Jump to content

Messen uit Japan

efsk

Recommended Posts

Mannen! Dames, ook!

Recentelijk een stel Japanse scheermessen aangeschaft vanwege dat de vorm me trok in het geval van de frameback en dat als dan toch bezig bent er ook wat Kamisoris mogen komen. Bovendien ben ik een fan van Japanse punk en psychedelica.

Budgettechnisch ben ik aan de onderkant van het spectrum gebleven, hetgeen zichtbaar is: het zijn niet moeders mooisten.

De Framebacks:

DSC01418.JPG

Van de Hairop (boven) heb ik een scale stukgetikt toen ik m ontpinde. Er zitten nu scales om die Joost over had en me ooit geschonken heeft. Misstaan verdomd niet.

DSC01419.JPG

Mooi zichtbaar hoe de teen van de Hairop naar binnen wijkt. Ook mooi zichtbaar hoe de snede van beide messen kaarsrecht is. Dat is bij mn Franse framebacks wel anders: zwaar gecurved, net als de LeCoultre trouwens.

DSC01420.JPG

Het enig leesbare stukje tekst aan de Touwa AA (onder) is de AA aan de voorzijde. Touwa heb ik uit de ebay-omschrijving.

DSC01421.JPG

DSC01423.JPG

Verschillende frames. De Hairop lijkt aan alle kanten minder staal te hebben, maar zonder scales gewogen is het mes 5 gram zwaarder dan de Touwa. Dat kon ik me nog herinneren, nu nog nadenken hoeveel het ook weer woog :-)

DSC01424.JPG

DSC01425.JPG

Voor de compleet de maatvoering.

Beide framebacks scheren heerlijk. De Hairop met een hels kabaalde Touw iets rustiger, allebei reuze effectief.

DSC01413.JPG

New Azuma Yasukisteel (onder), Teramasa Tokusen (boven)

DSC01414.JPG

De Teramasa heeft redelijk wat te lijden gehad in zn leven zo te zien. De rubber grip buiten beschouwing latend lijkt het een stuk lomper dan de Azuma. Toch ontlopen de effectieve snijlengte en de breedte elkaar niet veel...

DSC01415.JPG

De asynchrone slijping mooi te zien. Maar leuker (vind ik) is dat op deze foto eindelijk de scheidslijn tussen zacht en hard staal zichtbaar is. In het echt zie je dat direct maar ik ben niet de beste fotograaf. Op het bovenste blad (Azuma) zie je onder de letters (boven, op de foto :-) ) een lijn lopen. Daar zitten de twee staalsoorten aan elkaar: zachter staal voor de rug en de greep, harder staal voor het blad.

DSC01416.JPG

DSC01417.JPG

De (Japanse) LP waar ze opliggen is White Heaven - Levitation

Mooie messen!

Maar hoe ik het begrepen had (kan het natuurlijk mis hebben) heet die lijn de Hamon.

De Hamon wordt verkregen door vlak voor het harden een soort klei-modder mengsel op het mes aan te brengen (tegen de spine en niet bij de snede).

De klei laat je vervolgens uitharden waarna het mes (met klei), gehard zal worden.

Het effect is dat je niet alleen een mooie lijn op je mes krijgt, maar dat de spine inderdaad zachter blijft dan de snede.

Zo werd er voor flexibiliteit gezorgd in een katana zwaard.

Japanse messen zijn alhier wat minder gekend maar in het scheerwereldje erg gezocht en dat heeft een reden. Best mooi materiaal efsk, het dikt wel de verzameling flink aan als je die richting inslaat :-) Dat lijstje had ik nog niet gezien, dank je!

Ik heb laatst een kamasori gekocht bij Tony Miller in de UK.

Ook een osuku met rubberen greep,perfecte levering en echt scheer klaar gemaakt.

'T is even wennen maar scheert als een dolle.

Sindsdien zeer gecharmeerd van het Japanse scheermessen.

Mooie messen hoor.

Zulks las ik ook maar ik vind dat onzin. Je zou, traditiegewijs, éen kant van het mes vaker over de stenen moeten halen dan de ander. Verhoudingen die ik las zijn 1:2 tot 1:7. Als je dat doet zonder tape dan haal je de hele rug weg, die is namelijk aanzienlijk zachter dan de rest.

Met of zonder tape, je krijgt sowieso dat je ofwel aan éen kant meer staal weghaalt dan moet omdat je twee tot zeven keer zo vaak over de stenen gaat dan noodzakelijk om te polijsten, ofwel aan éen kant te weinig staal weghaalt omdat je twee tot zeven keer te weining over de stenen gaat om goed te polijsten. En voor de uiteindelijke geometrie van je bevel maakt het geen ruk uit of je alles aan de ene kant, alles aan de andere kant, of netjes verdeeld over twee kanten weghaalt.

En EFSK heb je je al geschoren met de Kamisori?

Ben erg benieuwd.

Ik ben verdomd niet ontevreden Frank, heden de Teramasa Tokusen gehanteerd en dat liep best fijn. Uitgebreid verslag alhier.