Jump to content

scheerzeep / scheercreme

Recommended Posts

Heren van het goede leven!

Ik heb de laatste tijd geëxperimenteerd met TOBS en Proraso Groen als kopsop en bij beide scheercremes viel me op dat ik voor de derde scheergang eigenlijk weinig zeep meer in mijn kwast had. Dit in tegenstelling tot kopsoppen met De Vergulde Hand (had ik nog staan) waarmee ik ook bij de derde scheergang nog meer dan voldoende zeep in de kwast had.

Dit brengt met tot mijn vraag: geeft scheerZEEP meer schuim dan scheerCREME, of kun je dat zo niet zeggen? Ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.

Groeten,

Rob

Nee dat kun je zo niet zeggen. Hangt van de zeep en creme af en van de kwast en van de hoeveelheid water en van de omvang van je gezicht :P

Hoe laad je je kwast?

Het is moeilijk om hoeveelheden zeep en creme te vergelijken tenzij alles afgewogen wordt. Ik vind het wel aanzienlijk gemakkelijker om een kwast voor twee (of meer) gangen te laden met een creme dan met een zeep.

Om deze reden gebruik ik harde zepen alleen nog maar in stickvorm. In deze vorm kan ik wel gemakkelijk in één keer genoeg laden voor 2 gangen.

100% kopsopper maar gebruik wel een kom om de creme op mijn kwast aan te brengen.

Voor mijn verjaardag kreeg ik een pot TOBS St. James cadeau. Direct bij het eerste gebruik viel al op dat een kleine hoeveelheid TOBS in zeer korte tijd een enorme hoeveelheid schuim geeft. Veel sneller dan de verschillende harde zepen die ik gebruik.

De hoeveelheid schuim, ik gebruik een kom en een Muhle Silvertip Fibre kwast, is ruim voldoende voor een 3-pass scheerbeurt. Ook geeft dit schuim direct een dikke laag op het gezicht, daar waar ik bij schuim van de harde zepen de laag in meerdere keren moet opbouwen. Nu weet ik niet zeker of dit direct een voordeel is . Langer inzepen betekent immers dat de zeep langer kan inwerken en dus de haren zachter worden. Voor een snelle scheerbeurt is de TOBS zeker aan te bevelen.