Beun Posted April 20, 2015 Posted April 20, 2015 Zoals jullie gelezen hebben is mijn Omega gesneuveld. Deze was echt fijn en liet zich kenmerken door de 'zachte haren' maar veel weerstand. Een heerlijke combinatie. Nu zit ik weer naar zoiets te zoeken, hebben jullie goede suggesties? De oude Omega had 'blonde' haren, dit is niet een pré en ik weet ook niet of dit heeft te maken met de kwaliteit van de haren. Ik zoek dus iets met na een verloop van tijd zachte uiteinde, weerstand, en niet al te prijzig. Dus dit gaat nog een opgave worden
Mesmer Posted April 20, 2015 Posted April 20, 2015 (edited) Ik ben meer dan tevreden met mijn Semogue 620. Duurde even voor die ingewerkt was maar sindsdien eigenlijk de enige kwast die ik nog gebruik. Kost rond de 18 euro volgens mij. Ik heb ook duurdere daskwasten maar deze is verreweg de beste. Edited April 20, 2015 by Guest
Frog Posted April 20, 2015 Posted April 20, 2015 Als het een joekel mag zijn dan zou ik voor een Omega 20102 gaan. Kost zo'n 14-15 euro dacht ik. Deze werkt zowel voor kom als kopsoppen. Een semogue is anders ook wel een goede optie naar mijn mening.
Beun Posted April 20, 2015 Author Posted April 20, 2015 Ik zou graag een Semogue willen, puur omdat het zo makkelijk via BdF te verkrijgen is. Nog meer mensen ervaring met deze kwasten?
Snuff Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 Toen ik nog niet overgestapt was op synthetische kwasten vond ik Semogue altijd veel waar voor zijn geld.
Jan Zoethout Posted April 28, 2015 Posted April 28, 2015 Heb een Semogue 1250 gehad - een fijne kwast voor weinig geld ...
mhharsta Posted April 28, 2015 Posted April 28, 2015 Sinds 2 maanden heb ik een Semogue 830, deze kost rond de 18 euro bij BDF. De kwaliteit van het gebruikt materiaal is uitstekend. Wat wel goed is om te weten is dat het een flinke tijd kost voor de kwast ingewerkt is. Ik had de moed al bijna opgegeven, maar doorzetten levert een zachte top met een stevige basis. Goed voor kopsoppen en opkloppen.
talibeard Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Zover ik Semogue ken doen die werkelijk totaal niet denken aan de 'zachte haren' van de oude Omega's. De krulstaartjes van Vulfix komen een stuk dichter in de buurt alleen die zijn ook nauwelijks meer te vinden. Eigenlijk ken ik nu nog maar één adres met Vulfix varkensharen op voorraad en dat is Shoeboxshaving in de VS. Hier is de verzamelpagina en vooral de gedraaide grepen zijn zeer de moeite waard. Ze hebben een lange inbreekperiode nodig maar zijn desalniettemin wel meteen al behoorlijk zacht; omdat er vrij dunne haren worden gebruikt duurt het splijten van de toppen wat langer.
hanwer Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Ik heb zo' n oude Omega. Toen ik in de jaren 70 begon met electrisch scheren met een Braun, vond ik dat al gauw niks. Van mijn ouders kreeg ik toen een Omega varkensharen kwast (medium size) en begon ik met een TTO DE scheermes van Schick. Jarenlang was scheren iets wat gedaan moest worden, gebruikte ik alleen De vergukde hand scheerzeep, afgewisseld met scheerschuim uit de spuitbus, dan werd het kwastje weer een tijd niet gebruikt. Na een paar jaar raakte een vleugel van de Schick lam, die heb ik toen helaas weggegooid en ben overgestapt op cartridge (nooit meer dan 2 mesjes). Het kwastje is mij al die tijd trouw gebleven, tot ik 2,5 jaar geleden besloot dat ik meer uit het scheren wilde halen en lid werd van dit scheerforum. Weer terug naar DE en inmiddels ook het open scheermes. Toen kocht ik een nieuwe grote varkensharen Omega en een pure badger Muehle. Mijn oude kwastje heeft door slijtage nog circa de helft van de oorspronkelijke omvang. Ik gebruik hem alleen nog op reis en kan er maar geen afscheid van nemen, zo zacht als hij is, en direct verzadigd, een subliem kwastje, inderdaad beter dan de nieuwe, hoewel die m.i ook prima voldoet.
