efsk Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 (edited) Mannen, vrouwen ook Vroeger was er het open mes. Toen bedacht men dat het anders moest. Dat leverde het veiligheidsscheermes op, bij ons bekend als de Single Edge. Toentertijd een onzinnige benaming want de Double Edge bestond nog niet. De krabber waar we het hier over hebben werd geleverd in doosje en in blik. Sommige blikken zien er na 119 jaar uit als het exemplaar op de foto. Met efficient inpakken hoeft dat blik ook niet zo groot te zijn. Het Rose Sicherheitsrasirapparat met medailles enzo. De Selbst-rasirer van voren, met doorkijkje. Het messing klemmetje waarmee het mes wordt vastgezet zit in de schuimvanger en steekt er achter boven uit. De losse componenten. Het mes, links, is vermoedelijk niet origineel. Op de afbeeldingen in het compendium heeft het mes een Rose-ets, dit mes heeft, slecht zichtbaar en hier helemaal niet, A Henkels staan, en daaronder iets van Gron Noon. Helemaal rechts de strophulp. Die schuift onder in de steel. In de hulp zit een inkeping waar een deukje in de steel invlat zodat het geheel niet gaat draaien. Stroppen gaat vervolgens net als met een open mes, hoewel het wennen is dat het mes zo kort is (ik strop het derhalve op de spanriem die slechts weinig breder is dan dit mes) en je het vasthoudt aan iets ronds. En zo ziet het er scheerklaar uit. De twee puntjes aan de zijkanten horen daar te zitten. Toen ik de krabber verkreeg dacht ik een topplaat te missen, maar de afbeeldingen in het compendium toonden dat het zo hoort (tenzij in de afgebeeldde advertentie de topplaat ook kwijt was). Het scheren gaat het beste als je de puntjes net niet voelt. De schuimvanger van opzij. Deze heeft een behoorlijke capaciteit. In mijn SotD van vandaag schreef ik al dat er twee gangen makkelijk passen. De omvang van het ding ontneemt ook een beetje het zicht op wat je doet maar dat blijkt niet bezwaarlijk. Wel bezwaarlijk is de omvang op de bovenlip. Daar zit het geheel een beetje in de weg. Nu enkele uren na de scheerbeurt met het gevaarte zijn hals wangen en kaaklijn eigenlijk prima glad geschoren, beter dan ik direct na de scheerbeurt dacht. De bovenlip laat nog baardhaar voelen, hoewel niet zien. Tot slot de kopse kant van het mesje. Mooi hol geslepen, hoewel; je dat niet hoort tijdens het scheren. De constructie lijkt het geluid te dempen. Edited May 9, 2015 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Erg mooi ding! (maar ik, ga me er niet mee scheren ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ik vind hem erg fraai, hoe praktisch of onpraktisch dan ook. Moest je zelf het mes nog onder handen nemen of was hij al scheerklaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Mooi verslag, voor wie er eentje op de kop kan tikken maar niks heeft met de wedge bladen, je kan de twee geleiders aan de zijkant zachtjes aandrukken tot ze precies een modern mesje vasthouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Mooi apparaat! En je hebt hier ook wel iets bijzonders anders in handen. Je weet ze wel altijd te vinden he? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 Ik vind hem erg fraai, hoe praktisch of onpraktisch dan ook.Moest je zelf het mes nog onder handen nemen of was hij al scheerklaar? Het mes had enig werk nodig. De snede zag eruit als een figuurzaag. Ik heb deze geslepen in de strophulp met éen laag tape. Ik denk dat de hoek daardoor wat te groot geworden is. De volgende die ik slijp doe ik alleen het mes zonder de strophulp, wel met tape. Kijken wat dat wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Wat een bijzonder fraai scheergerei Richard. Veel plezier ermee en bedankt voor het delen Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 Iets nieuws ontdekt. Wat ik "twee puntjes op de zijkanten" noemde blijken stelschroeven te zijn. Zie foto 5 links- en rechtsboven. Deze kunnen verder en minder ver ingedraaid, waardoor je je wedge er dieper of minder diep in kunt schuiven (ja, het gaat nog over scheren). Hiermee is aggressie deels te regelen, en als je teveel materiaal hebt weggeslepen bij het scherpen dan kan je je snijrand toch weer (binnen bepaalde marges natuurlijk) op de juiste plek krijgen. Deze schroefjes moet je natuurlijk wel in en uit kunnen schroeven, en dat kan met het steeltje. Als zichtbaar op de tweede foto zit in éen deel van het steeltje een gleufje (op de foto bovenin). Dit past over het schroefje en maakt het mogelijk deze te draaien. Ik moet zeggen: ingenieus bedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts