MJ_93 Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Hoi iedereen! Ik ben begonnen met scales voor mijn scheermes en ben bijna klaar. Nu twijfel ik over (boot)lak of olie? In het verleden werkte ik altijd met olie, maar ik wil misschien deze keer voor lak gaan. Het gaat om walnoot hout met werkelijk een prachtige nerven. Deze mooie nerf komt tot leven met olie en ik heb geen idee wat lak ermee doet. Heeft iemand hier ervaring mee? Cheers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 +1 voor oli Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Zou ik ook doen, olie. Dat laat het hout vaak meer leven dan lak. Probeer het wel eerst uit op een los stukje, ik ben éen houtsoort tegengekomen die werd niet mooier van olie. Sommig hout hoef je niet eens wat te doen. Gewoon met de vingers lekker opwrijven zet de natuurlijke olieen van het hout aan het werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Niet een antwoord, meer nieuwsgierigheid maar wat voor soort olie zou je gaan gebruiken voor deze toepassing? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Olie. Lak ligt OP het hout en wordt lelijk bij beschadiging Olie dringt IN het hout, beschermt even goed maar raakt niet zichtbaar beschadigd. Ook laat olie zich gemakkelijker bijwerken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Ik dacht dus precies het zelfde! Het gaat om hardhout tuinmeubel olie, maar t werkt perfect. Olie houd het hout wel mat en voor mn mes lijkt zijdeglans mij juist wel mooi. Als dit ten koste gaat van de levendigheid is de keuze snel gemaakt Het is geen scheermes maar dit is het hetzelfde hout als het hout wat ik gebruik voor de scales. Op de foto met olie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 @MJ 93 Als olie in voldoende lagen wordt opgebracht gaat het wel degelijk glanzen. Omdat je de scales van walnoothout maakt, zou je kunnen overwegen walnootolie te gebruiken. Walnootolie is 'overal' verkrijgbaar (drogist, deTuinen) en vormt bij voldoende laagdikte (lees: aantal lagen) een waterdicht geheel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 De glans was na een paar weken al eraf. Ik had keer olie erop gedaan. Als ik glans wil houden mag ik wel elke maand smeren. Olie heeft t wel gewonnen van lak tot nu toe. Thanks voor de tip! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Je zou ook een uithardende olie als tungolie of lijnzaadolie kunnen gebruiken. Die worden ook een geheel met het hout, zijn watervast en geven uiteindelijk een zijdeglans afwerking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Omdat je de scales van walnoothout maakt, zou je kunnen overwegen walnootolie te gebruiken. Walnootolie is 'overal' verkrijgbaar (drogist, deTuinen) en vormt bij voldoende laagdikte (lees: aantal lagen) een waterdicht geheel. Ruikt ook nog eens lekker Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Klinkt goed! Even research doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ik heb een paar mesheften met PU lak gedaan, dat is keihard en krasvast. Het wordt opzich wel mooi maar het haalt niet het beste in het hout daar boven. Ik denk dat ik binnenkort weer eens een potje tungolie ga proberen, de laatste keer was ik er geen fan, maar ik denk dat ik toen veel te veel gebruikt heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ja, tungolie is ook mooi en geeft evenals walnootolie een waterdichte afwerking. Tungolie vereist een droogtijd tot wel een week, alvorens een tweede en derde laag kan worden opgebracht. Voordeel van walnootolie is dat je het in kleine hoeveelheden kunt kopen (gewoon bij de supermarkt) en dat het in vergelijking met een 1/2 liter olie voor houtafwerking zo goed als niks kost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 8, 2015 Author Share Posted May 8, 2015 Heb het al af en ik ben toch gebleven bij wat ik had. Hardhout tuinmeubel olie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Fotootje als hij klaar is en weer in elkaar zit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 8, 2015 Author Share Posted May 8, 2015 Heb al een foto van de losse scales. Staat in de post "Eerste poging scales maken" Foto's van het eindproduct komen nog! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ja, tungolie is ook mooi en geeft evenals walnootolie een waterdichte afwerking. Tungolie vereist een droogtijd tot wel een week, alvorens een tweede en derde laag kan worden opgebracht. Voordeel van walnootolie is dat je het in kleine hoeveelheden kunt kopen (gewoon bij de supermarkt) en dat het in vergelijking met een 1/2 liter olie voor houtafwerking zo goed als niks kost. Dan heb ik dat fout gedaan de vorige keer. Ik deed om de 24u een nieuwe laag er op, dat werkt blijkbaar niet? Hoe snel kun je walnoot olie weer opnieuw aanbrengen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 ] Hoe snel kun je walnoot olie weer opnieuw aanbrengen? Afhankelijk van de omgevingstemperatuur kan dat enige dagen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Drie keer in de olie gezet en goed gepolijst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Drie keer in de olie gezet en goed gepolijst. Hij is mooi geworden. Is hij klaar nu, of ga je net zo lang door dat hij glimt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Dank! Nee hij is af. Ik hou niet zo van glimmend hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 ik vind het wel mooi, hoe polijst je het hout? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Thanks! Korrel 1200 schuurpapier en dan stoffenpolijstkop op de boormachine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Thanks! Korrel 1200 schuurpapier en dan stoffenpolijstkop op de boormachine. Gebruik je dan nog een polijstmiddel, of alleen met de stofkop erover? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_93 Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 Alleen de kop en lekker vaak erbij langs gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts