Jump to content

Recommended Posts

Posted

In de categorie afwijkende designs nog even deze. Een NOS Tennis 80 customized. Ik had een paar T80 messen gevonden bij een oude handelaar die niet goed waren opgeborgen. Behoorlijke roest op de tang en daardoor flink moeten schuren. Het logo heeft het helaas moeten afleggen, maar daar scheert het niet minder om.

Ik heb er een setje scales voor gemaakt naar ons model "Café Razor" en het mes wat moeten aanpassen vanwege de roest. Scales zijn gemaakt van Makasser Ebben aan de buitenkant en haagbeuk aan de binnenkant.

Hier wat foto's:

Pic1:

il_fullxfull.753776873_56sc.jpg

Pic2:

il_fullxfull.753776887_gbve.jpg

Pic3:

il_fullxfull.753776907_2c42.jpg

Pic4:

il_fullxfull.753656490_2xed.jpg

Pic5:

il_fullxfull.753776965_jbeq.jpg

Posted

Da's een leuke opwaardering van zo'n mes. Stuk hiel eraf, neus eraf en goeie scales-vorm en je hebt opeens iets ranks en spannends. Goed werk!

Ter indicatie van wat er allemaal is gebeurd (los van de roestverwijdering): Mijn Tennis 80 mesjes, waarvan ik er eentje in de tussentijd heb weggegeven.

Posted
Da's een leuke opwaardering van zo'n mes. Stuk hiel eraf, neus eraf en goeie scales-vorm en je hebt opeens iets ranks en spannends. Goed werk!

Ter indicatie van wat er allemaal is gebeurd (los van de roestverwijdering): Mijn Tennis 80 mesjes, waarvan ik er eentje in de tussentijd heb weggegeven.

Thanks. Die Tennis 80 messen scheren erg goed. Mooi spul. Blijf het wel vreemd vinden dat ze zoveel varianten van Tennis 80 hebben gemaakt. Verschillende lengtes en breedtes. 9/16 - 5/8 - 11/16. Verschillende etsen... Allemaal handwerk.

Posted

De Tennis-80's verschillen deels door de periode waarin ze gemaakt zijn. Voor of tijdens Fritz Bracht. Zoals in mijn linkje zichtbaar is de Bracht-loze Tennis grijs geëtst, de ander goud. Heeft vermoedelijk ook te maken met de periode waarin ze werden geproduceerd. De Bracht-lozen stammen van net voor, tijdens de oorlog, wellicht was het goud te duur.

Posted
De Tennis-80's verschillen deels door de periode waarin ze gemaakt zijn. Voor of tijdens Fritz Bracht. Zoals in mijn linkje zichtbaar is de Bracht-loze Tennis grijs geëtst, de ander goud. Heeft vermoedelijk ook te maken met de periode waarin ze werden geproduceerd. De Bracht-lozen stammen van net voor, tijdens de oorlog, wellicht was het goud te duur.

Kijk, das mooi om te weten. Ik heb beide varianten. thnx

Posted

Kleine aanvulling: Bracht was sinds begin jaren 50 de baas/eigenaar van Dovo en heeft in '53 het merk Tennis overgenomen. Hoelang Dovo dat merk gevoerd heeft weet ik niet, maar in ieder geval is het zo dat als er geen bracht of dovo op de tang staat je Tennis van uiterlijk in de oorlog stamt, en als dat er wel op staat van na 1953 (incluis).

Tennis zelf bestaat al vanaf begin 20e eeuw, toen het tennis populair werd. Toen in 1931 de Duitse Cilly Aussem Wimbledon won heeft Tennis speciaal voor de gelegenheid een 7-dagen set uitgebracht in luxe lederetui.

Posted

Het is in ieder geval zo dat je niet zomaar een gangbare vorm hebt gekozen, niet zo makkelijk want alles is al zo'n beetje gedaan. Proficiat!

Posted
Mooi hoor NepZeb.

De scales vind ik ook een mooi ontwerp.

Thanks. Het ontwerp is van Floris. We waren op een avondje bezig en hij was creatief aan het zijn. Van het een kwam het ander en nu is dit onze signature scale. More to come ;)

Posted

Mooi mes en strakke scales. Hoewel ik meer van het traditionele ontwerp houd vind ik dit ook wel erg mooi.

• 2 weeks later...