joerivda Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Hallo! Zoals gemeld in mijn 'Hallo' topic ben ik van plan mij te wagen aan de restauratie van mijn eerste mes! Ik ben op zoek naar iemand in de regio west Vlaanderen, Brugge die mij even met raad en daad kan bij staan! Mijn bedoeling is om voorlopig zelf in te staan voor het maken van de scales. Voor het lemmet had ik graag even hulp gehad! Is er dus iemand uit de regio die mij even kan verder helpen? Mvg joeri! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Ik woon niet in de buurt maar. Wat zijn de vragen over het mes? En kun je dan meteen een foto tonen zodat we er iets zinnigs over kunnen zeggen Er is vast al een hoop raad te geven zo vanaf hier in de luie stoel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Ik kan je helaas niet meer helpen vanwege geen volledige setup stenen meer in bezit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joerivda Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Wel ik heb er mij werk even van gemaakt de messen te fotograferen die ik momenteel heb thuis liggen (heb deze voor enkele euro's in de kringwinkel gevonden)! Ik vraag me vooral af met welk van deze messen ik best aan de slag ga voor mijn eerste projectje? Wat is jullie mening hierover en is het volgens jullie de moeite waard!? Bedankt alvast! Mes 1 Mes 2 Mes 3 Mes 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Die laatste kun je wel weg doen dat gaat nooit meer wat worden, de andere 3 wil denk ik nog wel wat worden. Het zal een paar uur schuren worden maar dan komt er wel wat moois onder het roest vandaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Zucht ..... als bezigheidstherapie kan het tellen, je ziet het zo vaak mensen die willen beginnen met open scheermessen en meteen alles wat maar op een scheermes lijkt kopen want dat kuisen ze wel even op, nou veel plezier (eerste en laatste zijn het volgens mij niet waard) maar laat dat je niet tegenhouden Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Wel met links en rechts schuren... Anders zie je na al je messen zeker verschil! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 De vierde gooi je weg. De eerste kan wat worden, met een hoop werk. Die andere twee kan je best wat van maken maar houd er rekening mee dat je de ets gaat verliezen. Voorzichtig de pins zoveel mogelijk wegvijlen (tape eromheen dat je niet de scales stikmaakt) en voorzichtig door de scales tikken (zachtjes met een licht hamertje). Met fijn staalwol en evt wasbenzine al het roest eraf poetsen. Vervolgens vraag je je af: wil je ze glanzend in nieuwstaat of mogen ze oud blijven. Nieuwstaat: begin met schuurpapier 320 en dan stapsgewijs fijner tot 2000, daarna autosol of gundelputz. Mag oud blijven: autosol of gundelputz. En dan weer in elkaar timmeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Zucht ..... als bezigheidstherapie kan het tellen, je ziet het zo vaak mensen die willen beginnen met open scheermessen en meteen alles wat maar op een scheermes lijkt kopen want dat kuisen ze wel even op, nou veel plezier (eerste en laatste zijn het volgens mij niet waard) maar laat dat je niet tegenhouden Niet zo negatief Snuff . Maar je hebt wel deels gelijk. Wil je leren scheren met een scheermes of wil je het opknappen van een scheermes gaan leren. Met de eerste moet je gewoon een goed en vooral een goed geslepen mes kopen. Zelf klojo'en met slijpen etc komt later wel. Wil je het opknappen van een mes leren dan is dit wel de way to go. Ga aan de slag met schuurpapier en een berg geduld dan komt er vroeg of laat wel wat mooi's uit je handen. Houdt in ieder geval wat pleisters bij de hand . Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 snijwerende handschoenen. level 5 is niet zo dik dat je geen gevoel meer hebt, en laat je je handen en vingers nog goed bewegen en gebruiken. bijvoorbeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
joerivda Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Ja het is hier echt wel de bedoeling om te leren opknappen! Scheren op zich laat ik nog even links liggen! Heb mijn oude restauratiehobby laten varen door verbouwingen, en nu heb ik meer tijd, maar minder plaats! Vandaar! Alvast bedankt voor jullie mening! Ik ga aan de slag gaan met schuurpapier en we zien wel waar we uitkomen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts