Noxa Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Heren ik heb wat stukjes hout wat gestabiliseerd is met kunststof. Nu lijkt de ene kant van het hout echt verhard plastic en de andere kant ruw hout. Ik vraag me af welke kant ik het beste kan bewerken en welke kant ik vlak moet laten. Iemand goede tips hier voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Zonder het gezien te hebben zou ik in eerste instantie denken doe het hout buiten dan houd je een houtuitstraling. Punt is alleen dat ik niet weet tot hoe diep de kunsttof gaat: met pech krijg je bij uitdunnen richting de randen van je scales een hout -> kunststof-overgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Heren ik heb wat stukjes hout wat gestabiliseerd is met kunststof. Nu lijkt de ene kant van het hout echt verhard plastic en de andere kant ruw hout. Ik vraag me af welke kant ik het beste kan bewerken en welke kant ik vlak moet laten. Iemand goede tips hier voor? Over wat voor hout gaat het? En wat bedoel je met 'verhard plastic.' Zo zonder foto zou ik zeggen dat een kunststof zonder deze af te tapen kan brokkelen bij een bewerking als verspaning (bij zagen) Gaat het om een fijne afwerking als schuren dan laat kunststof zich goed behandelen. Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Foto! Het is witte paarden kastanje knoest hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Prachtig hout! Maar hoe zit het nou met die kunststof? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Heren ik heb wat stukjes hout wat gestabiliseerd is met kunststof. Nu lijkt de ene kant van het hout echt verhard plastic en de andere kant ruw hout. Ik vraag me af welke kant ik het beste kan bewerken en welke kant ik vlak moet laten. Iemand goede tips hier voor? Ik heb hetzelfde hout liggen. Ik ben van plan om een voering te gebruiken dit n.a.v ervaringen van anderen. Ik heb daarvoor reeds 0.4 mm aluminium aangeschaft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ik neem aan dat hiervoor kunsthars/resin gebruikt is. Dat spul overleeft in ieder geval prima een bewerking met een draaibank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Ja het is geïmpregneerd met plexiglas. Het hout is inderdaad stevig en nog flexibel maar het lijkt met name aan 1 kant te zien ( onderste op de foto). Ik denk er nu aan om de lichte kant aan de binnenkant te doen en de donkere aan de buitenkant. Maar doe ik daar verstandig aan, ik heb nog een stukje burl hout liggen wat geïmpregneerd is misschien doe ik het daarmee wel precies andersom dan leer ik nog eens wat. Tony is de voering met name voor de stevigheid of voor de sier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 @noxa, Voor de stevigheid, ik meen dat Joost een slechte ervaring had met de Burl, wat mij deed besluiten om een voering te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 @noxa,Voor de stevigheid, ik meen dat Joost een slechte ervaring had met de Burl, wat mij deed besluiten om een voering te doen. ik kan me er iets bij voorstellen, die donkere stukken zijn redelijk fragiel. Lijm je dan eerst een laagje aluminium en ga je dan pas zagen? Waar koop je dat eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Noxa, mijn antwoord is per abuis bij de N. Gervais Rescale post terechtgekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 Noxa, mijn antwoord is per abuis bij de N. Gervais Rescale post terechtgekomen. Ik heb het gelezen, thnx! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Heb de jongens van edelholzverkauf even gemaild met de vraag welke kant ik het beste kan bewerken. Maar het blijkt dat ze een dun laagje lak aan 1 zijde hebben gesmeerd om de kleur goed uit te laten komen. Ergo, beide zijden kunnen worden gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willieman Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 het beste is om het hout te stabiliseren, dit voorkomt dat het hout gaat uitzetten og krimpen en zuigt geen water mee op het hout wat je heb is burl hout,heel mooi hout. om hout te stabiliseren heb je hier wat filmpjes er zijn talloze manieren om dat te doen, maar dit zijn de meest handige filmjes ik heb nog eventueel nog wat scales liggen die ik voor messen wil gebruiken, maar dit kan natuurlijk ook voor een straight razor gebruikt worden. ik heb Iron wood liggen en bog oak ( 2500 JR oud) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Willieman dank voor je interesse linkjes! Inmiddels zijn mijn stukjes burl hout verwerkt tot scales met genoeglijk resultaat (zie de losse onderwerpen in het straight razor forum). Maar iron wood en nog oak zijn ook erg mooie stukjes hout, is het een beetje op maat gemaakt voor scales of moet daar nog veel af gezaagd/geschaafd/geschuurd worden? Het grote voordeel van die Duitse edelholz verkauf is dat het allemaal op maat gemaakt en gevlakt is. Dat scheelt mij heel veel tijd daar ik geen vlakbank heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts