efsk Posted April 5, 2015 Posted April 5, 2015 Mannen! Vrouwen ook! Vanswegens een stukje solidariteit naar de mensen toe heb ik besloten de komende tijd solidair te zijn met hen die zich dagelijks gedwongen voelen te ploeteren met een krabber. Ik snap dat nooit, we hebben toch niet voor niets het open mes uitgevonden, de krabber heeft ook niet voor niets in het duits de naam Hobel gekregen, wat zoveel als schaaf betekent, maar goed, het accepteren van ongemak weegt bij sommigen blijkbaar zwaar. Waarom, vragen jelui zich af, zou ik me dan ook vrijwillig aan dat ongemak onderwerpen? Vrij simpel: Het open mes begin ik dusdanig te beheersen dat ik ook verschillen kan verwoorden tussen de verschillende gelijksoortige exemplaren. De SE kostte me de Shovelhead niet veel beurten om mee overweg te kunnen en met nog enig poetsen kan ik met de tweede aan de slag. Dan nu even een inhaalslag om ook over de DE een gefundeerde mening te kunnen hebben. Wat gaat ik doen? Ik gaat mijn eigen de komende tijd dagelijks (wellicht soms tweedagelijks) scheren met iedere dag een andere krabber, tot ik ze allemaal gehad heb. Ik dacht eerst met een Souplex-mesje te beginnen die ik gister kreeg, maar het wordt een Rus: Voskhod, Rapira, Lada of toch nog een keer de Sputnik. Zodra het trekt in de spaarpot en een nieuwe. De hardware: U ziet op de bovenste rij van links naar rechts een Swing, Mulcuto Schrägschnitt uit gedeukt doosje, Apollo (Solingen). De onderste rij van links naar rechts: onbekende 4-piece, onbekende bakelieten 3-piece, Gillette Swing Twist K1, Gillette Slim Adjustable M2 ultrabling, Parker 90R, onbekende Duitse 3-piece, Ben Hur N°2. Het geheel ligt op een scheerzakje van Snuff zijn vrouw. Niet op de foto nog wat Gillette's, Apollo (Frans). Geen idee hoelang ik de kwelling vol ga houden, ik begin in ieder geval met de Parker en wil zeker een beurt met de Mulcuto gedaan hebben. Ik doe mn best voor alle tien. In deze thread de wederwaardigheden. Tot morgen!
Marcel Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Kwelling?! Veel succes/plezier dan maar! Het zou misschien leuk zijn om ook een Muhle R41 (2011) of een Roedter te kunnen gebruiken, de ultieme kaasschaven in krabberland.
Snuff Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Benieuwd of je het volhoud, het zijn nu ook niet bepaald (voor mij althans) goede schaaf instrumenten die je uitkoos voor de test. Een krabbertje moet echt al heel goed zijn om op gelijke voet te komen met de scheerbeurt die een goed geslepen open mes geeft. Mijn verdict ..... alles gaat naar de marktafdeling en de opbrengst wordt gebruikt voor een andere aankoop.
efsk Posted April 6, 2015 Author Posted April 6, 2015 Of het een beurt gelijk aan een mes gaat worden heb ik sowieso mijn twijfels over, maar het gaat me er meer om dat ik de krabber wat beter leer begrijpen. Ik heb nu een rij dingen liggen die van elkaar verschillen in diverse opzichten: ga ik die een beetje leren herkennen en begrijpen. Daar is een beurt per kwabber uiteraard te weinig voor, en alles met éen type mesje ook, maar goed, ik heb geen zin om er een jaar aan te besteden. Dat alles naar de marktplaats gaat heb je goed gezien: alle krabbers zijn te koop. Roedter is een goed idee Marcel, ik zal mn collega eens aanschieten, die heeft er eentje. Daar heb ik me al éen keer mee kunnen scheren, gevaarlijk wapen dat ding. Nog een keer in het vergelijk is misschien best leuk.
PI56 Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Ik wens je veel plezier. Het scheren met een krabber is anders als met een open mes, maar niet minder effectief en ook niet minderwaardig. We gaan je recensies met veel genoegen lezen.
Timothy27 Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Leuk experiment. Als het erop zit hou ik me aanbevolen voor de Gillette Slim Adjustable
mhharsta Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Veel plezier met je waaghalzerij, ik verheug me op het lezen van je bevindingen.
