Jump to content

Haperen/stuiteren van de krabber + aankoop van een nieuwe?

Noud

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik scheer mij nu ongeveer een half jaar met een krabbertje (Gillette slim twist / knack?) , wat mij tot nu toe erg goed is bevallen. Jullie hebben mij goed aangestoken met het 'virus'. Ik gebruik niks anders meer dan een lekkere scheercrème, kwastje, scheerkom en krabbertje, maar dat ter zijde :P .

Mijn kin is echter altijd een probleemgevalletje. In het midden van de kin en aan de rechterkant kan ik prima WTG, XTG en voorzichtig ATG scheren. De linkerkant van de kin laat zich niet zo makkelijk scheren. Bij een WTG pass lijkt het alsof mijn krabber al veel meer moeite heeft de haren af te snijden dan op andere plekken. XTG lijkt helemaal niks te doen en ATG veroorzaakt allerlei kleine wondjes. Ik merk ook dat mijn krabber een soort 'stuitert' of 'hapert' als ik dit deel scheer. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb geprobeerd zowel met mijn linkerhand als mijn rechterhand te scheren. Mijn haren zijn dik en sterk, maar dan zou dit toch op andere plekken ook zo moeten zijn?

Graag krijg ik ook jullie hulp met de aankoop van een nieuw krabbertje. Ik weet werkelijk waar niet meer wat ik nou moet kopen :roll: . Ik zoek een krabber van tussen de 15 en 25 euro (ik ben een uitwonende student, dus reikt mijn budget niet zo ver) die agressiever is dan mijn Gillette Slim twist / knack. Ik heb zelf mijn oog laten vallen op een Fatip piccolo en een krabber van Pearl bij bdf.nl. Hebben jullie nog andere ideeën of kunnen jullie mij adviseren? Ik hoor het graag!

Groetjes,

Arnoud

Snuff; Dat is een snelle reactie wat betreft krabber + mesje. Tot nu toe heb ik mij alleen nog geschoren met HEMA mesjes, maar ik krijg binnenkort wat Astra's en andere leuke mesjes via vraag & aanbod op deze site. Ik vind het erg lastig om andere mesjes in bulk te kopen, omdat het voor mij veel geld is en ik dan niet eens zeker ben of ik het prettig vind. Zijn hier ook nog handige tips voor?

Hallo allemaal,

Ik merk ook dat mijn krabber een soort 'stuitert' of 'hapert' als ik dit deel scheer. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb geprobeerd zowel met mijn linkerhand als mijn rechterhand te scheren.

Arnoud

Hallo Arnoud,

Stuiteren of haperen herken ik niet, maar het lijkt erop dat er iets 'hapert' aan het contact tussen krabber en huid. Het geheim is niet teveel druk op de krabber te zetten, maar ook niet te weinig. Stuiteren zoals jij beschrijft lijkt me het gevolg van te weinig druk op de huid. Probeer het contact tussen krabber en huid ook zo veel mogelijk constant te houden.

Snuff; Dat is een snelle reactie wat betreft krabber + mesje. Tot nu toe heb ik mij alleen nog geschoren met HEMA mesjes, maar ik krijg binnenkort wat Astra's en andere leuke mesjes via vraag & aanbod op deze site. Ik vind het erg lastig om andere mesjes in bulk te kopen, omdat het voor mij veel geld is en ik dan niet eens zeker ben of ik het prettig vind. Zijn hier ook nog handige tips voor?

Volgens mij ben je al goed bezig met eerst een aantal mesjes proberen.

In bulk kopen hoeft niet erg duur te zijn. 100 Voskhod mesjes bijvoorbeeld kun je via eBay al voor ongeveer 11 euro in huis hebben. unuta77 is een betrouwbare verkoper.

http://www.ebay.nl/itm/100-RAPIRA-VOSKHOD-DOUBLE-EDGE-CLASSIC-SAFETY-RAZOR-BLADES-/201228682175?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eda2a03bf

Dit mesje bevalt mij erg goed in een Piccolo.

Ik schreef net in de slow-chat van scheren dat ik ook ongelooflijk kan trutten op volgens mij precies dat zelfde stukje kin.

Ik ben er van overtuigd dat het door de stand van het mes op de huid komt want ik heb het alleen met nieuwe messen [ niet met krabbers trouwens ] maar voor in mijn hand liggende vreemde messen, met mijn vertrouwde shavette heb ik nergens last van.

Ben jij rechtshandig ? Wat mij helpt als ik de klant goed naar rechts laat kijken zodat de zijkant kin eigenlijk boven op komt [ dit klikt gek hahhahha ] maar zo neem je de bocht makkelijker.

Verder is het zoeken naar de stand van je mes of krabber dat maakt volgens mij weinig uit en veel oefenen en denk ook veel afwisselen in messen en krabbers anders raakt je te vertrouwd met eentje en scheert al het andere ineens moeilijker.

