Jump to content

Eerste eigen mes!! :)

rare kwast

Recommended Posts

Mn eerste eigen mes!!

Afgelopen weken af en toe mee bezig geweest en gisteren afgemaakt.

Het mes is gemaakt van een oude vijl.

Dit leek mij mooi staal om mee te beginnen alvorens ik het duurdere gereedschapsstaal zou gaan verknallen.

ImageUploadedByTapatalk1372959944.766152.jpg.81b830d4f1944250e21f318a718d4948.jpg20150501_120405-1.jpg[/attachment]

ImageUploadedByTapatalk1372959963.005869.jpg.6a084d2d5958109a0de0f2febf6f85b9.jpg

Edited by Guest

Nog een paar foto's

[attachment=0]20150501_115917.jpg[/attachment]

[attachment=1]20150501_115902_001.jpg[/attachment]

[attachment=2]20150501_120222.jpg[/attachment]

Afgelopen woensdag heb ik me al met het mes mogen scheren (weliswaar zonder de scales), maar dat deed hij fantastisch!

Vanavond of morgen maar proberen met de scales!

Over het algemeen ben ik toch best tevreden over het eindresultaat.

Ik heb er ERG veel van opgestoken, en hoop dat mn volgende mes een nog beter eindresultaat heeft, zonder de kleine krasjes.

De wedge is van aluminium. Die zit gelijmd tussen de scales, daarna het geheel geschuurd tot k600 en vervolgens gepolijst.

Het ontharden is zeker wel nodig. Een vijl is oorspronkelijk rond de 60HRC , hier valt weinig mee te beginnen.

Ik heb de vijl 4 uur lang op 750°C in de oven gehad, toen de oven uitgezet en de vijl in de oven laten afkoelen. Daarna is hij prima te bewerken (hardheid vermoedelijk tussen de 20-30 hrc)

Sodefuk kwast! Da's een mes om trots op te zijn! Geweldig hoe de vijl nog zichtbaar is in de tang en deels over de rug, en een prachtige overdreven monkeytail die toch elegant aandoet. Mij valt op dat deze naar beneden begint na de pivot, waar over het algemeen daar een hupje naar boven verwacht wordt. Hoe houdt dat vast? Merk je daar verschil in?

Mij valt op dat deze naar beneden begint na de pivot, waar over het algemeen daar een hupje naar boven verwacht wordt. Hoe houdt dat vast? Merk je daar verschil in?

Eigenlijk heel lekker, zonder een krampachtige houding aan te hoeven nemen.

Ik zat daar inderdaad een beetje over te twijfelen wat ik zou gaan doen. in eerste instantie stond hij recht naar achteren, maar dat stond mij toch niet zo aan en toen ik hem zo heet uit de oven pakte, dacht ik ach, zet de oven nog maar wat hoger naar 1000-1100C, dan smeed ik hem op het aambeeld wel de juiste richting op.

Dat scheelde ook weer met het slijpen/taperen (of hoe je dat maar noemt :? ) van de tang.

Eenmaal heet buig je hem zo maar alle kanten op, en deze vorm beviel mij wel.

(overigens erg leuk om te doen, dus ben inmiddels ook maar begonnen met een volgend project.....een gas smeed oven 8-) )

Wat voor gereedschap hij je eigenlijk nog meer gebruikt

....heb je even??

De gebruikte gereedschappen (in volgorde van gebruik):

- Slijptol, om de vijl in te korten zodat hij in de oven paste, en voor de scheiding tussen mes en tang:

- Keramiek oven voor het zachtgloeien/ontharden. Voor dit doel is hij prima geschikt, maar voor het harden wat minder, omdat deze middels spiralen wordt verwarmd (ipv keramische verwarmingselementen) en niet goed tegen de enorme temperatuur verschillen kan. (deur iedere keer open en dicht...);

- Bandschuurmachine, zelfbouw. Bij dit mes heb ik gebruikt gemaakt van een 25 cm contactwiel.(volgende mes wordt anders, gezien ik ook een 15, 20 en een 30cm contact wiel heb). daarnaast een opzetstuk met 2 kleine wieltjes van 4cm met een vlakke plaat ertussen, ideaal voor het maken van de tang;

- een hardingsoven, met een oude frituurpan met arachide olie voor het afschrikken;

- een oude grill/oven voor het temperen. daarna weer terug naar de bandschuurmachine;

- na korrel 400 van de bandschuurmachine (wil graag nog K600 banden), verder opschuren met de hand, tot K2000;

- Polijstmachine met 4 verschillende polijstschijven en pasta's, van sisal tot flanel;

voor de scales;

- bandschuurmachine voor houtbewerking (met een disc aan de zijkant);

- ik maak gebruik van een figuurzaagmachine. gaat soms tergend langzaam, maar daarentegen erg secuur (ook voor aluminium tot 3mm dik!)

- schuurmatjes van 3M (type softhand, ik zweer hierbij) van K150 tot K600, daarna polijsten

- het gebruikelijke pin materiaal met bolhamer.

en 2 rechterhanden zijn ook wel makkelijk...

Edited by Guest

Wanneer kunnen we ons eigen "ijzervijl" mes bij je kopen :P.

Stel dat ik niet alles snap van het productieproces en wat je er allemaal voor speciale dingen aan hebt gedaan, maar het wel een heel mooi mes vind.....

Kunnen we die dan ook in ons assortiment opnemen?

tsja...zal heel eerlijk zeggen dat ik er toch een beetje stil van wordt... :oops: (en ook wel blij 8-) )

Ik ga er over nadenken..

Vandaag begonnen met het maken van nieuwe messen.

Vorige week heb ik O1-1.2510 gereedschapsstaal gekocht, en het moest er maar eens van komen.

Ik heb de strip eerst met een slijptol ingekort om 4 blank te maken.

uploadfromtaptalk1430580862342.thumb.jpg.2e81a1e1bece93c34d2047094c94aa09.jpg

uploadfromtaptalk1430580882096.thumb.jpg.8c424500b3d5f08bb64206403ee4b43b.jpg