KugelFanger Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Succes. Ik ben benieuwd naar je bevindingen Mochten ze niet bevallen ben ik erg benieuwd naar de Mulcuto Schrägschnitt. er zijn ook anderen die ik graag aan mijn collectie wil toevoegen.
efsk Posted April 6, 2015 Author Posted April 6, 2015 Zelfs een Roedter, kamikaze-piloot. Die heb ik al een keer gedaan vorig jaar. Fijne krabber. Paar weken overwogen er zelf ook een te kopen maar dacht toen dat ik me toch alleen maar met open mes scheer dus wat moet ik met een krabber. Sindsdien zijn er krabbers bijgekomen
cutthroat Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Ik ben benieuwd. Mijn voorspelling: experiment voortijdig afgebroken, krabbers op de markt sectie (met uitzondering van een enkel curieus exemplaar wat leuk als decoratie en herinnering aan de horror is) en gillend terug naar het "echte scheermes" In ieder geval veel succes! Ik voel met je mee
efsk Posted April 6, 2015 Author Posted April 6, 2015 Bon. Dag éen dus. Het materiaal van vandaag: Plisson L'Occitane Golddachs Classic Parker 90R Captain Extra Quality (1) Tunney Aluin Alcolado Glacial In tegenstelling tot eerdere berichten heb ik geen Russisch mesje gebruikt. Terwijl ik achterin de la naar het mesjesdoosje aan het graaien was (plastic HEMA etenswarenbakje met oerlelijk doorzichtig groen deksel. Gelukkig heb ik het niet zo vaak nodig, vandaar ook achterin de lade. Benevens honderdnogwat Voskhods en divers ander spul zit er ook een zakje silicagel in. Dit terzijde.) kwam ik het pakje Lord-assorti tegen wat Talibeard me schonk eerder dit jaar. Aldus werd de keuze bepaald. Captain Extra Quality. Wel als bericht pakte ik de Parker 90R. De reden dat ik dat deed is dat dat de krabber is waar het klassiek scheren voor mij mee begon. En wat heb ik dat ding vervloekt, of beter: mijn gebrekkige techniek. Tegen de tijd dat ik deze krabber enigszins onder de knie had begon ik met het open mes en sindsdien is het ding maar éen keer in inzet geweest bij haast en teveel baardgroei voor het fatsoen. De Parker is een grote TTO-krabber met gesloten kam. Als op de foto in het startbericht van dit draadje wel zichtbaar is zo lang als een Slim Twist, maar dan geheel van vernikkeld metaal. Het ding weegt dan ook 72 gram! Ik weet nog dat, toen ik in de drogist krabbers stond te vergelijken, ik wat zwaarders wel prettig vond en deze koos vanwege én het gewicht én de het vernikkelde uiterlijk maar nu vind ik het maar een zwaar ding. Tweeënzeventig gram! Ik denk niet dat ik veel open messen heb die zwaarder zijn dan dit. De Koraten, die zeker, de 8/8 KROPP, vermoedelijk ook, maar bij de dikke Schulze heb ik al twijfels. Waarmee ik maar wil zeggen: zwaar. De krabber heeft door dat gewicht natuurlijk van zichzelf al de neiging tot flink leunen, dus nu snap ik dat ik in die begindagen zo'n moeite had met geen druk uitoefenen. Dat ging nu een stuk beter: krabber tussen drie vingers aan het uiteinde vast en gaan. Bij een eendagsbaard hoor je het ding niet zo. Alleen de kaaklijn deed het wat kratskrats terwijl er echt wel stoppels waren. Je hebt ook flink wat vrijheid in het bepalen van de scheerhoek. Dat verwachtte ik al, want ik heb de bladegap al eerder vergeleken met een Slim Adjustable standje 9. Dat maakt het aan de ene kant een makkelijke krabber om effe rap rats rats te doen, maar aan de andere kant heb je ook meer gelegenheid de hoek totaal verkeerd te hebben, wat weer onplezante irritaties en scheerbrand op kan leveren. Wat mij als open mes gebruiker opvalt is dat de gang op de vleug op althans de hals makkelijker gaat dan met het mes. Met een mes is het wat diagonaal ruitenwisseren, waar ik altijd wel van geniet omdat het er in de spiegel leuk uitziet en je bovendien op moet letten op tijd te stoppen want té verticaal en het mes hapt, maar de krabber zet je, behalve bij de overgang hals-kaak, gewoon dwars neer en gaan. Dat op de vleug