Rob van Rotterdam Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Heren, Vanmiddag als DE scheerder aangemeld en meteen al vragen over open scheermessen. Na 25 jaar baard scheer ik me nu DE en dat bevalt buitengewoon. Het scheren is een bezigheid waarnaar ik iedere dag opnieuw uitzie. Niet alleen geniet ik van het scheren zelf, maar ook tijdens de uren daarna als ik mag constateren dat wangen en nek superglad zijn. Ik lees echter overal dat scheren met een open mes 'een andere beleving' zou geven. Vanmiddag nog: Motorfiets, Zen, toe maar. Dat wil ik meemaken. Als nieuweling heb ik een paar vragen: Ik zie dat de lengte van de diverse lemmeten verschilt. Wat doen die verschillen? Waar op te letten? Hoe verklaar ik die enorme prijsverschillen tussen de diverse open scheermessen? Zit er veel verschil tussen de diverse merken? Welke merken zijn goed? Zie uit naar jullie ervaringen. Veel groeten, rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 De ervaring is een leergang die effe kan duren. Doorzetten echter wordt beloond. De lengte verschilt wellicht wat, maar dat is niet van belang. Interessanter is het verschil in breedte (hoogte, eigenlijk meer) van het blad, de kopvorm, en hoe het is geslepen. De breedte wordt van oudsher aangegeven in achtsten van een inch, soms zestienden. 8/8 is een hele inch breed, van rug tot snede. 4/8 een halve. Over het algemeen wordt 5/8 en 6/8 geadviseerd om mee te beginnen, en dan ontdek je in de loop van de tijd, als je meer messen hebt, en dat gaat gebeuren, weerstand is zinloos, wel wat je zelf het lekkerst vindt scheren. Kopvorm: begin met een ronde kop. Prijsverschillen hebben te maken met staat, kwaliteit, merk, verkrijgbaarheid, hype etc. Wil je beginnen met een mes zou ik je willen aanraden om gewoon op de markt van het forum te kijken. Scherpe messen, goed geprijsd, en goed. Verschillen tussen de merken is er inderdaad. Dat is leuk zodra je het kan en er meer hebt Een lijst met merken die je niet moet kopen vind je hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Het allerbelangrijste: zorg dat je een mes in handen krijgt waarvan je met zekerheid weet dat die scheerklaar is. Ik zeg bewust met zekerheid omdat veel messen als scheerklaar verkocht worden maar het in werkelijkheid niet zijn. Met rust en concentratie zul je je echt geen oor afsnijden. Ook niet met een mes van groter formaat of met een spaanse punt. Een rond kop is aan te raden maar ga voor wat je aanspreekt en nogmaals, koop je eerste mes van een betrouwbare koper. Dit forum is daarvoor een hele goede plek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Ook hier is een schat aan informatie te vinden. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Zorg dat je eerste mes absoluut goed geslepen is. Een aantal ervaren open mes scheerders / slijpers bieden regelmatig "instap" messen aan. Je valt je er financieel geen buil aan, ze zijn immers weer te verkopen, maar het belangrijkste is dat je een referentiepunt hebt voor wat betreft scherpte en gevoel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob van Rotterdam Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Heren, De reacties die ik kreeg zijn alle zeer informatief. Hier kan kan ik wat mee! Straightrazorplace.com kende ik niet, waarvoor dank, ziet er goed uit, is uitvoerig en zo te zien getailleerd. Daar ga ik morgen eens even een uurtje naar toe om in te lezen. Zoekend kwam ik vanmiddag nog langs een ander adres. Is in Duitsland (Münster, vlak over de grens) dat ik evenmin kende. Kleine zaak, maar met grote ambities en dito prijzen. Dank allen, mijn weekend is goed. Als ik tot een keuze ben gekomen, zal ik mijn ervaringen op dit forum delen. Groet uit Rotterdam. Met de kans dat iedereen - behalve ondergetekende als nieuwkomer - dit adres in Duitsland al kent, wil ik het hier volledigheidshalve toch even vermelden: Rasurpur.de Spullen, slijpservice enz. Groet, Rob van Rotterdam Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Rasurpur is hier heel bekend, en menig forumlid heeft daar de welbekende paddlestrop aangeschaft al dan niet met extra panelen. Voor het slijpen: kijk gewoon op ons eigen forum. We hebben een aantal leden die uiterst bedreven zijn in het slijpen van open messen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts