Jump to content

nieuw hier

Rob van Rotterdam

Recommended Posts

Heren,

na een kleine vijfentwintig jaar een baard te hebben gehad, heb ik deze vorig jaar verwijderd en vervolgens mijn oude scheerkwast weer van zolder gehaald. Verbaasd dat ik in de stad nergens iets anders kon krijgen dan Vergulde Hand en een pakje Wilkinson, kwam ik er na een paar dagen achter dat de hele wereld van nat scheren zich in de tussentijd had verplaatst van de drogist naar de speciaalzaak. Dat was mij ontgaan. En wat een prachtige wereld ontvouwde zich toen ik hier achter kwam. Fantastisch!

Inmiddels scheer ik me nu een jaar DE en dat bevalt uitstekend. Ieder ochtend kijk ik verlangend uit naar mijn kwartiertje scheren en het vormt een hoogtepunt van de dag. Bijna iedere dag zo glad als een baby.

En toch, toch ontstaat zo langzamerhand de wens om me met een open mes te gaan scheren.

En daarover heb ik meteen een vraag:

Ik ben dus iedere ochtend zo glad als een baby. Wat kan scheren met een open mes daaraan nog verbeteren? Gladder dan glad is onmogelijk!

Ik groet iedereen hartelijk en zie uit naar reacties van alle expertise hier aanwezig.

Rob van Rotterdam

Hoi!

Het open mes voegt toe een totaal gevoel van welbehagen :-) Echter wel eerst na een stijle leercurve, gedurende welke je kans loopt enige tijd minder glad te zijn dan nu en meer gehavend :-)

Hallo Rob,

Kan alleen maar zeggen sinds dat ik een open mes gebruik (nu ongeveer 10 maanden) heb ik mijn DE nog maar een paar keer gebruikt

(voornamelijk toen ik 3 weken op vakantie was). Het is even wennen en vooral de ronding van mijn kin naar mijn hals had ik last

dat dat niet echt glad werd maar door blijven gaan en op een gegeven moment heb je de juiste scheerhoek te pakken.

Als je gaat beginnen dan vooral blijven oefenen. :D

Welkom Rob, begin er mee en ervaar het. Ik heb gisteren nog overwogen om al mijn DE krabbertjes te verkopen nu ik alleen nog maar met het open mes scheer. Heb ze maar bewaard voor toekomstige over-erving.

Welkom

Voor mij is scheren met een krabber en scheren met een open mes te vergelijken met het verschil tussen auto rijden of op de motor.

Ik heb een mooie oldtimer auto (en mooie krabbers) lekker om in te rijden, muziekje aan en gaan.

Als ik motor rijd (of mij met een open mes scheer) dan is dat veel geconcentreerder en gefocust. Meditatief misschien wel. Mijn gedachten gericht op een taak. Voor mij een goede manier om tot rust te komen.

Edited by Guest

Hi Rob welkom!

Het open mes ben ik gaan waarderen. Het leerproces moet je even doorheen. Ik heb zelf lang getwijfeld om er aan te beginnen en ben blij dat ik de stap gezet hebt.

Het is mij reuze meegevallen. Wat ik zelf lastig vond is het scheren van mijn hals. Ik heb volgehouden en de techniek nu aardig onder de knie dankzij de scheerbroeders op dit forum goede tips gekregen :lol:

Het hele ritueel spreekt mij aan en het is voor mij een zen moment. Even onthaasten en lekker op mijn gemak scheren.

Welkom. Scheren met een open mes maakt je wangen niet direct gladder, maar het geeft wel heel veel voldoening als je na een paar maanden volhouden tot de conclusie komt dat het resultaat is als met een DE.

Van harte welkom! En ik sluit me bij voorgaande broeders aan: gewoon doen :D . Voor mij is de toegevoegde waarde dat het de ervaring van het hele ritueel is: zeep uitkiezen, schuim opkloppen, eventueel preshave gebruiken, stroppen, en de concentratie tijdens het scheren zelf. Zoals Mesmer al aangaf, het heeft iets meditatiefs. En de gedachte dat dit de manier van scheren is die zo lang geleden gehanteerd werd. Bijna ambachtelijk. Dat alles is voor mij de toegevoegde waarde.

Word ik gladder? Nee, met een double of single edge word ik net zo glad. Wel blijf ik van een open mes scheerbeurt langer glad.

Guest Gusto
"Wel blijf ik van een open mes scheerbeurt langer glad."

Niet gladder dan met DE, maar wel langer glad? Dat zou betekenen dat je na een scheerbeurt met een open mes dus wel degelijk dieper uitgeschoren bent.

Dan scheert hij waarschijnlijk onderhuids. ;)