Rob van Rotterdam Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Dit vind ik nou eens interessant. Een paar weken geleden heb ik aan een barbier hier in de stad gevraagd of je met een kwast je leven lang kunt doen: hij wist het niet. Let wel, dat was een beroeps, die doet de hele dag niet anders zou je zeggen. Nu heb ik een indicatie. Kwasten slijten dus wel degelijk. Dank Hanwer, Groet Rob
Marcel Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Mijn Pa heeft in 3 1/2 jaar tijd een van een verse TGN Finest knot voorziene kwast, weten terug te brengen tot een haarlengte van hooguit 3 centimeter. Nieuw was deze ongeveer 5 centimeter. Hij is niet zo subtiel qua inzepen, om het voorzichtig uit te drukken. Ik heb nog steeds een oude pure badger die ik een kleine 20 jaar veel gebruikt heb. De haren zijn niet veel korter geworden in de tussentijd, maar er heeft wel erg veel uitdunning plaatsgevonden door afgebroken haren. Afgaande op het bovenstaande varieert het dus nogal van persoon tot persoon hoe lang je met een kwast kunt doen. Je hele leven lijkt me niet reeel, maar als je de kwast goed behandelt moet je er vele jaren plezier van kunnen hebben.
Guest Gusto Posted May 2, 2015 Posted May 2, 2015 Semogue SOC Varken. Ik heb deze mooie kwast al enkele dagen in gebruik, en wat mij opvalt: Opmerkelijk zacht, voor een varkentje. Maakt eenvoudig een kom met geweldig schuim!
Joris Posted May 6, 2015 Posted May 6, 2015 Zover ik Semogue ken doen die werkelijk totaal niet denken aan de 'zachte haren' van de oude Omega's. De krulstaartjes van Vulfix komen een stuk dichter in de buurt alleen die zijn ook nauwelijks meer te vinden. Eigenlijk ken ik nu nog maar één adres met Vulfix varkensharen op voorraad en dat is Shoeboxshaving in de VS. Hier is de verzamelpagina en vooral de gedraaide grepen zijn zeer de moeite waard. Ze hebben een lange inbreekperiode nodig maar zijn desalniettemin wel meteen al behoorlijk zacht; omdat er vrij dunne haren worden gebruikt duurt het splijten van de toppen wat langer. Ik ben ook zeer tevreden met mijn Vulfix varken. Geloof dat het de nr. 9 is. Ik betaalde minder dan 10 euro bij Barbershop Classics en heb hem al vele honderden keren gebruikt en ben er nog lang niet klaar mee. Af en toe laat hij een haartje gaan maar niets schokkends.
Stoppel Posted May 6, 2015 Posted May 6, 2015 Mijn Pa heeft in 3 1/2 jaar tijd een van een verse TGN Finest knot voorziene kwast, weten terug te brengen tot een haarlengte van hooguit 3 centimeter. Nieuw was deze ongeveer 5 centimeter. Hij is niet zo subtiel qua inzepen, om het voorzichtig uit te drukken. Ik heb nog steeds een oude pure badger die ik een kleine 20 jaar veel gebruikt heb. De haren zijn niet veel korter geworden in de tussentijd, maar er heeft wel erg veel uitdunning plaatsgevonden door afgebroken haren. Afgaande op het bovenstaande varieert het dus nogal van persoon tot persoon hoe lang je met een kwast kunt doen. Je hele leven lijkt me niet reeel, maar als je de kwast goed behandelt moet je er vele jaren plezier van kunnen hebben. Mijn vader heeft een Omega opgebruikt totdat er nog maar enkele haren inzaten die nog maar een centimer of 3 lang waren. Gewoon jarenlang 1 kwast en die een keer of 5 per week gebruiken. Hij vond hem overigens nog steeds goed functioneren
marco Posted May 6, 2015 Posted May 6, 2015 Haha, die vaders met kwasten. Hoe krijgen ze het voor elkaar? Die ouwe van mij gebruikte altijd alleen spuitbus-jekkiederrie, dus weet niet hoe hij het er van af zou hebben gebracht. Ik zie nu echt een grote wilde man voor me die zijn gezicht woest staat in te zepen, met het schuim van zijn schouders tot aan zijn kruin.
Guest Gusto Posted May 16, 2015 Posted May 16, 2015 Nu de haren, beginnen, te splitsen is deze kwast, bijna, net zo zacht als een dasje.
Paljas Posted May 21, 2015 Posted May 21, 2015 Ik heb een Semogue 1850 en 2 Omega's. De Semogue kwam echt heel langzaam los maar komt inmiddels wel in de buurt van mijn fijnste Omega. Handvat van de Semogue is wel beter dan de goedkopere Omega handvatten (mijn exemplaar heeft een houten handvat). Ik zou als ik opnieuw kon kiezen denk ik voor een Semogue 620/830 of een Omega 31064. edit: of de SOC, al is die wel aan de maat geloof ik.
Guest Gusto Posted May 21, 2015 Posted May 21, 2015 De SOC is een flink kwastje, maar wel een topper!
Guest Gusto Posted May 23, 2015 Posted May 23, 2015 Beun, vertel eens, welke is het geworden, en hoe bevalt hij?
Beun Posted May 23, 2015 Author Posted May 23, 2015 Gusto, Tijdens mijn zoektocht maakte ik gebruik van een "vintage Omega" die wat prikte. En opeens "boem" hij werd na een paar keer intensief gebruik heel zacht. Dus ik ga deze even gebruiken, tot nu toe bevalt die prima.
Recommended Posts