wel een aantal die niet goed tegen dese zeep kunnen. je zou Proraso wit eens kunnen proberen (te bestellen bij barbieredifigaro en gebruik dan bij het bestellen de code shsoc voor 5% korting) 4. Techniek, techniek, techniek. Probeer niet direct voor een uber glad resultaat te gaan maar scheer je een periode eerst alleen met de haargroei mee. Kijk hiervoor eerst goed in welke richting je haar groeit. Houdt je krabber met een paar vingers losjes vast, geen druk en experimenteer met de hoek tussen het mesje en je gezicht.
ShaveR Posted May 18, 2015 Author Posted May 18, 2015 Hoi! Bedankt voor je snelle reactie. Inderdaad net wat je zegt, het werkt voor iedereen anders. Ik kan het eigenlijk moeilijk zeggen of ik nu scherpe mesjes nodig heb of juist milde.. Ik prefereer toch naar wat mildere mesjes omdat het die minder agressief zijn. Ik ben ook benieuwd of safety razors die verstelbaar zijn, een verbetering zouden kunnen geven. Ik heb nog geen milde scheercreme kunnen vinden helaas. In de Palmolive zitten bijvoorbeeld munt of menthol wat irriterend kan werken, en ook in Bartex snelscheercreme zit redelijk wat parfum.
Carloz Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Naast de tips van Mesmer zou je kunnen denken aan een Feather A2-DS. Dat is volgens mij de mildste krabber die er is. Kost wel wat. Gebruiken met een scherp mesje. Nu overigens in de aanbieding op Massdrop. Le Pere Lucien scheerzeep (ook bij Barbiere di Figaro) is een zeer verzorgende en goed glijdende zeep waarin geen lanoline verwerkt zit, ook geurloos te krijgen volgens mij.
earlybird Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Zoals eerder genoemd is een Edwin Jagger een zeer goed mes voor een gevoelige huid. Daarbij kan ik je de gillette silver blue mesjes aanraden. Zeer scherp maar absoluut niet agressief op de huid. En de asb van de Hema zul je ook zeker eens moeten proberen. Succes!
Rob van Rotterdam Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Ik ben ook benieuwd of safety razors die verstelbaar zijn, een verbetering zouden kunnen geven. Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is proberen. Ik heb een verstelbare Merkur Futur en ik ben bijna zeker dat daar een stand op zit die prettig voor jouw huid aanvoelt. Verstelbaar van uiterst mild tot behoorlijk pittig. Rob
mhharsta Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 (edited) Ik sluit me wat betreft scheermes aan bij de anderen; de EJ en Muhle 89 zijn milde effectieve krabbers. Met de Hema mesjes een prima combinatie. Ik had altijd last van ingegroeide haren onder de neus en in de hals. Met een EJ89 en Hema mesje heb ik de overstap gemaakt naar DE scheren, en na een paar maanden was het probleem verholpen. De Nivea scheercreme in een tube is algemeen verkrijgbaar bij drogisterijen voor een lage prijs. Behoorlijk mild zonder sterke geur. Succes! Edited May 18, 2015 by Guest
Frog Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Heb je de Williams scheercreme met allatoine al eens getest? Deze zou ook erg geschikt zijn voor de gevoelige huid. Zelf gebruik ik deze telkens met plezier. Als je een verstelbare krabber wil zou ik gaan voor een Gillette slim adjustable. Deze krabbers zijn mild, verstelbaar. En ook nog eens erg degelijk.Een andere ( maar agressievere ) optie is de Merkur Progress.
SakasakaHeyhey Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Hoop goede adviezen zijn er al gegeven. De zeep van Barc schijnt goed te zijn voor mensen met een gevoelige huid omdat er geen parfum in zit. De zeep van Zirh kan ik je ook aanraden. Die is heel mild voor de huid. Verder zal het vooral trial and error zijn denk ik. Suc6 met je zoektocht kerel. Ik hoop dat je de voor jou ideale combinatie vindt!
3gor4 Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Inderdaad het liefst gewoon een zeep gebruiken die mild is en niet 'scented' is. Die Le Pere Lucien zeep is een zeer goed zeepje. Ik weet alleen niet of de unscented versie ook eucalyptus bevat. Je zou ook eens naar de Haslinger zepen kunnen kijken en daarvan een ongeparfumeerde nemen. Daarnaast gewoon milde verzorgingsproducten gebruiken, dus milde gezichtszeep, milde aftershave balsem, welke ongeparfumeerd zijn. De krabbers en mesjes is niet meer als een kwestie die je uiteindelijk zelf moet ondervinden. Mesjes die in het ene krabber slecht presteren kunnen opeens in een andere krabber hemels presteren. Daarnaast wil een milde krabber niet altijd betekenen voor een irritatie loze scheerbeurt. Bij mij werken de agressievere krabbers beter op mijn gelaat. En als laatste een echte goeie tip. Voor het scheren uiteraard je huid goed wassen zodat die vuil vrij is, meeste dode huidcellen weg zijn etc. maar voor namelijk moet je eens proberen met koud water te scheren ipv met warm water. Dit kan aanzienlijk schelen in de irritatie. Succes en ik hoop dat het scheren voor je een plezier gaat worden.
Noud Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 De nivea scheercreme zou je inderdaad kunnen proberen, ik denk dat daar niet meer irriterende stofjes inzitten dan in het niveau schuim. Ga vooral voor comfort door alleen met de haargroei mee te scheren, pas als je het lekker onder de knie hebt en weet wat wel/niet werkt over gaan op tegen de haargroei in scheren. Tegen de haargroei in scheren levert meestal de meeste kans op ingegroeide haren op. Probeer ook niet op plekken te scheren waar geen schuim zit (ook niet even snel), maar schuim je lekker nog een keer in.
Frup Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Hoi ShaveR, Ik wist niet dat deze aandoening bestond, maar herken zeker die verschijnselen. Heel vervelend. Een baard(je) laten staan is een optie, maar dat wil je ook niet altijd om die reden. Na veel speuren op internet kwam ik bij het gebruik van een exfoliant. Dat heeft mij zelf erg geholpen. De gedachte is, kort gezegd, dat het haartje daardoor makkelijker door de huidlaag kan breken, waardoor hij niet meer ingroeit of kan ontsteken. Ik heb hierdoor veel minder irritaties, bultjes en ontstekingen. Dus dat ziet er ook beter uit. Zonder reclame te willen maken, ik gebruik na het scheren 'pc4men soothe + smooth'. Wellicht kan dit jou ook helpen.
marco Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Scrubben en inderdaad exfolierende crème gebruiken. Dat laatste moet ik ook eens gaan doen, want bij mij is het de laatste tijd ook weer veel raak. Er bestaan ook speciale zalfjes om ingegroeide haren te voorkomen. Welke exfoliant gebruik jij Frup?
Noxa Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 ShaveR, wat een vervelend probleem zeg! Ik hoop dat onze adviezen je in ieder geval een beetje verlichting kunnen geven. Mijn visie op het geheel, of althans wat voor mij goed werkt is het volgende: 1. Voorlopig niet (of misschien zelfs nooit meer) tegen de baardgroei in scheren. Sinds ik dat niet meer doe heb ik nooit mee ingegroeide haren. 2. Vanaf nu alleen maar met zeep & kwast. Die spuitbus rommel kun je weg gooien. 3. Uiteindelijk ben je met een open mes het beste af, echter heeft dat een behoorlijke learning curve... Een tip die ik je echt niet kan onthouden is om eens even naar de producten van Clinique te kijken. Die hebben een mannen lijn met zeep, scrub, exfoliating tonic en verzorgende gel. Ik gebruik dat 's avonds en op de dagen dat ik niet scheer. (Scrubben is sowieso niet nodig als je gaat scheren, dat doet je scheermes wel). Sindsdien geen pukkels, ingegroeide haren of vettige huid meer.
ShaveR Posted May 19, 2015 Author Posted May 19, 2015 Bedankt voor de reacties allemaal! Ik zou de adviezen meenemen in m'n aankomende aankoopbeslissingen. Wat is een exfoliant? Is dat een soort scrub of juist een soort dagcreme? Wanneer zou je dit moeten gebruiken? Ik ben wel benieuwd welke producten dan geschikt zijn. @marco, heb je een voorbeeld van zo'n zalfje? @Noxa, gebruik je ze dan alle 3? Ik zou dit merk echter niet snel kopen omdat ik zo snel 40 euro voor een tube creme zal neerleggen..
Noxa Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Bedankt voor de reacties allemaal! Ik zou de adviezen meenemen in m'n aankomende aankoopbeslissingen.Wat is een exfoliant? Is dat een soort scrub of juist een soort dagcreme? Wanneer zou je dit moeten gebruiken? Ik ben wel benieuwd welke producten dan geschikt zijn. @marco, heb je een voorbeeld van zo'n zalfje? @Noxa, gebruik je ze dan alle 3? Ik zou dit merk echter niet snel kopen omdat ik zo snel 40 euro voor een tube creme zal neerleggen.. Ja het is wel aan de prijs, maar je kunt geloof ik een starters pakket kopen voor 30 tientjes. Alleen zit daar die tonic niet vrij dacht ik. Maar met die grotere/gewone tubes doe ik heel lang, bijna een half jaar..
Frup Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Welke exfoliant gebruik jij Frup? Ik gebruik PC4MEN Soothe + Smooth. Niet goedkoop, maar je doet er wel lang mee. Scrubben had bij mij een averechts effect.
marco Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Dit is er een Rick: http://www.diodrogist.nl/webshop/product/na-het-scheren/pfb-vanish-2b-chromabrightcvoorkomt-scheerirritatie/id/556991
marco Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Welke exfoliant gebruik jij Frup? Ik gebruik PC4MEN Soothe + Smooth. Niet goedkoop, maar je doet er wel lang mee. Scrubben had bij mij een averechts effect. Aha, ik dacht dat dat gewoon asb was.... Thanks. Hoewel het sinds ik met krabbertjes en niet meer tegen de richting in scheer veel minder is, heb ik de laatste tijd weer een plekje in mn nek waar ze terug blijven komen. Zal deze in gedachten houden.
marco Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Oeps, voor efsk gaat stuiteren: ik bedoel hals, niet nek...
marco Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Dit is er een Rick: http://www.diodrogist.nl/webshop/product/na-het-scheren/pfb-vanish-2b-chromabrightcvoorkomt-scheerirritatie/id/556991 Oh ja, niet om reclame te maken.... Ik heb zelf een asb in de verkoop, shaveworks - the cool fix. Deze voorkomt ook ingegroeide haren volgens de verpakking. Of het echt werkt durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik het niet vaak genoeg gebruikt.
marco Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Nog een: http://www.diodrogist.nl/webshop/product/na-het-scheren/solutions-ingrow-stop/id/786474
Robert79 Posted May 20, 2015 Posted May 20, 2015 Okee, ik heb niet alles gelezen omdat ik een tijdje afwezig ben geweest Zelf heb ik ook een zeer gevoelige huid en vind deze van 'The Art of Shaving' het beste. Dit kost ook wel aardig wat maar is 'UNSCENT' Verder zou ik bv een Lord L6 als krabber gebruiken met een '7 O'clock sharp edge' of een 'Lord classic' mesje.
Recommended Posts