Jump to content

Het grote Japanse NATuur (JNAT) wetstenen topic.

Recommended Posts

Posted

Heren,

Nu we (laat ik voor mezelf spreke, ik) menig topic vervuild hebben met onze voorliefde voor JNAT's wordt het misschien tijd voor ons eigen topic. Dus bij deze presenteer ik u: "Het grote JNAT topic". Hier kunt u terecht voor al u vragen en opmerkingen omtrent het slijpen op Japanse Natuur wetstenen.

Ik zal de openingspost langzaam aanpassen/aanvullen met info die hier verzamelt wordt.

Posted

Om maar met de deur in huis te vallen zal ik maar de eerste vraag afvuren. Ik heb van Tony een Tsushima Nagura overgenomen in combinatie met een JNAT. Inmiddels heb ik ook een setje Asano Nagura's gekocht en ik vroeg me af waar in de progressie die Tsushima nagura zijn plek heeft?

Posted

Hij zou zo tussen 6-8k zijn.

Ik zou hem de eerste paar keer niet gebruiken om eerst de andere onder de knie te krijgen.

Ik durf niet te zeggen waar hij het beste past. Ik denk voor tenjou.

Ik doe 2,5 chosera, dan botan, tenjou, meijeiro en als laatste een van de tomo's.

Posted

Omdat ik wel wilde weten hoe goed die Tsushima was heb ik er een mes mee geslepen en daarna crox op balsa, linnen en leer en me er mee geschoren. Het is geen snelle steen maar ik denk wel dat hij in de buurt van de 6-8k komt. Ik heb hem in mijn setup vervangen door een chosera 5k.

Posted

En wat schetst mijn verbazing, Maksim van JNS adviseert de Tsushima als allerlaatste te gebruiken. Dus na de Tomo nagura en voor dat je eindigt op alleen een natte steen...

Of er is een miscommunicatie of hij loopt me te fucken. Want alle andere berichten spreken dat tegen.

Posted

Hij heeft wel deels gelijk, je kunt ermee finishen.

Hele lichte slurry en veel water, dan werkt het net zo als een zachte Tomonagura.

Posted
Hij heeft wel deels gelijk, je kunt ermee finishen.

Hele lichte slurry en veel water, dan werkt het net zo als een zachte Tomonagura.

Fascinerend ik ga het eens een keer proberen.

Wow die Asano Nagura's zijn wel een welkome aanvulling op mijn slijp gereedschap. Ik heb van de week een mes wat tot 10K & Crox geslepen was bot gemaakt en opnieuw begonnen met Botan, Mejiro en Tenjou en tomo nagura.

De snede is echt super scherp en uiterst comfortabel, ik heb me nu 4 dagen achtereen geslepen met dit mes en het glijd echt door mijn baard heen. Elke dag 2 passes WTG & XTG (wat ik anders nooit doe) en altijd glad zonder ook maar enige irritatie. Ik ben echt zeer aangenaam verrast. Wat mij betreft gaan op een paar na alle synthetische stenen langzaam de deur uit.

Posted

Dat klinkt super Noxa!!

Ik heb hetzelfde. Lekker scherp, maar vooral 0 irritatie.. Ik vind ook dat het mes lang scherp blijft. Ik gebruik zelden crox. Eigenlijk nooit na Jnat.

Enjoy!!!

Posted

Hallo heren,

Sinds begin november 2014 heb ik de JNat die Roef te koop had overgenomen, Roef had deze steen eerder ooit van Buffel gekocht.

Dus de vroegere verblijfplaatsen van deze steen zijn bekend ;)

Het betreft een JNAT wakasa asagi LV 4.5 met als slurrysteen de (grijze) wakasa tomonagura (hard) en de (gelige) wakasa tomonagura (zacht), de grote grijze slurry steen geeft hetzelfde resultaat als de (gelige) wakasa tomonagura maar maakt iets sneller een mooie slurry.

De kleine witte is een mejeiro nagura, die gebruik ik eerst, jammer vindt ik wel dat deze slurrysteentjes een lichte waas achterlaten op de slijpsnede. maar dat krijg ik bijna helemaal mee af nadat het mes eerst kennis heeft gemaakt met de croxpaddle.

De (grijze) harde wakasa tomonagura gebruik ik dan als laatste.

Als een na laatste ga ik met het mes nog eens tig keer over de steen met water dus zonder slurry.

Als de steen terzijde is gelegd gaat het mes naar de croxpaddle 15 a 20x om hierna naar de ruwleerpaddle 50x te gaan waarna het mes kennis maakt met de English bridle paddle 30x.

Posted

Je hebt wel een punt hoor, maar ik zit met die doffe waas Eelco die op die slijpsnede zit en dat vindt ik wel jammer, of heb jij nog een ander idee of weet jij welke slurrysteen geen waas achterlaat, of zit dit in de steen zelf.

Ik kijk met een loep (60x) naar mijn snede en hou precies in de gaten wat ik doe en wellicht ben ik dan te pietleutig of te ......... maar het geeft mij wel veel voldoening als ik de snede in de gaten kan houden.

Posted

Volgens mij (correct me if I'm wrong) is die kristal achtige waas of "haze" juist inherent aan de JNAT?

Posted

De waas is inderdaad geen probleem hoor.

Wat je ook zou kunnen doen is langer doorgaan, op die manier zal de waas weggaan en een spiegel glad resultaat geven.

Ook op de wakasa van jouw.

Gewoon mee scheren, misschien is het wel erg prettig :)

Posted
De waas is inderdaad geen probleem hoor.

Wat je ook zou kunnen doen is langer doorgaan, op die manier zal de waas weggaan en een spiegel glad resultaat geven.

Ook op de wakasa van jouw.

Gewoon mee scheren, misschien is het wel erg prettig :)

'

Oké Eelco, dat zal ik bij andere messen maar eens uitproberen, ik heb enige tijd geleden een 7 daagse scheerset op de kop getikt, euh gekocht waarvan ik de messen nog moet slijpen, ik zal daar eens twee messen van slijpen, eens kijken wat het verschil is en of ik dat merk.

Ben benieuwd of ik verschil merk, wordt vervolgd.

T.

Posted

Heren, ik heb nu enkele messen geslepen met de Asano Nagura's en ik ben razend enthousiast. Ze geven een consistent vlijmscherp resultaat met een ongekende vergevingsgezindheid. Ik kan het eenieder aanraden.

• 6 months later...
Posted

Ik ben pas sinds kort bezig met slijpen en gebruik nu alleen een vintage coticule( onbekend uit welke laag). Ik kom een heel eind maar mis net dat laatste beetje scherpte. Nu hoor ik van verschillende forumleden dat een Shoubadani 100 van JNS en goede keuze zou zijn om te gebruiken na de coticule.

Alleen wat voor slurrysteen moet ik daarbij kopen? Maksim van JNS zegt het setje van 3 x Asano nagura.

Op het forum lees ik dat de kleine Tomo nagura die je bij de steen kunt bestellen voldoende is. Andere mensen raden aan om nog een extra grote Tomo nagura te kopen.

PS Het is niet het scheren maar vooral het scherp houden van het mes dat het moeilijkst is bij het hanteren van het open mes vind ik.

Posted

Ik zou starten met een mooi formaat Jnat en een bij behorende Tomo nagura.

Ik gebruikte na coticule alleen een tenjou, meijeiro en tomo.

Voor opfrissen alleen meijeiro en tomo.

Voor complete slijpbeurt gebruik ik na de 2 en 5k naniwa prof wel eerst de botan nagura om vervolgens verder te gaan.

In principe kan je met botan ook vanaf de bevel omhoog, maar dan moet je wel een paar keer refeshen.

Ow en zoals ik al in pb aangaf, kijk ook naar verzendkosten. Voor iets van €135 euro hoef je geen verzendkosten te betalen, anders iets van 25 euro.

Succes!!