Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren (en Dames),

Al enige tijd ben ik mij aan het verdiepen in het scheren met een straight. Ik heb een tijdje een Dovo shavette kunnen lenen van iemand en heb me daar een tijdje mee geschoren met uiteindelijk een mooi glad resultaat (zei het met enige learningcurve) maar ik vond het comfort van de shavette maar magertjes. Graag zou ik een straight aanschaffen met wat meer body/comfort.

In eerst instantie wilde ik een Feather AC straight aanschaffen omdat ik het niet zag zitten om te stroppen en honen. Maar ik ben daar langzaam van terug aan het komen. Na enige research lijkt het stroppen en honen niet eens zo heel veel werk en kan het misschien juist wel leuk zijn om het als hobby te doen. Daarnaast zijn de Feathers erg duur (ik wil dan wel meteen een mooie), bijna net zo duur als een "echte" straight met toebehoren. En bij een feather blijf je disposable blades kopen in de toekomst.

Kortom ik ben me nu ook aan het verdiepen in een "echte" straight. Dat roept nog wel enige vragen op, zoals:

- Hoe vaak moet je je mes slijpen/honen? Is dat eens per maand of elke week of is dat puur op gevoel/comfort?

- Ik zie verschillende manieren van honen, met een spanriem en pasta of op een wetsteen. Is er 1 van deze methoden beter dan de andere en welke methode is aan te raden voor een beginner?

- Dan is er nog keuze in staalsoort, koolstofstaal en RVS. De eerst laat zich makkelijker slijpen maar is ook weer eerder bot, het RVS schijnt een wat langere levensduur te hebben. Is het 1 boven het ander aan te raden aan een beginner?

Dat was het voor nu even, in de komende weken ga ik mijn zoektocht verder uitbreiden mocht ik nog vragen hebben dan zal ik die hier neer zetten.

Posted
Heren (en Dames),

- Hoe vaak moet je je mes slijpen/honen? Is dat eens per maand of elke week of is dat puur op gevoel/comfort?

Als hij begint te trekken haal ik hem over de spanriem met pasta. Dat doe ik tot 2 a 3 keer, daarna moet hij op de steen. Dat komt neer op ongeveer iedere 10 scheerbeurten op de riem, en dus na 30 op de steen. Volgens mij hoeft dat niet zo vaak, maar dat zal met mijn beroerde stroptechniek te maken hebben waardoor mijn mes sneller bot wordt.

- Ik zie verschillende manieren van honen, met een spanriem en pasta of op een wetsteen. Is er 1 van deze methoden beter dan de andere en welke methode is aan te raden voor een beginner?

Je kunt het kopen van een wetsteen uitstellen door een spanriem te gebruiken. Daarmee slijp je het mes ook, maar honen is het niet. Een steen haalt meer materiaal weg en slijpt grover. Ik heb beide en gebruik beide en vind beide noodzakelijk.

- Dan is er nog keuze in staalsoort, koolstofstaal en RVS. De eerst laat zich makkelijker slijpen maar is ook weer eerder bot, het RVS schijnt een wat langere levensduur te hebben. Is het 1 boven het ander aan te raden aan een beginner?

Ik zou koolstofstaal kopen. Dat is makkelijker te scherpen en goedkoper.

Posted

Thnx SlaadjeBla! Als ik het goed begrijp ontkom je op de lange termijn niet aan het gebruik van een slijpsteen/hone en is de spanriem met pasta een tussen oplossing.

Het honen schijnt nog een kunst op zich te zijn dus ik ga denk ik maar beginnen met een goedkoop beginners mes / starters pakket om eerst aan mijn skills te werken. Dan komt er later wel een echt mooi mes.

Posted

Honen is geen rocket-science als het alleen om onderhoud gaat (herstel lijkt me veel moeilijker). Als je youtube filmpjes erover bekijkt en het rustig aan doet, kun je niet veel fout doen. Ik ben ook geen meesterslijper, maar ik krijg een acceptabele snede waarmee ik mij prima kan scheren.

Een spanriem is echt voor het bijhouden van de snede. Op een gegeven moment red je het daar niet meer mee en moet hij op de steen. Je ontkomt er dus niet echt aan, maar met een spanriem kun je het wel een hele tijd uitstellen.

Posted

Zoals hierboven al staat, een strop heb je zowizo nodig en een goed geslepen scheermes.

Later kun je een touch up hone erbij doen als de strop niet meer voldoet .

Zo kun je toch een behoorlijk tijdje vooruit.

Later komen er ander hones bij , of je laat het doen door iemand die het kan.

Het hoeft niet heel lastig te zijn.

Posted

Ja ik wil hoe dan ook een shave ready mes gaan kopen, scheersalon.nl heeft leuke starter kits waarbij het mes scheer klaar wordt geleverd. Dat is dan niet het mooiste mes maar wel een leuke instapper.

Kun je ook andere messen slijpen op je scheermessen wetsteen, als in kun je met een ander mes oefenen voor je je op je eigen scheermes stort?

Posted

Wat ik zelf heb gedaan is een paar Scheermessen van marktplaats/ eBay gehaald om te oefenen met het slijpen.

Zo kun je het slijpen in alle rust leren, en als het lukt is het nog leuk ook!

Andere messen slijpen zou kunnen , dat is weer een andere techniek.

Ik had 1 mes die ik als referentie gebruikte, zodat je weet hoe het hoort te zijn.

Het belangrijkste is inderdaad een scheerklaar mes.

Mocht het ooit nodig zijn wil ik wel een mes voor je slijpen, of uitleg geven hoe ik het doe. Kosteloos natuurlijk.

Ik ben geen expert, mijn eigen messen krijg ik scherp genoeg om comfortabel mee te scheren.

Hier op het forum zitten vast nog een paar die dit vast ook willen doen.

Posted

Oh dat is wel een slim idee, een gebruikte kopen om mee te klooien. Ik denk dat ik van de week m'n starter pakket ga bestellen. Mocht ik dan ooit verstrikt raken in moeizame slijp kunsten dan klop ik bij een van jullie aan. Handig om te weten dat hier ervaren slijpers zitten.

Posted

Ik denk dat het 1 van deze starter kits wordt. Ik schaf vooralsnog geen wetsteen aan, voorlopig kan ik vooruit met de strop en spanriem en dan koop ik later meteen een goede wetsteen.

http://www.scheersalon.nl/producten/starterskit/p-1b/KIT2-DOV-ZW.html

of

http://www.messenwinkel.eu/Compleet-beginnerspakket.html

Ik ga er gemakshalve even van uit dat beide partijen het mes scheerkklaar leveren.

Heb ik nog 1 overdenking, de messenwinkel heeft de mogelijkheid om (tegen meerprijs) verschillende messen te kiezen. Ik zit te twijfelen of ik nu meteen een wat mooiere neem of dat ik even bij het instap model blijf. Suggesties, tips, ideeën?

Posted
Heb ik nog 1 overdenking, de messenwinkel heeft de mogelijkheid om (tegen meerprijs) verschillende messen te kiezen. Ik zit te twijfelen of ik nu meteen een wat mooiere neem of dat ik even bij het instap model blijf. Suggesties, tips, ideeën?

Ik zou meteen het mes kiezen dat je de rest van je leven wil gebruiken.

Posted

Kiezen moet je zelf doen, ik vind Thiers issard erg mooie messen en zou daar ooit ook 1 van willen bezitten.

Dovo is ook prima trouwens.

Posted

SlaadjeBla heeft wel een punt, ik denk dat als ik er nu 1 koop dat die voor life is. Ga ik denk ik een mooi model uitzoeken.

Heb messenwinkel.eu gebeld om te vragen of zij het mes nog honen en stroppen maar dat is niet het geval. Ze leveren hem fabriek af em die mevrouw zei dat het mes dan scherp genoeg is om mee te scheren (met wat stroppen). Is dat waar? Ik lees op veel sites dat een mes fabriek af simpelweg nog niet de juiste scherpte (zeg je dat zo?) heeft.

Posted

Dat heb ik ook gelezen inderdaad.

Ik heb zelf maar 1 keer nieuw gekocht en dat was bij Revisor, die was wel scheerklaar geleverd.

