Rob van Rotterdam Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Sinds een week of zo zet ik mijn eerste wankele schreden op het pad van het open mes. Op youtube gekeken of men scheert met één hand, of dat men wisselt van hand. Ik heb beide technieken gezien, maar toch... Wat adviseren jullie en vooral ook waarom? Wat zijn zo de voor- en nadelen van beide technieken? Vraag 2: als je met één hand scheert, pak je het mes dan over, zodat de rug van je hand niet in de weg zit als je naar de andere kant gaat? Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Toen ik begon met het open mes regeerde de angst toch een beetje en gebruikte ik alleen mijn dominante rechterhand. Gewoon voor de zekerheid. Dat ging prima maar op een gegeven moment had ik toch het gevoel dat ik beter af zou zijn met tweehandig scheren.. In het begin is dat wel verschrikkelijk wennen maar na een paar weken kon ik met links net zo vlot scheren als met rechts. En uiteindelijk bevalt het beter. Ik heb beter zicht bij de verschillende bewegingen. Maar is het noodzakelijk? Nee ik denk het niet. Of alleen met rechts of links gaat het scheren ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Meteen met twee handen gaan scheren, dat is uiteindelijk het makkelijkst. Je zult verstelt staan van het tempo waarin je dat leert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Het heeft te maken met de scheerbeweging. WTG (tegen de haargroei in, bij mij: naar beneden, van je oor naar je hals) aan je linkerkant , is nu eenmaal makkelijker met links, omdat als het het met rechts doet, je hand tegen je linkerwang aan kan komen. Of je moet je mes raar beetpakken. Ik scheerde zelf eerst enkel met rechts, dat betekent dat ik links enkel ATG (de andere kant op) scheerde. Tot iemand zei: pak 'm links en scheer éérst WTG Ik vind het zelf een prettigere houding voor je hand en je hebt meer controle over je scheermes, als je 'm met links pakt. Daar heb ik wel op moeten oefenen. Maar nu ik het eenmaal kan, wil ik niet anders, doe ik niet anders. Het is even wennen, maar het voelde met 2-3 scheerbeurten normaal, daarna was het perfectioneren voor het meest gladde resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Ik ben in ieder geval blij dat ik het meteen met beide handen leerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Meteen tweehandig doen. Van boven naar beneden met de hand aan de kant waar je je scheert, van beneden naar boven met de andere hand. Je leert dat best snel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 17, 2015 Author Share Posted May 17, 2015 Heren, Dank voor jullie bijdragen. Jullie zijn unaniem in de ervaring dat scheren met twee handen beter is. Dan ga ik me daarop meteen maar toeleggen. De toevoeging van efsk is apart en het onderzoeken waard. Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ik schat dat ik circa 80 procent met mijn dominante hand doe. Er zijn een aantal plekken die gewoon veel makkelijker met de andere hand gedaan kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bogatyr Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Ik scheer enkel met mijn rechtse hand. Ik ben rechtshandig. Links gaat absoluut niet. Zelfs niet met mijn DEkrabbertje. Je hebt ook voetballers die links en rechtsvoetig zijn. Ik hou ook mijn hamer in mijn rechtse hand en de nagel in mijn linkse. Ik denk dat het vingerspitsengevoel belangrijker is dan met beide handen scheren. Maar respect voor degenen die het kunnen en doen natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutger Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Ik ben een paar weken bezig en heb in eerste instantie geprobeerd om de linkerhelft van mijn gezicht te scheren met mijn rechterhand. Complete ramp. Niet zozeer dat ik mezelf sneed o.i.d., maar ik kreeg niet voor elkaar. De stand van je hand veranderd enorm en je bent meer bezig met corrigeren dan daadwerkelijk scheren. Met de linkerhand is even oefenen en proberen, maar je hebt het zo geleerd. Het is voornamelijk een kwestie van het gevoel krijgen hoe je het mes moet houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts