wimbouman Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Onlangs kocht ik de Saponificio Varesino 1945 zepen bij Barbiere di Figaro. Nu heb ik de eerste een paar dagen in gebruik, en dat is een aardig moment om de eerste ervaringen te delen. Als ik het allemaal een beetje goed begrijp is de scheerzeep van Saponificio Varesino ontstaan vanuit het Italiaanse forum Il Rasoio. De historie lees je hier: http://www.ilrasoio.com/viewtopic.php?f=31&t=5358. Dat is altijd een goed begin; ik herinner me nog de Calani Oriental Plum, die ontstond vanuit het Duitse forum gutrasiert.de. Ook al een excellente zeep (http://www.calani-seifenmanufaktur.de/epages/62164854.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62164854/Products/OP-RS). De Dolomiti zeep is interessant genoeg nog in beta, Beta 4.0 om precies te zijn. Leuk dat de maker de tijd neemt, er zijn al heel wat ‘artisans’ die bezwijken onder de druk zodra een zeep in de smaak valt. Saponificio Varesino levert met deze refill een klassieke ‘triple milled’ zeep af, ‘con vero limo delle Dolomiti’ . Het is een mooi stuk zeep van 150 gram, met het logo erin gestanst en mooi gepresenteerd. Dat ‘triple milled’ bevalt me uitstekend. Het levert een mooie vaste zeep op, die goed opschuimt en waar ik na dagen gebruik amper kan zien dat er iets van verbruikt is. Dat is met al die zachte en halfzachte zepen wel anders. Bij mij groeit al heel lang het idee dat ik eigenlijk alleen nog maar dit soort harde zeep wil hebben (GFT’s oude formulering is ook fantastisch, niets mis met de harde Tabac en de ‘dure’ van TFS behoren ook tot mijn favorieten) en na deze ervaring weet ik het eigenlijk wel zeker. De zeep is vrij van palmolie, en dat is mooi want bij de productie daarvan heeft het milieu nogal eens te lijden. Verder ook geen chemische troep erin, en zo te zien eigenlijk niets wat niet in zeep thuishoort. Blijkbaar zit er iets van een klei in, tenminste daar verwijst de ‘con vero limo delle Dolomiti’ volgens mij naar. Normaal is dat nergens voor nodig volgens de kenners of zelfs een recept voor uitermate middelmatige zepen, maar hier werkt het allemaal prima. De geur dan. Die is bij eerste indruk wat citrustachtig, met wat munt een ook wat stenig (wellicht is dat die klei?). De site van Saponificio Varesino heeft het ook over salie, en inderdaad lijkt het wel wat op de ‘Salbei’ van Haslinger; een groene, kruidige geur. Daarbij ruik je nog wat kruidige lavendel bloementonen, net as bij Tabac en Noir Epices van Fredric Malle. Volgens de site is dat kruidnagel en peper, en dat geloof ik direct. Daaronder nog wat houtachtige vetiver geuren, en die ruik ik eigenlijk dan weer beter dan de kruidnagel. Mooie geur al met al, en zeker een geur die ik nog niet eerder in een scheerzeep tegenkwam. Nou zijn de Italiaanse Dolomieten ook nog eens mijn favoriete vakantiebestemming, en ik moet zeggen dat Saponificio Varesino de geuren en kleuren, maar ook de frisheid van de bergen en meren perfect heeft weten te vangen. Knap gedaan. Elke zeep heeft een leercurve; deze Dolomiti stribbelde de eerste twee dagen wat tegen, maar na enig experimenteren met de zeep- water ratio produceer ik nu moeiteloos een goed schuim. Ik begin met weinig water en waar nodig doe ik er wat bij, en dat werkt voor mij prima. Gek genoeg lijkt de dichtbezette Chubby 2 nog wat meer moeite te hebben met deze zeep dan de Rover, die een wat lossere en flexibeler kwast heeft. De Dolomiti ruikt dus goed, schuimt mooi op en levert net als ale triple milled zepen met wat werken een mooi schuim af waarmee het goed scoren is. Ik vind de consistentie mooi, het is een mooi schuim met weinig belletjes. Sommigen willen graag van dat luchtige, ‘ meringue’ schuim maar ik zie het liever iets steviger en vaster en daar scoort dit product goed op. De bescherming bij het scheren is prima, en het gevoel aan de huid na afloop is uitstekend. Saponificio Varesino heeft het zelf op de doos over een aantal kenmerken die ze de zeep toeschrijven. Mijn Italiaans is onder de maat dus ik moet er even een slag naar slaan: ‘Anti infiammatorio’ - rustgevend, denk ik, ‘cicatrizzante’ - genezend en ‘tonificante’ - versterkend, naar ik aanneem. Deze Dolomiti is inderdaad een koele, rustig geurende zeep. Of de zeep werkelijk ‘cicatrizzante’ en ‘tonificante’ is weet ik niet, maar inderdaad heb ik geen wondjes en blijft de huid er prima onder. Een goede performer dus, en met slechts beta 4.0 mogen we nog wat verwachten van de volgende edities. De Amerikaanse fora zijn over de nieuwe ‘Manna’ zeep van Saponificio Varesino ook al weer nog wat beter te spreken, dus dat belooft wat. Al met al ben ik zeer positief over deze aanwinst. Deze Saponificio Varesino zepen zijn zeker niet de goedkoopste, maar als ze net zo lang meegaan als mijn Trumper’s West Indian Limes dan is het een uitstekende koop. Meer informatie: http://www.saponificiovaresino.com http://www.barbieredifigaro.nl
Snuff Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 hartelijk dank voor de zeer uitgebreide beschrijving!
mhharsta Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Fijne beschrijving van die nieuwe geuren, heb een goede indruk gekregen!
Barbiere di Figaro Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Dank voor de prima beschrijving Wim! Met jouw goedvinden, neem ik deze graag over op de site.
ceekee Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 Bedankt, Wim. Een heel goede beschrijving, geeft mij wel de neiging gelijk te gaan bestellen
efsk Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 Ik ben niet zo van de zepen, maar recenties als deze maken me wel nieuwsgierig.
Carloz Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 Mooie review waarbij de foto je de zeep bijna laat ruiken. Mooi gedaan Wim!
Beun Posted April 8, 2015 Posted April 8, 2015 Verleidelijk, er moet binnenkort weer een nieuw zeepje komen. Je zal hem nu wel vaker gebruikt hebben, kan je wat meer details geven over het gevoel na het scheren?
wimbouman Posted April 9, 2015 Author Posted April 9, 2015 Verleidelijk, er moet binnenkort weer een nieuw zeepje komen. Je zal hem nu wel vaker gebruikt hebben, kan je wat meer details geven over het gevoel na het scheren? De 'post shave feel' van de Dolomiti is voor mij precies goed: niet vettig, en ook niet uitdrogend. Eigenlijk heel natuurlijk en neutraal, zoals je zou mogen verwachten van een goed uitgebalanceerde zeep.
Recommended Posts