Rutger Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Goedenavond, Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik geïnteresseerd geraakt in open scheermessen. Niet zozeer omdat ik ergens last van had met gewone scheermesjes, maar voornamelijk om de charme ervan. Ik heb destijds na veel rondzoeken en wikken en wegen een vintage gekocht, maar door (onder andere) financiële omstandigheden helaas niet de mogelijkheid gehad de andere benodigdheden aan te schaffen. Ondertussen staat er een kuipje Vergulde Hand en een kwast in de badkamer, maar wordt er nog steeds gescheerd met een cartridge. Ik ben aan het zoeken naar een goedkope scheerriem waar ik op kan oefenen (ik had een paar erg goedkope op Marktplaats gezien, maar twijfel over de bruikbaarheid ervan), dus zou nog even kunnen duren. Ondertussen hoop ik hier wat wijsheid op te kunnen doen. Ik ben niet per definitie een grote prater, zeker niet als ik ervaring ontbeer, dus ik zal me de komende tijd bij het lurkersgilde voegen. Rutger
Rob van Rotterdam Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Welkom Rutger, Ikzelf ben ook net nieuw hier en verrast over de enorme hoeveelheid kennis en ervaring. Evenals jij is mijn doel scheren met open mes en na mij hier een paar weken te hebben ingelezen heb ik juist deze week mijn eerste set besteld. Een vraag aan jou zou zijn of je niet zou overwegen om je als tussenfase eerst een tijdje DE te gaan scheren voordat je met je open mes begint. Je doet dan ervaring op die (lijkt me) niet te vergelijken is met scheren met een cartridge. Nogmaals, welkom. Rob
marco Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Hallo! De "poor man's strop" - volgens mij van whipped dog toch heren? - schijnt goed te voldoen.
Rutger Posted May 7, 2015 Author Posted May 7, 2015 Hoi Rob! Ik ben niet zo van de halve maatregelen, ben ik bang. Ik heb een keuze gemaakt en daar blijf ik achter staan. Voordat er DE's cartridges of elektrische scheerapparaten bestonden moesten jongens van twaalf ook leren scheren met open messen. Ik zou dus niet weten waarom een volwassen man daar dan voor terug moet schrikken. Van je successen leer je niet, enkel van je fouten. Naar de Poor Man's Strop zat ik inderdaad ook te kijken, maar als het lokaal gekocht kan worden heeft dat mijn voorkeur.
Rob van Rotterdam Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Hoi Rob! ... moesten jongens van twaalf ook leren scheren met open messen. Ik zou dus niet weten waarom een volwassen man daar dan voor terug moet schrikken. Van je successen leer je niet, enkel van je fouten. Je hebt gelijk, Rutger, ieder zoekt zijn eigen weg. Rob
Buffel Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Ik heb nog wel een strop liggen, die hoeft niet veel te kosten. Mocht je daar interesse in hebben stuur dan een even pb tje. De eerste strop zal ongetwijfeld wat beginners schade oplopen, zo kun je leuk beginnen.
Snuff Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 welkom op het forum, succes met het open mes, valt allemaal heel erg mee hoor.
PI56 Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 Welkom Rutger. En veel plezier met het scheren met een open mes. Gaat je echt lukken hoor. Koop die strop van Buffel en miscchien heeft hij ook nog wel een voordelig mes voor je.
Mesmer Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 En alvast een tip: als je voor het eerst gaat scheren met een open mes, zorg dan dat je zeker weet dat het mes scheerklaar is. Goed geslepen en gestropt.
cutthroat Posted May 10, 2015 Posted May 10, 2015 Van harte welkom! Ik zou gebruik maken van het aanbod van Buffel. Je eerste strop snij je ongetwijfeld wel een paar keer in, dus een goedkope is aan te raden. Ook sluit ik me aan bij Mesmer. Zorg dat je mes ècht scheerklaar is. Omdat je dit als beginner niet kunt beoordelen wil ik je wijzen op de slijpkunsten van Buffel, hier op het forum berucht . Misschien kun je van hem een scheerklaar mes overnemen, of hem vragen je mes te slijpen. Op die manier weet je tenminste zeker dat een tegenvallend resultaat niet aan het mes ligt. Voor de rest is scheren met een open mes een kwestie van tijd. Heb geduld en zet door, de beloning is ernaar. Veel plezier en succes!
Recommended Posts