Bedankt allemaal voor de snelle tips. Ik heb nog nooit gekeken op ebay voor mesjes, zal ik gauw eens doen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat je te weinig druk kan zetten (haha), maar ik snap wat je bedoeld. Silly ik snap wat je bedoeld, maar als ik op die manier mn hoofd buig kan ik mijzelf onmogelijk zien in de spiegel. Ik ben trouwens linkshandig maar scheer zowel met rechts als links.

Ik geloof niet zo in te weinig druk, maar wel in verkeerde hoek of niet scherp genoeg. Mijn open messen stuiteren over de huid als ik op de hals tegen de groei in scheer en ze niet scherp genoeg zijn of ik de hoek niet precies goed heb. Als je krabber erg hoekgevoelig is kan ik me goed voorstellen dat je dit soort ervaring krijgt. Klinkt mij in de oren als mijn eerste ervaringen met mijn Apollo namelijk. In die zin kan ik me voorstellen dat je met een iets aggressievere krabber en/of met een scherper mesje wel eens een stuk soepeler kan scheren daar.

Efsk; bedankt voor je reactie. Ik heb het zowel bij het eerste gebruik van mijn HEMA mesje als bij mijn 5e keer dat ik hem gebruik. Zou het kunnen zijn dat die mesjes icm mijn gillette slim twist gewoon niet agressief genoeg zijn en hierdoor niet goed genoeg de haren kunnen snijden? Ik begrijp van jou dat je iets soortgelijks hebt gehad?

Ik denk dat het hoofdzakelijk een kwestie van techniek is en voor een gedeelte dat deze combi van krabber en mesje voor jou niet het beste werkt.

Laat je baardharen een dagje of twee groeien en bekijk goed in welke richting ze overal groeien. Daarna zo scheren dat je op die plek eerst met de haargroei meescheert, er dwars op en daarna tegen de haargroei in.

Verder is het echt een kwestie van experimenteren. Zelfs een ander zeepje kan verschil geven.

Ik zou ook voor een Pearl of Fatip gaan in jouw geval en heb dus niet echt aanvullingen die beter zijn. Ik heb zelf een Pearl Open Comb TTO gekocht, maar persoonlijk ben ik er al wel achter dat ik minder agressieve krabbers fijner vind in het gebruik.

De woorden van Mesmer zouden wel eens goed van toepassing kunnen zijn Noud. De Apollo met een Sputnik had ik effecten als door jou omschreven. De Apollo met een Captain bleek ik een stuk beter uit de voeten te kunnen. Mesje met krabber is een persoonlijke combinatie.

Wat me uit je verhaal ook opvalt is twee dingen:

Je ervaart dit aan éen kant van je kin. Dat had ik met open mes: de linkerkant van de hals met de linkerhand geschoren stuiterde meer dan de rechterkant met de rechterhand. Terwijl ik linkshandig ben. Dat heb ik opgelost door beter op de hoek te letten links.

Je zegt ook dat je dit bij de eerste en vijfde beurt met het mesje hebt. Als beurten twee, drie en vier wel goed zijn dan is vier het max haalbare voor jou in deze combinatie.

Lukt het je om je huid wat meer omhoog richting wang of omlaag richting hals te trekken op het probleemgebied? Dat zou het net makkelijker kunnen maken om de hoek goed te krijgen misschien.

Nogmaals bedankt allemaal.

Efsk; ik bedoelde dat het zowel bij de 1e keer als bij de 5e keer was, ook bij alle tussenliggende. Als ik mijn huid té strak trek krijg ik snel wondjes, dus daar ben ik altijd erg voorzichtig mee.

Marzman; bedankt voor je reactie. Denk dat ik voor de fatip ga.

Mesmer; bedankt voor je inbreng. Ik ben toevallig al mijn baard aan het laten staan gister en vandaag, maar dan omdat ik morgen nieuwe mesjes verwacht die ik heeel graag wil proberen. Aangezien ik het fijnste scheer als ik mij twee dagen niet geschoren heb, dacht ik op deze manier de nieuwe mesjes de beste kans te geven. Ik weet goed hoe mijn haren groeien, maar het lijkt soms of het mesje wel over de haren gaat maar dan alleen wat trekt ipv deze af te snijden.

Ik kan niet wachten om veel verschillende mesjes en zepen/cremes uit te proberen! Tot nu toe heb ik alleen bartex, dvh en palmolive gehad icm mijn gillette krabber en HEMA mesjes.

Je laat de baardharen toch wel lekker even inweken met de scheerzeep zodat ze zacht worden? Dus uitgebreid inzepen met de kwast en dan nog even wachten voordat je het mes er langs haalt.

Blijft wel vreemd dat het dan alleen op die ene plek is.

Sowieso moet je ook niet verwachten dat na twee minuten scheerschuim laten zitten je baard ineens veranderd in een zachte fluffige labradorpuppy.

Ze blijven gewoon hard. Het zachter worden stelt weinig voor.