edwin1501 Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Hallo mede scheerders, mijn naam is Edwin Blankestijn en sinds een jaar of 10 een natscheerder. In eerste instantie met veel horten en stoten met een Gilette systeem, met als gevolg de nodige ingegroeide haren en huidirritaties. Sinds een jaar of 4 maak ik gebruik van krabbertjes, met zeer veel plezier. Voor ongeveer 2 jaar terug een Dovo open scheermes aangeschaft en na de nodige mislukte pogingen, ik was wel glad geschoren maar mijn vel was ook weg, uiteindelijk hopeloos teleurgesteld mijn klapmes in de wilgen gehangen. Tot voor enige weken terug het virus wederom toesloeg. Met veel speurwerk en leeswerk gestart met nieuwe pogingen. En deze keer met veel geduld en duidelijke verbeterde handigheid een veel beter resultaat dan ik had gehoopt. Mijn huid voelt heerlijk ontspannen aan na zo'n heerlijke scheerbeurt, en ik kijk dan ook echt uit naar mijn dagelijkse scheerbeurt. Nu merk ik dat ik nog steeds zeer veel moet leren en tja zo kwam ik op de shaving society terecht. Ik verwacht een hoop van jullie op te steken en zal jullie dan mogelijk hier en daar eens lastig vallen. Groeten Edwin
Dr.Ed Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Hallo en welkom Edwin! Ik kom hier ook net kijken... Je verhaal is zooooo herkenbaar (muv het open mes gedeelte dan ) Ik ben nog zoekende wat betreft zeep/creme. En techniek... En een RVS krabber.. En een goede aftershave.. Zoals je ziet heb ik ook nog genoeg "huiswerk" te doen
Guest Gusto Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Hallo en welkom Edwin! Ik kom hier ook net kijken... Je verhaal is zooooo herkenbaar (muv het open mes gedeelte dan ) Ik ben nog zoekende wat betreft zeep/creme. En techniek... En een RVS krabber.. En een goede aftershave.. Zoals je ziet heb ik ook nog genoeg "huiswerk" te doen En een hoop zakgeld.
cutthroat Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Van harte welkom! Leren scheren met een open mes heeft (meestal) een flinke leercurve. Je zult jezelf wel eens snijden, en zeker in het begin is de gladheid ver te zoeken. Je zult dus flink moeten investeren. Maar als je dit doet zul je ook beloond worden.
edwin1501 Posted May 4, 2015 Author Posted May 4, 2015 Hallo Dr.Ed , misschien kunnen we elkaar aanvullen in onze zoektocht. hahaha Hallo en welkom Edwin! Ik kom hier ook net kijken... Je verhaal is zooooo herkenbaar (muv het open mes gedeelte dan ) Ik ben nog zoekende wat betreft zeep/creme. En techniek... En een RVS krabber.. En een goede aftershave.. Zoals je ziet heb ik ook nog genoeg "huiswerk" te doen
edwin1501 Posted May 4, 2015 Author Posted May 4, 2015 Beste cutthroat, ik heb mijzelf ook voorgenomen om er de nodige tijd vooruit te trekken. Deze keer is de wil om het te leren erg groot. Van harte welkom! Leren scheren met een open mes heeft (meestal) een flinke leercurve. Je zult jezelf wel eens snijden, en zeker in het begin is de gladheid ver te zoeken. Je zult dus flink moeten investeren. Maar als je dit doet zul je ook beloond worden.
Rob van Rotterdam Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Hallo Edwin1501, Als DE scheerder ben ik me sinds een week of twee aan het inlezen over scheren met 'open mes,' want hoewel ik me met DE scheren erg vertrouwd voel, lijkt me scheren met 'open mes' het echte handwerk. Ik ben verrast over de hoeveelheid tekst die ik over dat onderwerp voor m'n kiezen krijg, maar het duurt waarschijnlijk niet lang meer voor ook ik het mes over de strop haal. Uit je eerste post leer ik nu al dat ik bij het scheren het vel moet laten zitten. Welkom hier en veel lees- en scheerplezier gewenst. Hartelijke groeten, Rob
edwin1501 Posted May 4, 2015 Author Posted May 4, 2015 Beste Rob, wat mij erg op weg heeft geholpen is het boek Gladde jongens, de kunst van het scheren door Leo de Brouwer. En verder heel veel you tube filmpjes. Het moeilijkste is voor mij het scherp krijgen/houden van het mes. Maar oefening baart kunst, en ik heb ondertussen al de nodige tips gelezen hier op site. Succes. Hallo Edwin1501,Als DE scheerder ben ik me sinds een week of twee aan het inlezen over scheren met 'open mes,' want hoewel ik me met DE scheren erg vertrouwd voel, lijkt me scheren met 'open mes' het echte handwerk. Ik ben verrast over de hoeveelheid tekst die ik over dat onderwerp voor m'n kiezen krijg, maar het duurt waarschijnlijk niet lang meer voor ook ik het mes over de strop haal. Uit je eerste post leer ik nu al dat ik bij het scheren het vel moet laten zitten. Welkom hier en veel lees- en scheerplezier gewenst. Hartelijke groeten, Rob
Rob van Rotterdam Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Beste Edwin, Dank voor je tip over dat boek van Leo de Brouwer. Het inkijkexemplaar ziet er goed uit. Ik ken het niet en ik zou het wellicht aanschaffen ware het niet dat het momenteel niet leverbaar is, las ik. Op het gevaar af een open deur in te trappen geef ik een paar links van websites waar ik momenteel mijn info over scheren met 'open mes' vandaan haal voordat het mes voor de eerste keer mijn huid ontmoet: scheercursus.be (van de messenwinkel in Antwerpen) shavemyface.com/downloads/The-Straight-Razor-Shave.pdf badgerandblade.com, afdeling straight razor straight razor place.com (uitsluitend over scheren met 'open messen.' Waanzinnig uitgebreid) Ik heb er nog meer, maar voorlopig ben ik hier zelf wel even zoet mee. Hartelijke groeten, rob
edwin1501 Posted May 4, 2015 Author Posted May 4, 2015 Hoi Rob, bedankt voor de links. Momenteel heb ik het boek uitgeleend, mocht je interesse hebben om het eens te lenen/lezen, laat het dan even weten. Beste Edwin,Dank voor je tip over dat boek van Leo de Brouwer. Het inkijkexemplaar ziet er goed uit. Ik ken het niet en ik zou het wellicht aanschaffen ware het niet dat het momenteel niet leverbaar is, las ik. Op het gevaar af een open deur in te trappen geef ik een paar links van websites waar ik momenteel mijn info over scheren met 'open mes' vandaan haal voordat het mes voor de eerste keer mijn huid ontmoet: scheercursus.be (van de messenwinkel in Antwerpen) shavemyface.com/downloads/The-Straight-Razor-Shave.pdf badgerandblade.com, afdeling straight razor straight razor place.com (uitsluitend over scheren met 'open messen.' Waanzinnig uitgebreid) Ik heb er nog meer, maar voorlopig ben ik hier zelf wel even zoet mee. Hartelijke groeten, rob
PI56 Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Welkom en veel lees- en scheerplezier. En succes met het scheren met het "grote" mes.
mhharsta Posted May 5, 2015 Posted May 5, 2015 Van harte welkom, veel plezier met het her-ontdekken van je open mes!
Recommended Posts