Big Gerard Posted April 5, 2015 Posted April 5, 2015 Dag allen, Ik heb een tijdje geschoren met een Dovo shavette, echter wil ik nu ook een safety razor. Ik zit te twijfelen tussen de Muhle R89 of de Muhle Rytmo. De Muhle Rytmo is incusief kwast en is van essenhout. Volgens mij hebben beide dezelfde scheerkop, maar ik dan kan niet vinden. Heeft iemand ervaring met één van deze scheermessen en hoe bevalt deze?
Big Gerard Posted April 5, 2015 Author Posted April 5, 2015 Dank voor de zinvolle reactie. Misschien moet ik dan iets meer informatie geven: De Muhle Rytmo heeft de volgende specs: - Lengte: 106 mm - Lengte handgreep: 81 mm - Gewicht: 60 gram De Muhle R89 heeft de volgende specs: - Lengte: 93 mm - Lengte handgrepp: 72 mm - Gewicht: 67 gram Wat is het voordeel of nadeel van een zwaarder scheermes?
efsk Posted April 5, 2015 Posted April 5, 2015 De reactie was bedoeld je welkom te heten Die doe ik met de tekst "Hoi!" onder het welkom-subforum, of als een lid's eerste post zich niet daar bevind met "Nou. Hoi!" Is verder geenszins lullig bedoeld. Zo ik iets over het onderwerp zou weten had ik ook nog geprobeerd je vraag te beantwoorden maar aan mij heb je niets als het over krabbers gaat.
Big Gerard Posted April 5, 2015 Author Posted April 5, 2015 Mijn excuses dan, kwam een beetje lullig over, vandaar mijn sarcastische reactie
efsk Posted April 5, 2015 Posted April 5, 2015 Mijn excuses dan, kwam een beetje lullig over, vandaar mijn sarcastische reactie Ik vond je reactie wel geestig Desalniettemin: Het is alles niet verplicht maar altijd leuk als je je voorstelt in het welkom-subforum. Net of je jarig bent: iedereen zegt hallo tegen je
Snuff Posted April 5, 2015 Posted April 5, 2015 Zijn inderdaad dezelfde scheerkoppen, het handvat is persoonlijke voorkeur, ik verkocht er eentje maar is best een goed handvat. Weet wel dat de borstel een black fibre is en geen dassenhaar. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van sets, het lijkt altijd een besparing qua geld maar de onderdelen zijn meestal een samenstelling waarbij een onderdeel wat minder is. Welkom trouwens.
PI56 Posted April 5, 2015 Posted April 5, 2015 Geen ervaring met deze krabbers, maar gezien het feit dat de meeste hier aanwezige "scheergekken" al heel snel een mooie verzameling messen en/of krabbers bezitten zou ik zeggen; koop beide. En welkom.
Marcel Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Met Snuff. Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoe graag je die kwast wilt en of je daar met deze combinatie extra voor wilt betalen.
marco Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Ik heb een Edwin Jagger de89l, heeft dezelfde scheerkop als de Mühle R89. Deze scheerkop bevalt mij uitstekend, maar dat ligt ook aan welk mesje ik gebruik. Er zijn voor mij twee topcombinaties, maar buiten die twee vind ik eigenlijk de meeste mesjes lekkerder scheren in andere krabbers. Blijft allemaal persoonlijke voorkeur. Het is in principe een veilige keuze, maar je zal het toch zelf moeten ontdekken. En dat maakt het zo leuk.
skippy Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Ben het met voorgaande reacties eens. Een set ziet er misschien mooi uit, maar is niet de beste keus. Je kan mijns inziens beter zelf een goeie krabber en kwast uitzoeken. Voor de krabber kun je ook kiezen voor de grotendeels gelijkwaardige krabbers van Edwin Jagger, Merkur, Parker en de Lord L6 (de laatste 2 zijn wat minder makkelijk verkrijgbaar). Voor de kwast zou ik toch gaan voor een goede syntheet of een 2-band of silvertip das of een varkentje. De kwasten in de sets zijn vaak wat slap en futloos. Dit geeft bij scheercremes wel een redelijk resultaat, maar voor zepen is het prut. Een Plisson van l'occitane kost je €31 en is hier op het forum erg geroemd. De dassen zijn wat duurder. Welkom overigens.
Big Gerard Posted April 6, 2015 Author Posted April 6, 2015 Dank voor alle reacties. Ik dacht eigenlijk dat deze kwast echt dassenhaar was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. De Muhle R89 is in de aanbieding op dit moment met een mooie standaard. Vandaar dat deze mijn voorkeur heeft boven de ander genoemde scheermessen met dezelfde kop. Daarnaast vind ik het Muhle handvat ook gewoon mooier
skippy Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Zoals al gezegd, alle krabbers die vergelijkbaar zijn zal een goede keus zijn, zo ook deze. V.w.b. de kwasten, een dashaar is niet per definitie een goede kwast. Zeker de goedkopere Graudas of fijndas of Best Badger of weet ik wat voor benamingen er nog meer zijn, zijn vaak zacht en futloze kwasten. Ze maken zeker goed schuim in combinatie met een scheercreme, maar met zeep (is harder dan creme), kun je bijna nooit genoeg zeep in de kwast krijgen. Dan zul je moeten kijken naar de wat duurdere Silvertip of 2-band dassenhaar kwasten. Een goed alternatief is een goede synthetische kwast (2-band of silvertip fibre), of een varkenshaar kwast. De laatste hebben als voordeel de lage prijs, maar ze voelen vaak wel wat hard en prikkerig aan op het gezicht, doch sommigen zweren bij varkenshaar.
Marcel Posted April 6, 2015 Posted April 6, 2015 Hard en prikkerig zijn varkensharen kwasten doorgaans alleen als het echt low budget rommel is of als de kwast nog niet is ingewerkt. Of als de kwast niet nat is, een veel gemaakte beoordelingsfout.
Big Gerard Posted May 28, 2015 Author Posted May 28, 2015 Dank voor alle reacties. Heb de Muhle R89 al een tijdje in mijn bezit en wat een heerlijke krabber. Hij scheert geweldig (heb alleen geen vergelijkingsmateriaal met andere krabbers). Daarnaast zit er ook een mooie standaard bij (de versie die ik heb gekocht) en dat ziet er gewoon fantastisch uit in de badkamer \ Mochten er mensen dit lezen en twijfelen, de Muhle R89 is een goede keuze !
Recommended Posts