Andere winkels heb ik geen ervaring mee.

In Duitsland zit iemand die 100% zeker scheerklaar levert: www.rasurpur.de/english/shop/

Om het nog wat lastiger te maken...

Posted

Af fabriek is bijna geen enkele straight scheerklaar, zo heb ik begrepen.

Als ze hem zelf niet honen, zou ik er ook niet kopen. Anders kun je hem na aankoop gelijk weer opsturen naar iemand anders om hem te laten slijpen.

Posted

Dan valt messenwinkel.eu toch af vrees ik. Wil wel meteen beginnen met een echt scherpe unit! Scheersalon.nl geeft duidelijk aan hun messen scheer klaar af te leveren. Ik ga even op die site kijken Buffel!

Posted

Ik zie net dat hij niet meer de goedkopere heeft...anders in de UK zit invisible edge, ik geloof dat hij hij ook zeker scheerklaar verkoopt. Hij heeft Dovo en Thiers, soms ook NOS.

http://www.theinvisibleedge.co.uk/straightrazors.html

Ik heb geen aandelen ofzo..., heb zelf ook veel gezocht!

Revisor, is nu met vakantie : http://www.revisor-solingen.de/html/rasiermesser.html

Goede ervaring mee.

Posted
Ik zie net dat hij niet meer de goedkopere heeft...anders in de UK zit invisible edge, ik geloof dat hij hij ook zeker scheerklaar verkoopt. Hij heeft Dovo en Thiers, soms ook NOS.

http://www.theinvisibleedge.co.uk/straightrazors.html

Ik heb geen aandelen ofzo..., heb zelf ook veel gezocht!

Revisor, is nu met vakantie : http://www.revisor-solingen.de/html/rasiermesser.html

Goede ervaring mee.

Daar staan inderdaad wel mooie messen op. Maar al met al ben ik dan wel duur uit (incl verzendkosten etc), ik wil ook meteen het totaal pakket met een strop, spanriem en wat pasta.

Heb net even met de scheerwinkel.nl gebeld en zij willen op verzoek het mes ook nog even onder handen nemen zodat het scheerklaar wordt afgeleverd. Dus ik denk dat ik daar een bestelling ga plaatsen.

• 2 weeks later...
Posted

Ik heb er inmiddels 2 sessie opzitten met mijn nieuwe straight, jeej! En ik moet zeggen dat gaat me best aardig af. Het is niet BBS en ook DFS maar ik heb geen major cuts of grote bloedingen gehad. Wel flink wat razor burn wat volledig afhangt van de techniek daar ik exact het zelfde had toen ik begon met DE scheren. Maar als ik over een jaar net zo strak kan scheren met dit mes als met mijn R41 dan heb ik er het volste vertrouwen in. To be continued.

Posted

Dat razorburn had ik de eerste keer over mijn hele gezicht, nu heb ik zelden nog razor burn.

Denk dat je dan nog wat te veel drukt.

En niet te vaak over de kale huid gaan, maar dat wist je al neem ik aan.

Posted

Ja het is echt kwestie van techniek, ben nog heel erg zoekende naar de juiste hoek, voor mijn gevoel zet ik niet te veel druk maar het zou misschien nog minder kunnen.

Vind het soms wel lastig om te starten met een haal, dan lijkt het mes niet lekker te glijden. Bij DE scheren maak je het mes nat wat in combinatie met het schuim meteen lekker glijd. Dat mis ik met de straight een beetje. Lather te dik/droog, of echt de verkeerde hoek?

Posted

Te droge schuim/lather kan het ook zijn zodra het begint uit te drogen gewoon je gezicht afspoelen en op nieuw inzepen. Te dik schuim/lather maakt volgens mij niet zo veel uit heb het zelf namelijk meestal wel lekker dik op het gezicht voor de eerst stap, tweede stap is meestal wat dunner omdat er dan ook minder over is in de kwast.

wat betreft de hoek vind het moelijk om te zeggen zoveel graden moet het zijn.

Misschien houd je het mes wel wat te rechtop.

Je komt er vast wel uit hoe vaker je er mee scheert hoe beter het gaat.