is iets meer opletten want door het gewicht wil het ding zakken en zijwaartse bewegingen met een mes, open of in een krabber, is niet een goed idee. Bij het omhoogscheren is het ook wat opletten dat je de kop wel op de huid houdt: ook daar merk je dat door het hoge gewicht gecombineerd met de lange steel de kop van de krabber van de huid weg wil "slingeren". De aluin na afloop deed best wat prik, meer dan ik met het mes gewend ben, en dus, omdat ik toch al masochistisch bezig ben, meteen maar een extra plons Alcolado in het gelaat. Een extra halleluja zo met de Paas, zal ik maar zeggen. Het was niet een slechte scheerbeurt. Ik merk nog wat prikkende baardhaar bij het tegen de vleug strijken op de wangen maar los daarvan goed glad. Ook vind ik het fijn dat de Parker zichzelf weer even mocht bewijzen: het is geen verkeerde krabber als je ermee hebt leren omgaan en het is ook de krabber die mij bij mn eerste stappen hier heeft begeleid. Ik heb er dus een zwak voor. Het hoge gewicht en de lange steel is iets wat je moet liggen. De vrij grote bladegap maakt dat ik het niet een beginnerskrabber zou willen noemen: ik denk dat je dan beter af bent met een krabber die een wat beperktere werkende scheerhoek heeft. Morgen weer een beurt, ik denk nog na over met wat.
mhharsta Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Leuk dat je de week begint met de krabber waar je mee bent begonnen voor je op het open mes overstapte. Was het eenvoudiger om de juiste hoek te vinden na je ervaring met open messen? Het scheren met een open mes neemt bij mij als beginner meer tijd in beslag dan met de krabber, is dat bij jou nu anders? De meesten hier zullen goed kunnen beschrijven hoe hun overgang van krabber naar open mes verloopt, niet van open mes naar krabber, dus je experiment boeit me wel. Oh ja, bij welke drogist kon je krabbers vergelijken?
efsk Posted April 7, 2015 Author Posted April 7, 2015 Inderdaad vdgaag. Die hebben nu ook EJ's staan, krabbers en kwasten. De kast vol Kent-kwasten maakt ook hebberig. Het scheren met open mes duurt niet heel veel langer meer dan met een krabber. De gang tegen de vleug gaat wat trager, de rest is gelijk snel. Wat ik wel merk is dat ik met het mes veel minder moeite heb automatisch de beste hoek te pakken, dat gaat meerendeels zonder nadenken. Ervaring vermoed ik, ik heb natuurlijk vele malen meer scheerbeurten met het mes dan met de krabber achter de rug.
efsk Posted April 7, 2015 Author Posted April 7, 2015 Dag twee. Het materiaal van vandaag: Plisson L'Occitane Golddachs Clasic Ben Hur N°2 Captain Extra Quality (x2) Tunney Aluin De N°2 bij de Ben Hur betekent niet dat het mijn tweede is, het is het typenummer zoals in de bodemplaat gestanst. De Ben Hur is een 3-piece (hebben we daar al een Nederlandse benaming voor?) met open kam en is eigenlijk nog best zwaar voor het formaat: 50 gram. Mijn exemplaar heeft, na schoonmaken, een geheel glimmend chromen kop en een handvat met wat patina. In vergelijk met de Parker van gister een korte steel, maar in vergelijk met de Parker heeft alles een korte steel. De krabber is behoorlijk mild. Bij mijn eerste gang was het zoeken naar de goede hoek en ging er niks af. Nieuwe ervaring Tweede gang ging beter maar glad werd het dankzij de tegenvleugse gang. Daar maar twee van gedaan. Bij het zoeken naar scheerhoek nog een nieuwe ervaring: je kunt jezelf prikken met de open kam Doet geen zeer en de tanden zijn ook niet scherp maar grappig vond ik het wel. Om deze krabber goed te kunnen beoordelen moet ik m eigenlijk nog eens gebruiken. Een hele beurt met de goede scheerhoek maakt vast verschil. Gaat echter voorlopig niet gebeuren, ik heb nog een krabber of 8 af te werken, en als ik me gek maak meer.
mhharsta Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 De krabber ziet er op de foto door de open kam niet uit als een milde krabber vind ik. Het venijn zit hem hier dus in de tandjes .
