Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jo mensen

Enige tijd geleden toonde ik het type mesje wat in mijn Franse Apollo krabber moet: volledig incompatibel met een gewoon veiligheidsscheermesje. Analoge DRM.

205v029.jpg

Recentelijk verkreeg ik een kudde van precies dit type mesje, wat op zich fijn is, kan ik die krabber een keer proberen, maar daar zit weer roest op en meuk. Kan ik allemaal schuren en schoonmaken en ontsmetten, maar dat zal de scherpte niet ten goede komen, verwacht ik zo.

Kortom! Zo dacht ik, wellicht dat hier de ouwerwetsche mesjesscherper een rol van betekenis kan spelen. Derhalve mijn vraag: Iemand ervaring met mesjesscherpers en ouderwetse mesjes, en heb je daar wat aan in de zin dat je een mesje weer enigszins op scherpte krijgt daarmee?

Posted

Het enige wat ik daarover weet is dat ze bedoeld zijn voor carbonstalen mesjes. Als je zeker weet dat het geen Stainless meuk is, zou ik de gok wagen.

Posted

Right. Nou, er zijn tekenen van roest. Ik ga er dus maar vanuit dat het niet stainless is. Nu nog zo'n ding op de kop tikken. Zat op marktplaats, maar ik moet er natuurlijk niet eentje met drie pennen hebben daar deze mesjes slechts éen gat heeft.

Posted

Lijkt het zo of heeft dit mesje ook geen rechte snede? Dan heb je ook weinig aan die "gangbare" exemplaren met zo'n trektouwtje. Die beschrijven alleen maar een rechte lijn.

Net waar je met dit mesje dan geen behoefte aan hebt. Dan maak je van een bot mesje een bot mesje met een of 2 scherpe stukjes...

Posted

Beetje roest op het blad krijg ik zelf wel weg, maar daarna moet ik me ermee scheren. Nu ja, ik zoek het wel effe uit. Zal jelui op de hoogte houden.

Posted

zijn die messenscherpers niet bedoeld voor de "gewone" bekende double edge mesjes, lijkt me niet dat die apollo mesjes het goed gaan doen.

Misschien dat je het met een oude spijkerbroek kan doen ofzo? In iedergeval succes ben benieuwd of het je lukt

Posted

Het roest krijg ik er wel af, alleen denk ik dat ze scherping nodig hebben.

Ondertussen echter heb ik ontdekt dat sommige modellen Gibbs mesjes ook op deze Franse Apollo's passen. Daar zag ik pakjes van aangeboden op de ebays dus wellicht is dat een beter idee.

Posted
Ik heb eens gelezen dat Ron wel eens de scherpte ophaalde door ze over crox te halen onder een speciale hoek.

Dat waren mesjes voor in de Feather shavette.

artist-club-blade-specifications.jpg

Posted

Hoe doe je dat in praktijk: die feather mesjes over de scheerriem halen? Laat je ze in je featherShavette zitten dan?

Ik heb zo een machientje om zogezegd mesjes machinaal te herscherpen. Bij over en weer schuiven wordt het mesje automatisch omgedraaid. Er is keuze uit twee soorten steentjes en een stukje leer dat je kan instellen.

Moest er interesse zijn?

Posted
Hoe doe je dat in praktijk: die feather mesjes over de scheerriem halen? Laat je ze in je featherShavette zitten dan?

Inderdaad, ik liet ze dan ongeveer halfweg uit de houder steken en dan over de riem, daarmee kon één mesje meer als een maand mee.