Jump to content

Houdbaarheid van zepen en crèmes

Frank

Recommended Posts

Kan iemand iets zinnigs zeggen over houdbaarheid van zepen en crèmes ?

Op mijn bussen scheerschuim ( Proraso en Noxema) tref ik al helemaal geen symbool aan dat naar een aantal maanden houdbaarheid verwijst.

Ik neem haast aan dat schuim in bussen langer houdbaar is doordat het zo goed is afgesloten.

Verder valt het me op dat er tussen de scheerzepen onderling enorm veel verschil bestaat. Ik zag op scheerzeep van Vergulde hand een symbool voor 4 maanden en op Valobra een symbool voor 36 maanden houdbaarheid !!

Ik wil graag meer zepen en crèmes gaan gebruiken, maar moet dan wel zeker zijn dat ze iets langer houdbaar zijn dan die 4 maanden die Vergulde Hand opgeeft.

Ik denk dat er niet heel veel met sowieso een harde zeep kan gebeuren. Een crème kan ik me nog bij voorstellen dat hij misschien ooit zou kunnen splitsen oid. Ik denk dat je grootste ding zal zijn, goed afsluiten, koel en donker om zo verlies van geur tegen te gaan.

Voor de rest, zal het wel meevallen denk ik.

Zolang je een harde zeep droog opbergt in een koele omgeving, kan er volgens mij weinig mee gebeuren. De geur zal na verloop van tijd wat afzwakken, maar de werking niet.

Ik ben niet zo'n creme gebruiker, maar ik ga er van uit dat cremes een stuk minder lang goed blijven.

• 2 weeks later...

Sommige zepen zoals Cella bevatten geen of weinig conserveermiddelen waardoor de houdbaarheid beperkt is maar, afhankelijk van hoe lang het al bij de leverancier heeft gelegen, toch altijd een aantal jaren. Bij de meeste harde zepen echter gaat dat tientallen jaren goed. Ik heb een paar zepen in huis die al zo'n 40+ jaar oud zijn; de geur is er af maar verder zijn ze prima.

Met crèmes zou ik me eerder aan het advies van de fabrikant houden want die zijn een stuk kwetsbaarder hoewel ik een halve tube ook wel eens 1 of 2 jaar heb laten liggen voor ik hem opmaakte.

Vorig jaar in Frankrijk een tube Nivea creme gekocht en toen al direct gebruikt. Thuis gekomen eerst m'n tube Palmolive opgemaakt en daarna pas weer de Nivea gaan gebruiken. Die tube Nivea heb ik nu al meer dan een jaar ingebruik, is nog niet leeg. Aan de creme is niets te merken, ruikt en doet het nog prima. Hoe je iets bewaart is uiteraard ook van invloed.