Jump to content

En weer een nieuwe

denmaarten

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Vorige week was ik wat aan het zoeken over het onderhouden van scheermessen en kwam ik op het forum uit. Toen maar geregistreerd en ondertussen al heel wat gelezen.

Sinds ongeveer een half jaar heb ik een Dovo open scheermes. Ik had me van te voren al wat ingelezen en ben uitgekomen op de Messenwinkel in Antwerpen. Ongeveer drie kwartier rijden vanuit Tilburg dus dat vond ik goed te doen. Allemachtig wat kunnen die mensen met passie vertellen over messen en al wat er bij komt kijken. Erg interessant al waren mijn kinderen het daar minder mee eens ;)

Na een half uurtje stonden we weer buiten en had ik een complete set aangeschaft met scheerriem spanriem mes en rode en gele pasta. Daarna weer goed inlezen en de online cursus van de messenwinkel meerdere keren doorgelezen.

Ondertussen ben ik dus een half jaar verder en moet zeggen dat het allemaal best wel aardig lukt. In het begin heb ik natuurlijk wel een aantal keer gedacht, waar ben ik aan begonnen! Maar dat wist ik van te voren. Doorzetten dus....

Vorige week heb ik een goedkope versie van een shavette besteld. Dit omdat ik binnenkort op vakantie ga en ik ik twijfelde of ik mijn goede mes ging mee nemen, terug zou vallen op mijn mach 3 of een goedkoop alternatief zou aanschaffen. Het is dus het laatste geworden.

Ik moet zeggen al is het plastic, het werkt verder fantastisch. En wat me aan het denken heeft gezet: veel scherper dan mijn Dovo!

Nu kan ik me niet voorstellen dat wegwerp mesjes veel merkbaar scherper zouden moeten zijn dan een open scheermes dus ben ik eens gaan kijken naar de behandeling van stroppen enzo. Ik ben er al wel achter dat ik waarschijnlijk te veel druk legde op het mes, zowel op de canvas als op de leer kant.

Alle tips voor een wederom scherp mes zijn welkom :)

Groetjes, Maarten

Hoi!

Gooi die M3 maar gewoon helemaal weg.

Messen recht uit een winkel (of waar ook vandaan) zijn zelden echt goed scheerscherp. Dat betekent dat je met een achterstand begint. Als je dan teveel druk zet met stroppen dan help je zelfs een mes wat wel goed scherp is om zeep, zoals je al constateerde. Dat krijg je met stroppen niet goed, daar moeten stenen aan te pas komen. Eventueel kun je je mes naar mij opsturen, of hier even rondvragen of iemand voor je slijpen wil.

Stroppen doe je zonder druk. Gewicht van het mes, en je gebruikt je hand alleen om te sturen. Verder opletten dat je je strop goed strak houdt, maar niet té: het leer moet niet gaan bollen.

Hoi, welkom en ik moet zeggen dat ik mijn shavette ook vaak veel scherper vind scheren dan een open mes. Blijkt door verkeerd onderhoud te komen of eigenlijk geen onderhoud aan mijn open mes. Als Rolf bij mij is geweest en hem langs die leren riem gehaald heeft dan voelt hij ook snoeischerp aan.

Bepaalde open messen zijn voor mij op een of andere manier te groot en te zwaar dan krijg ik ineens problemen met het deel van de kin scheren van links naar rechts voor mij van rechts naar links omdat ik er voor sta. Gewoon veel oefenen en uitproberen soms is een kleiner mes lekkerder om mee te werken dan zo'n hele grote.

Ik scheer ook graag met een mes met een punt en geen afgeronde hoek omdat ik blijkbaar iets meer met de voorkant van mijn mes scheer.

Heel verhaal , veel plezier hier en als je wil ben je welkom op de clubdag 17 mei bij mij

Dankjewel allemaal :D

Ik houd het slijpen en de clubdag even in gedachten! Eerst nog maar eens alles goed doorlezen.

Zag net al dat ik waarschijnlijk de riemen te strak heb: ze staan inderdaad bol en niet netjes vlak. Vanavond zal ik eens kijken of ik mijn mes al te ver versleten heb, of dat ik hem zelf nog scherp kan krijgen.

• 4 weeks later...