Jump to content

Irritatie in de nek

Rotterdam

Recommended Posts

Na een tijdje met een klein baardje gelopen te hebben scheer ik mij sinds een maandje weer nat. Dit baardje was meer uit nood dan een vrije keuze omdat na een scheerbeurt ik mijzelf zeker een paar dagen niet kon scheren door alle uitslag als gevolg van die scheerbeurt. Na wat googlen kwam ik op deze site terecht en ben begonnen met de aankoop van Proraso scheerzeep en een tube PREP. Dit was al een vooruitgang waarna ik ook over ben gegaan naar een krabber, de EJ 89. Het was even wennen aan het begin, maar ik begin het een beetje door te krijgen. Al met al echt een verademing voor mij.

Wat mijn echter nog steeds niet goed lukt is de nek. Vanaf mijn kin is de haargroei van boven naar beneden en halverwege slaat dat om naar boven (is dit normaal?). Op dit onderste stuk, dus waar de haardgroei van beneden naar boven loopt, heb ik nog steeds erg veel last van irritaties in de vorm van rode huid en enige wondjes. Het aluin blokje wordt hier dan ook rijkelijk gebruikt. Ik heb 3 mesjes geprobeerd, de Astra Platinum, Hema mesjes en de bijgeleverde Derby's. Met de Astra's heb ik meeste last. Dit klinkt logisch omdat deze toch als scherp te boek staan begrijp ik (?). De Derby's zijn het meest comfortabel, maar het lijkt alsof deze niet echt glad scheren. De Hema mesjes lijken nog het best te werken, maar het is het nog niet echt.

Wie kan mij helpen met dit ongemak? Is deze irritatie gebruikelijk voor beginners zoals ik of zijn er tips voor een gevoelige huid in deze? Of moet ik toch naar andere mesjes gaan kijken en in welke hoek kan ik dan het beste kijken? Met zoveel kennis aanwezig op dit forum hoop ik dat iemand mij hier mee kan helpen.

Ik zou vooral gaan experimenteren met de richting waarop je je scheert.

Afgaande op je verhaal zou ik in de nek (de hals ;) )alleen van achter naar voren gaan door je kin tegen je borst te duwen en over de dubbele kin van oor naar kin te scheren.

Daarna een pass van onder naar boven. En het daar dan bij laten.

Je hebt dan iig niet dat de onderste helft tegen de haargroei in geschoren wordt.

Een ander mesje kan wel verschil maken maar dat is ook binnen een bepaalde bandbreedte. Iets dat voor jou niet werkt gaat niet ineens helemaal wel werken met een ander mesje (is mijn mening).

Een scherper mesje zou je juist kunnen helpen want dat glijdt makkelijker. De astra's en de hema mesjes zitten redelijk op hetzelfde niveau.

Probeer het ook eens zonder pre-shave. Bij mij werkt dat spul juist averchts. Ik gebruik alleen wat handen behoorlijk warm water in mijn gezicht of scheer direct na het douchen.

En probeer je krabber echt zo losjes mogelijk (zonder hem te laten vallen) vast te houden. De krabber tussen twee of drie vingers vasthouden wil daarbij nog wel eens helpen.

Edited by Guest

Je hals, niet je nek.

Je hals zou ik de eerste tijd alleen met de haargroei mee scheren. Dat betekent in jouw geval een gedeelte van beneden naar boven en een gedeelte andersom. Daar is niks vreemds aan, bij mij groeit het net zo alleen slaat het om vlakbij waar de huid omslaat van verticaal naar horizontaal.

Bovendien moet je de eerste tijd (voor sommigen duurt dat langer, voor anderen korter) niet proberen spekglad te worden maar comfortabel te scheren. Met andere woorden: niet duwen, alleen met de vleug mee, en misschien ook wel hooguit twee passes. Dan neemt de irritatie vanzelf af.

Als het dan allemaal soepel loopt merk je dat je als vanzelf gladder wordt en tegen die tijd kun je eens kijken of het tegen de vleug wil lukken.

Dag Rotterdam,

zoals efsk al schreef is de groeirichting van haar in de hals bij zo ongeveer iedereen anders. Een individuele aanpak lijkt dan ook te overwegen. In de beginfase zou ik sowieso voorzichtig zijn met het scheren tegen de groeirichting in. Beperk je in de hals even tot het scheren met het haar méé en probeer te voorkomen dat je meerdere malen hetzelfde stukje scheert in een poging de zaak ter plaatse toch glad te krijgen. Dan ben je daar misschien dan wel niet zo glad, maar de huid zal je dankbaar zijn. En je hebt geen last van scheerbrand.

Welkom Rotterdam 8-)

Graag wil ik nog een aanvulling doen op de tips die al zijn gegeven door de andere scheer broeders hier :mrgreen:

Wat handig is om je baard te laten staan. Zo kan je zien in welke richting je haren groeien. Dat maakt het makkelijker zodat je weet in welke richting je moet scheren.

De bijlage is hier een handig hulpmiddel voor.

Je baard een paar dagen laten staan is inderdaad een handige manier om erachter te komen in welke richting de haren in je halsstreek groeien. Mocht je dat liever niet willen, dan kun je voorafgaand aan het scheren ook met je vingertoppen voelen in welke richting ze groeien (als de scheerzeep er eenmaal opzit, zie je het niet meer). Zo kun je op meerdere manieren de groeirichting van je baard 'in kaart' brengen.

Weet ik, maar het gaat om de hoeveelheid die ik al heb staan. Is gewoon zonde. Die anderhalve euro heb ik gelukkig wel :D

Maar ik kom straks nooit meer door de asb heen man, ech te veel. Ik weet ook niet hoe lang dat spul goed blijft.

Voorlopig niet nodig hoor. Ik heb er ook al staan die ik al zeker een jaar open heb. Probleem is dat als het er zo veel zijn dat ik ze nooit op krijg voor ze wel slecht worden. Met een flesje asb kan je zomaar een paar maanden doen, dan is het is gewoon te veel. Er staat namelijk meestal op dat je ze binnen 12 of 24 maanden na openen moet gebruiken. Weet niet of ze dan echt bederven.

Als ik het een en ander verkocht heb probeer ik misschien wel een flesje. Is van Hegron ofzo toch?

Kan ook zijn dat je een meer agressieve krabber nodig hebt. Ik heb ook een tijdje met dit probleem gezeten, kwam meer omdat de mildere krabbers mij niet echt glad krijgen doe ik te veel passes en hoppa scheerbrand. klinkt raar maar misschien is dat iets voor je

Godver, nu wil ik het testen :roll:

En ik probeer juist wat te verkopen.

haha :P

Ik denk dat het voornamelijk met mijn te voorzichtige beweging te maken had.

Ik trek het mes met meer vaart over mijn gezicht en blijf aanzienlijk minder hangen.

Minder irritatie en vloeiender scheren.

Het word steeds minder eng haha!

Ik heb inmiddels steeds minder last van irritatie. Als ik met een Astra mesje scheer met de haargroei mee blijft het oppassen, maar met het Hema mesje gaat het perfect. Ik merk dan alleen wel dat ik later op de dag wel weer echt een baardgroei heb. Het blijft dus even beetje uitproberen.