Jump to content

Olie of lak?

MJ_93

Recommended Posts

Hoi iedereen!

Ik ben begonnen met scales voor mijn scheermes en ben bijna klaar.

Nu twijfel ik over (boot)lak of olie?

In het verleden werkte ik altijd met olie, maar ik wil misschien deze keer voor lak gaan.

Het gaat om walnoot hout met werkelijk een prachtige nerven.

Deze mooie nerf komt tot leven met olie en ik heb geen idee wat lak ermee doet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Cheers.

Zou ik ook doen, olie. Dat laat het hout vaak meer leven dan lak. Probeer het wel eerst uit op een los stukje, ik ben éen houtsoort tegengekomen die werd niet mooier van olie.

Sommig hout hoef je niet eens wat te doen. Gewoon met de vingers lekker opwrijven zet de natuurlijke olieen van het hout aan het werk.

Ik dacht dus precies het zelfde!

Het gaat om hardhout tuinmeubel olie, maar t werkt perfect.

Olie houd het hout wel mat en voor mn mes lijkt zijdeglans mij juist wel mooi.

Als dit ten koste gaat van de levendigheid is de keuze snel gemaakt ;)

Het is geen scheermes maar dit is het hetzelfde hout als het hout wat ik gebruik voor de scales.

Op de foto met olie.

Ch78D5y.jpg

@MJ 93 Als olie in voldoende lagen wordt opgebracht gaat het wel degelijk glanzen.

Omdat je de scales van walnoothout maakt, zou je kunnen overwegen walnootolie te gebruiken. Walnootolie is 'overal' verkrijgbaar (drogist, deTuinen) en vormt bij voldoende laagdikte (lees: aantal lagen) een waterdicht geheel.

De glans was na een paar weken al eraf.

Ik had keer olie erop gedaan.

Als ik glans wil houden mag ik wel elke maand smeren.

Olie heeft t wel gewonnen van lak tot nu toe.

Thanks voor de tip!

Je zou ook een uithardende olie als tungolie of lijnzaadolie kunnen gebruiken. Die worden ook een geheel met het hout, zijn watervast en geven uiteindelijk een zijdeglans afwerking.

Omdat je de scales van walnoothout maakt, zou je kunnen overwegen walnootolie te gebruiken. Walnootolie is 'overal' verkrijgbaar (drogist, deTuinen) en vormt bij voldoende laagdikte (lees: aantal lagen) een waterdicht geheel.

Ruikt ook nog eens lekker :-)

Ik heb een paar mesheften met PU lak gedaan, dat is keihard en krasvast. Het wordt opzich wel mooi maar het haalt niet het beste in het hout daar boven. Ik denk dat ik binnenkort weer eens een potje tungolie ga proberen, de laatste keer was ik er geen fan, maar ik denk dat ik toen veel te veel gebruikt heb.

Ja, tungolie is ook mooi en geeft evenals walnootolie een waterdichte afwerking. Tungolie vereist een droogtijd tot wel een week, alvorens een tweede en derde laag kan worden opgebracht.

Voordeel van walnootolie is dat je het in kleine hoeveelheden kunt kopen (gewoon bij de supermarkt) en dat het in vergelijking met een 1/2 liter olie voor houtafwerking zo goed als niks kost.

Ja, tungolie is ook mooi en geeft evenals walnootolie een waterdichte afwerking. Tungolie vereist een droogtijd tot wel een week, alvorens een tweede en derde laag kan worden opgebracht.

Voordeel van walnootolie is dat je het in kleine hoeveelheden kunt kopen (gewoon bij de supermarkt) en dat het in vergelijking met een 1/2 liter olie voor houtafwerking zo goed als niks kost.

Dan heb ik dat fout gedaan de vorige keer. Ik deed om de 24u een nieuwe laag er op, dat werkt blijkbaar niet?

Hoe snel kun je walnoot olie weer opnieuw aanbrengen?