Frog Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Zo'n Ben Hur is naar mijn mening echt een heerlijke krabber! Heb er hier ook zo eentje liggen en die mag zich 1 van de komende dagen weer eens bewijzen. Welke ga je morgen proberen?
mhharsta Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Zo'n Ben Hur is naar mijn mening echt een heerlijke krabber! Heb er hier ook zo eentje liggen en die mag zich 1 van de komende dagen weer eens bewijzen. Vind jij de Ben Hur ook een milde krabber?
efsk Posted April 7, 2015 Author Posted April 7, 2015 Zo'n Ben Hur is naar mijn mening echt een heerlijke krabber! Heb er hier ook zo eentje liggen en die mag zich 1 van de komende dagen weer eens bewijzen. Vind jij de Ben Hur ook een milde krabber? Goeie vraag. Benieuwd naar het antwoord, dat leert ook mij wat.
Frog Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Ja, ik vind de Ben Hur mild, maar wel effectief. Meestal gaat er een Lord platinum mesje in en dat gaat vlotjes. Een Gillette silver blue doet het voor mij dan weer een pak minder goed in deze krabber. Maar moest je ooit de kans hebben er 1 te kopen/testen dan zou ik zeker niet twijfelen.
efsk Posted April 8, 2015 Author Posted April 8, 2015 Dag 3. Het materiaal van vandaag: Plisson L'Occitane Golddachs Classic Apollo (Duits) Captain Extra Quality (x3) Tunney Aluin Alcolado Glacial Mochten jelui denken: wat doet die efsk weinig variatie met zepen enzo dan klopt dat. Het doel is de krabber met overige variabelen zoveel mogelijk invariabel. Uit de, zover mij bekend, zelfde fabriek als de Ben Hur van gister stamt deze Apollo. Dat en het feit dat het beiden open kam krabbers zijn is dan ook wel meteen de enige overeenkomst:deze Apollo is tamelijk aggressief. Aggressiever dan de Parker in ieder geval. Schraapt in bijna iedere hoek maar slechts in een hoek effectief. Na het drama met deze krabber wat ik (vorig? eerder dit?) jaar had lukte het nu me er best aardig mee te scheren. Het gladst van de drie tot nu, hoewel niet egaal glad. Wat jammer is dat is dat ondanks de behoorlijke bladegap en de open kam de krabber toch verstopt. Kan aan de wat dikke zeep liggen, maar dat denk ik niet. Waarmee ik meteen aan een groot verschil ten opzichte van het mes kom. Daarmee scheer je je halve gezicht, veegt een keer over het sponsje, en dan de andere helft. Met de krabber zit je elke paar halen in een bakkie water heen en weer te rammelen voor je verder kunt. Wellicht heb ik de goeie methodiek nog niet maar het voelt als behelpen. Desalniettemin vermaak ik me beter dan verwacht, zo tijdens de krabberweken. De Apollo overigens is ook een driedelige krabber trouwens, toch nog een overeenkomst, en 56 gram zwaar. Het greepje houdt, net als de Ben Hur van gister trouwens, lekker vast en de blans voelt goed. De aluin prikte na afloop op sommige plekken en direct daarnaast helemaal niet, en dat gold voor de Alcolado, vanwege het warme weer vandaag, ook. Ik ben blij dat ik op de valreep nog een keer een redelijke beurt heb gehad met deze Apollo. Met nog wat oefenen zou ik best vriendjes kunnen worden met dit ding, maar goed, morgen gaattie op de post en dan is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Ik had bedacht een Franse Apollo te gebruiken, zelfde naam, andere firma, maar helaas: ik heb geen passende mesjes want dit blijkt zo'n ding waar ze het weer nét anders hebben opgelost. En met een tang uitsparingen aan de zijkanten knippen dat ga ik echt niet doen. Ik kies wat anders derhalve.
marco Posted April 8, 2015 Posted April 8, 2015 Is dat er zo een waar mesjes in moeten met drie ronde gaten er in in plaats van het gebruikelijke uhhhmmm.. gleufje?
Recommended Posts